Samtal med Aaron Frank, AR/VR-expert från Singularity U

I veckan fick vi tillfälle att prata med Aaron Frank som besökte Sverige för en presentation på Salesforce Essentials-konferensen. Vi hann beröra hur man säljer in budskapet om VR/AR till företag, hur denna ”fjärde transformation” kommer att förändra precis ALLT, och lite om hur VR/AR till slut kommer få fotfäste i masskonsumentmarknaden.


Hur gör man för att sprida möjligheterna med VR/AR till företag?

Det är bra att börja med lågt hängande frukt för att väcka engagemang – visa att tekniken inte handlar om ren science fiction – ogreppbart och farligt, utan berätta om projekt som liknande företag redan har kommit igång med. Därefter gäller det att börja tänka på vad tekniken kommer föra med sig på 3-5 års sikt. Längre bort än så är svårt. Men det är viktigt att ha i åtanke att utvecklingen bara precis har börjat – Pokemon Go t ex, är ju det allra mest grundläggande exemplet på AR.

Varför pratar man om detta som ”den fjärde stora transformationen”?

Jody Medich, en kollega från Singularity U, brukar jämföra med steget från DOS-miljön på PC till grafiska användargränssnitt. Vi är ju varelser som tänker, fantiserar och lever i tre dimensioner, och fram till nu har vårt datoranvändande varit låst till vad som kan visas på platta skärmar – två dimensioner. När teknologin tar steget utanför skärmen kommer det få hisnande konsekvenser överallt. Inte minst hur mycket mer produktiva vi kan bli i affärslivet.

Hur har dessa produktivitetsförbättringar börjat mätas och kvantifieras?

Det finns en uppsjö av exempel på komplexa aktiviteter som blir mycket lättare när vi får en visuell teknisk guide som visar oss i verkligheten vad vi ska göra – bilmekaniker som kan jobba 30-40% snabbare, osv. IKEA är ett bra exempel där AR/VR har massor av potential, i allt från marknadsföring, till bygginstruktioner för kunder, till lagerhantering, till produktutveckling. De har redan börjat utforska många av de möjligheterna.

Hur kommer då VR/AR att nå ut till massorna?

I detta tidiga skede så finns det hinder i form av sladdar, obefintligt ekosystem och standarder, krav på dyra kraftfulla datorer – men utveckling som Google´s kommande fristående Daydream-headset är ett steg i rätt riktning. AR kommer nå fler användare snabbare än VR, som antagligen är en nisch i några år till. Att man kan använda AR genom sin telefon hjälper såklart till mycket, och även där står Google för viktig utveckling med deras Tango-AR-teknik.

Det finns en social utmaning runt detta med att bära teknik på ansiktet. I Silicon Valley är man fortfarande orolig för Google Glass-effekten. Snapchat’s Spectacles är en produkt som visar tydligt att det är en kamera som kan filma dig, men AR som ser ut som vanliga glasögon – t ex de nya modellerna från ODG – medför en risk för social obekvämlighet. Dock så är det ofrånkomligt att gränserna mellan AR och VR kommer suddas ut, och väldigt troligt att det snart kommer vara samma device – ett par glasögon – som klarar av båda.

Du kan lyssna på konversationen i sin helhet på denna länk

 

Och här nedan ett axplock av bilder från Aaron’s presentation om exponentiellt tänkande som föregick vår konversation:

Niclas Johansson

Niclas Johansson är VD på VRS Media (vrsverige.se). Han har en bakgrund inom affärsutveckling i startup/teknikvärlden, och lång erfarenhet av entreprenörskap och försäljning.Hans första VR-upplevelse var på Gröna Lund på 90-talet. Han är en nyhetsjunkie när det gäller teknik och ser en ljus framtid för Virtual Reality.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.