Adobe om annonser i VR: ”Det är coolt, men det är ingen gamechanger. AR däremot…”

Adobe om annonser i VR: ”Det är coolt, men det är ingen gamechanger. AR däremot…”

Adobe Primetime experimenterar just nu med VR för marknadsföring där man demonstrerar hur ett varumärke skulle kunna exponeras genom innovativa annonser. Intressant är också att, i motsats till branschens hype, så tror chefen för produktmarknadsföring hos Adobe inte att VR kommer förändra reklamhantering  som vi känner den. Istället tycker han att det är AR (augmented reality) som är det teknoligi som marknadsförare måste fokusera på.

”Jag är inte säker på att VR egentligen kommer att förändra reklambranschen”, säger Campbell Foster. ”VR är bara en annan typ av skärm. Det är ett annat sätt att kommunicera ditt budskap på, med konsumenterna. Men det är inte en revolutionerande teknik på något sätt. Det är min personliga åsikt. ”

AR går hand i hand med köpupplevelsen

Istället tror han revolutionen är mer benägen att komma i form av AR, på grund av dess naturliga samspel med handel. ”Om du till exempel står i en butik och håller i en produkt, och direkt ser extra information på en skylt ovanför dig som säger:”Glöm inte att köpa det här och det här…och här är ditt favoritmärke..och du kan få 2-för-1 om du..osv”. ”Denna typ av informationskanal som går att göra på individnivå kommer bli mycket värdefullt för marknadsförare och självklart även för konsumenterna.”

”De VR-annonser som vi ser exempel på nu är egentligen bara ett nytt sätt att göra samma 30-sekunders content som vi gjort under lång tid nu. Det är inte något genomgripande nytt, och därför tycker jag inte att det är en gamechanger”

Så varför satsar då Adobe på VR just nu? Och inget med AR?  ”Vi reagerar bara på vad de stora distributörerna och programföretagen funderar på att göra”, säger Foster. ”Och just nu, när de börjar doppa tårna i denna nya teknik, lutar de mer åt VR än AR”

En översyn av Adobes grepp på VR

Adobes VR-demo som visas på Mobile World Congress i Barcelona handlar om att tittaren transporteras till en biograf helt omgiven av Coca-Cola reklam innan VR filmen börjar. Demon försöker svara på frågan ”Hur kan VR-reklam se ut?” och även hur man som markandsförare kan balansera mellan att visa en annons samtidigt som man inte vill störa upplevelsen för konsumenter.

Det är en 180-gradersannons, snarare än 360-graders, delvis på grund av den höga bandbredd och nätverkskrav som behövs för att arrangera livestreamad reklam i 360. Adobe själv hanterar annonserna i ett lager som läggs på Oculus appen, och erbjuder sina Premiere och After Effects-användare möjlighet att redigera i både 360 ​​och 180.

Foster tror att utbredd VR kommer att ledas av speltillverkarna och hårdvarutillverkare (som Samsung , Facebook och HTC) som redan targit position i VR-branschen. Han räknar också med att de medieföretag som satsar på sportsändningar kommer vara med tidigt.

Misslyckade försök under Superbowl

”Det gjordes några experiment under Super Bowl som inte riktigt fungerade som planerat, och visar hur svårt det är att göra detta bra ännu. Men tänk dig en direktsänd match i VR där du kan titta runt. Där finns det en hel del möjligheter att göra riktigt coola och kreativa saker”

Vid sidan av upplevelsen med Coca-Cola biografen, planerar Foster att även bygga upp ett sportscenario i VR där man ”ersätta annonser som är målade direkt på spelplanen med individuellt riktade annonser”. ”Jag kanske ser en annons för Coca-Cola medan du ser en för Pepsi, och någon annan bilannonser eller ölreklam”

Sammanfattningsvis tror Foster att tidsramen för detta fortfarande ligger två tre år bort.

Johan Hägerström

Johan är chefredaktör och ansvarig utgivare på VRSverige.se
Han är gymnasielärare, IT-tekniker och VR-nörd sedan många år tillbaka. Andra intressen är Scifi och allt som har med rymden att göra. Kort därefter kommer 80-talsnostalgi och böcker som Ready Player One. Han hinner även med att sjunga en hel del i kör och flyger gärna paragliding på fritiden.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.