5 viktiga händelser för Virtual Reality under 2017

5 viktiga händelser för Virtual Reality under 2017

Virtual reality-industrin som vi har idag kan fortfarande liknas vid ett spädbarn som knappt kan krypa än. Med andra ord finns det enormt många områden som detta nya medieformat kan växa på och förändras till. Nu under 2017 när industrin börjar få upp farten finns det ett par större händelser som vi verkligen tror kommer att sätta agendan för framtiden. Dessutom är nu de flesta någorlunda redo för nästa tillväxtspurt, och den kan mycket väl komma under 2017. I denna artikel tänkte jag lista ett antal viktiga händelser under året som alla har tillväxtpotential för industrin som helhet, och därmed är viktiga att ha koll på.

Samsung Galaxy S8 och S8+

De flesta människor som tänker på modern VR-utrustning glömmer lätt bort att det i särklass mest sålda VR-headsetet inte är vare sig Oculus Rift, HTC Vive eller Sony Playstation VR. Om vi bortser från alla de miljoner kartonglådor som Google skeppat ut under de senaste åren för småpengar, är Samsung och deras GearVR helt dominerande när det gäller försäljningssiffror. Faktum är att Samsung har såld fler VR-headset än Facebook, Oculus, HTC, Valve och Sony tillsammans. Vad du än tycker om mobil VR, så är det ett faktum som inte ska underskattas på något sätt. Som världens tveklöst största smartphonetillverkare (Smartphone Worldwide Försäljning 2016:  Samsung 308M, Apple 216M, Huawei 132M) och dessutom tillverkare av sina egna skärmar och processorer och en rad andra komponenter sitter man på en position som är i det närmaste ohotad när det gäller masstillverkning av smarta enheter som telefoner eller…VR-glasögon.

I början av året redovisade man att man skeppat över 5 miljoner headsets. En mängd av dessa såldes i samband med att Galaxy S7 lanserades för ungefär ett år sedan, och snart är det dags igen. Om ett par veckor börjar Galaxy S8 levereras till kunder och enligt källor har har försäljningen överträffat S7:ans från förra året. Och med alla telefoner får man..precis, ett GearVR-headset på köpet.

När S8:an får bättre skärm, snabbare processorer och större batteri än föregångaren kommer kvaliteten på VR-upplevelsen följa efter. Från att redan har varit det tveklöst bästa mobila VR-alternativet, blir man ännu bättre. Och det slutar inte där, det kommer ännu mer nyheter från Samsung.

Nya Gear VR kommer med handkontroll

Tillsammans med nya S8:an kommer en helt ny modell av Gear VR. Produkten har uppdaterats under åren, men med den nya versionen kommer äntligen en hett efterlängtad funktion, som förändrar allt: en handkontroll.
Det kan låta som en självklarhet, men låt mig förtydliga för säkerhets skull. Handinteraktion i VR är en enormt viktig funktion som tidigare endast funnits i dyrare pc-baserade VR-headset som Oculus Rift och HTC Vive. Även om Google Daydream har liknande kontroller, kan man inte mäta sig med storleken hos Samsung. Att nu få in en rörelsekänslig handkontroll med mobil VR, gör att avståndet till pc-baserad VR minskar för slutkundens upplevelse.

Den nya kontrollen är som sagt rörelsekänslig, vilket innebär att om du vifta med kontrollen framför ögonen så ser du samma rörelse på den i VR. Med andra ord kan du till exempel se en virtuell hand som går att använda för att interagera, navigera i menyer, spela spel och andra saker i den virtuella världen. Det blir helt plötsligt en taktil upplevelse där du pekar med handen på det du vill göra. För användarinteraktion är detta ett enormt steg framåt, jämfört med det som fanns tidigare.

Gear VR är tveklöst ett av de enklaste sätten att komma i kontakt med VR som är ok kvalitetsmässigt och till och med riktigt bra ibland. Visst, en telefon kan inte mäta sig med en modern speldator på något sätt när det gäller grafik, och roomscale saknas fortfarande (även om lösning finns i sikte). Men enkelheten, priset och den uppsjö av content som finns är faktorer som vida överskuggar nackdelarna, när det kommer till mainsteam-adoption. Till det kan du lägga att man har Facebook som huvudpartner och de står som bekant bakom Oculus Home där alla vr-appar till Gear VR säljs i dagsläget.
I dessa sammanhang är det bara bjässar som Google, Apple, Sony, Amazon, Alibaba och liknande som räknas. Om vi jämför med exempelvis HTC finns dom egentligen inte ens på samma karta när det kommer till den reach som tidigare nämnda har.  Och när det gäller att göra VR till ”något för alla”, är det det som räknas. 

Intel Project Alloy, Qualcomm Snapdragon 835VR, Oculus Santa Cruz + Nytt headset från Samsung?


Vad har dessa 3-4 namn gemensamt? En sak. De är alla det vi kallar ”fristående headset”. Alltså VR-glasögon som har allt inbyggt och där du inte behöver koppla in vare sig dator eller smartphone. Många tror att dessa helt självförsörjande headset är framtiden och när i stort sett alla de största aktörerna i VR-branschen aktivt utvecklar egna modeller, är det svårt att inte hitta anledningar till att dom kanske har rätt.

