Att själv bygga världar och innehåll för VR

För många av oss som håller på med och är intresserade av immersiva teknologier, så är en av de största lockelserna med VR den kompletta friheten.

Vill du bygga en värld av glass och slott – varför inte?
Vill du simma i lava med drakvalar i guld och azur? – det enda som sätter gränser är den egna fantasin.

Men för att vi själva ska kunna designa och välja våra fantasivärldar så krävs att det byggs lättanvändliga system. För de flesta av oss kommer aldrig att lära sig att koda. Men att sätta sig in i en väldesignad editor och lära sig att scripta lite känns som om att de flesta av oss kan tänka sig att göra – om resultaten är värt insatsen.

Nedan tänkte jag titta närmre på tre olika plattformar som kommer att släppas under 2017, och som på olika sätt kommer att sänka tröskeln för användargenererat innehåll.

Sansar

Vi har skrivit om Linden Labs plattform Sansar tidigare. De har gjort sig kända för utvecklingen och driften av social roleplaying-plattformen Second Life, där de genom åren skaffat sig en massa erfarenhet kring världs- och communitybyggande. I likhet med t ex spelet Sims 4 så får du tillgång till en uppsättning olika modeller och miljöer och sedan är det upp till dig att placera ut och bygga olika platser och utrymmen. När du sedan är nöjd så kan du aktivera ditt förstapersonsperspektiv och sedan röra dig omkring i det du byggt. Precis som med Second Life så satsar Linden Labs hårt på att användarna själva kommer att bidra till mängden material som finns tillgängligt, genom att också erbjuda en marknadsplats där vem som helst kan lägga ut sina objekt, eller hela scenografier, till försäljning.

Mindshow

Tanken med Mindshow är lika enkel som den är smart – kliv in i en avatar, spela in dig själv när du agerar, kliv ut ur modellen och redigera inspelningen, upprepa så många gånger som nödvändigt. På detta sätt kan du, teoretisk, spela in hur komplexa scener som helst. Då denna tjänst endast finns i Alpha, så är det oklart exakt vilka redigeringsmöjligheter som finns, samt i vilken takt de kommer att lägga till assets i form av modeller och scener. Men oavsett om det blir Mindshow som blir den marknadsledande lösningen eller inte, så är det svårt att argumentera bort att liknande tjänster totalt kommer att omkullkasta mediaproduktionen som den ser ut idag.
Snart kan arbete som kräver 50 personer göras av 3.

Limitless

Om Sansar ger dig möjligheten att bygga stor arkitektur och platser och Mindshow låter dig spela in dina egna karaktärer så fokuserar Limitless på hur du kan scripta dina egna NPC’s [Non-player characters] och befolka din VR-scen med.
Du laddar in en modell på en karaktär och sedan sätter du en massa variabler för den som påverkar dess beteende i olika situationer. T ex kanske du vill att den ska göra ett förvånat ”oh”-ljud när spelaren klickar på den. Eller så vill du att en konversation startas. Eller så kan du bestämma en specifik rutt som din karaktär börjar gå. Ju fler variabler du bestämmer desto mer komplex eller verklighetstrogen uppfattas din karaktär av en spelare.

Detta är endast tre exempel på olika system som kommer att demokratisera VR-produktionen. Allteftersom VR-utrymmet befolkas av både fler användare och kreatörer så kommer vi se fler tjänster där du som användare får mer och mer kontroll över hur du bygger och designar dina egna världar!

Vad fantiserar du om att bygga för plats?

Gorm Sundberg

Gamer, musikproducent, animefantast, ljudtekniker, bon vivant och humanist. Har jobbat med de flesta former av medieproduktion och har ett brinnande intresse för människa/teknik sedan barndomen.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.