Dessa headset är helt trådlösa och behöver inte kopplas till något. Dessutom kan tekniken som finns inuti (som på många sätt liknar det som finns i en smartphone) utformas på ett mycket bättre sätt än motsvarande teknik. En av huvudutmaningarna med dagens smartphones är hur man ska klämma in mer kraft på mindre yta. Men allt snävare marginaler ökar risken för att man gör ett misstag, vilket också ledde fram till Samsungs katastrofläge under förra året när samtliga Note 7 telefoner drogs tillbaka efter att dom började brinna utan anledning. I ett fristående VR-headset kan alltså liknande komponenter spridas ut över större volym, vilket gör att man kan få både klart bättre prestanda, och större batterier. Det blir som mobil VR, fast på steroider och utan de begränsningar och krav som utrymmeskänsliga produkter som smartphones ställer. Alltså, den prestanda du får ut ur ett fristående VR-headset är långt mycket högre än vad du hade fått av samma komponenter intryckta i en smartphone. Dessutom kan kostnaden med största sannolikhet sänkas eftersom det inte är lika mycket konflikt om varje kubikmillimeter.

I dagarna kom det dessutom rykten att Samsung har en ny fristående produkt på gång. Återigen, Samsung har en unik position och ser oerhört starka ut framöver. Tillsammans med Facebook har dom ett av de starkaste partnerskapen överhuvudtaget. Konkurrenterna får verkligen se upp.

Microsoft’s VR och Windows Holographic

Microsoft har nu bytt namn på Windows Holographic till ”Windows Mixed Reality” och personligen så tycker jag att det är ett mycket sämre generiskt namn som ingen kommer minnas särskilt väl, och kommer med all sannolikhet blandas ihop med allt annat som heter mixed reality av olika slag. Men tekniken bakom är det inget fel på, och möjligheterna att få in VR/AR/MR direkt i Windowsgränssnittet skapar oändliga möjligheter för branschen som helhet.

Förra året gick Microsoft väldigt överraskande ut aggressivt och annonserade att man inom kort ska börja sälja en svit av nya VR-headset under 2017. Dessa kommer tillverkas och säljas via en rad kända partners. Namn som Acer, Asus, Dell, Lenovo nämndes och ni som följt med i Windowssvängen de senaste decennierna vet att samtliga är partners med Microsoft sedan årtionden tillbaka. Först ut av dessa är headset blir ett från Acer som förväntas bli tillgängligt under våren i samband med att Microsoft uppgraderar Windows 10 med ”Creators Update”.

Vad som gör Microsoft headset extra intressant är deras prisnivå. Acer-headsetet kommer endast kosta runt $300 (gissningsvis runt 3500-4000:- i Sverige) och kan jämföras med Oculus Rift (7000:-) och HTC Vive (9500:- ), samtidigt som det mesta lutar åt att kvaliteten kommer bibehållas, eller till och med överstigas. Det sätter enorm press på både Oculus och HTC att antingen sänka priserna kraftigt, och utveckla nya modeller som höjer kvaliteten ytterligare. Och det är ingen helt enkel ekvation att lösa. Om dessa headset från Microsoft kommer bli de första generation 2-headsetet som dyker upp, finns det en tydlig vinnare, och det är ni konsumenter som letar efter prisvärd utrustning. Med allt hårdnande konkurrens kommer priset på högkvalitativ VR sjunka kraftigt de närmast åren. Och när Microsoft kommer med så pass starka partnernamn som man gör, som dessutom har decennier av erfarenhet från hårdvarutillverkning bakom sig, blir man en spelare att räkna med på alla sätt. Håll ögonen öppna!

Star Trek och Fallout 4

Hur bra teknik och hårdvara vi än har, är det upplevelserna som är den avgörande faktorn för om VR ska lyckas eller inte. De allra största AAA-spelutvecklarna har avvaktat, med all rätt, eftersom det är i stort sett omöjligt att räkna hem de 100-miljondollarsprojekt som de är vana vid. Tidigare i våras såg vi hur ett av de första riktigt välproducerade spelen släpptes – Robo Recall från Epic Games. Men två andra står inför dörren som tillsammans kommer driva behovet vidare från konsumenterna. Det ena är Star Trek: Bridge Commander och det andra är Fallout 4 från Bethesda.

Varför just ett Star Trek -spel där du styr ditt eget rymdskepp över galaxen tillsammans med dina kompisar kommer bli en succé är inte svårt att se. På samma sätt är Fallout 4, där du rör dig över enorma ytor i en postapokalyptisk överlevnadsvärld nästan lika attraherande. Båda spelen är som gjort för virtual reality, och det vattnas i munnen på väldigt många fans både inom VR-branschen och utanför.

 

Johan Hägerström

Johan är chefredaktör och ansvarig utgivare på VRSverige.se Han är gymnasielärare, IT-tekniker och VR-nörd sedan många år tillbaka. Andra intressen är Scifi och allt som har med rymden att göra. Kort därefter kommer 80-talsnostalgi och böcker som Ready Player One. Han hinner även med att sjunga en hel del i kör och flyger gärna paragliding på fritiden.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.