Blair Witch Project VR är ett nytt exempel på VR/360 och marknadsföring

För sjutton år sedan, revolutionerade The Blair Witch Project marknadsföring genom att ta en indie-skräckfilm hela vägen till blockbuster genom en lågbudget viral marknadsföringskampanj. Nu, strax före den tredje delen som har premiär 16 september, vill Lionsgate vill trolla fram samma hype med hjälp av VR. 90-sekunders 360 trailern är full av intriger och djupaste terror. 

Kampanjen är den första från Vertebrae, ytterligare en VR/360-startup och du kan hitta den här. Med $ 10 miljoner i ryggen är det Los Angeles-baserade företaget ett typiskt exempel på ett växande antal nystartade företag som just nu experimenterar med nya annonsplattformar. Varumärken och deras byråer måste testa gränserna för VR och 360 via mobila videoannonsformat då publiken tröttnar allt mer på banners och reklamfilm innan det intressanta startar.

OmniVirt är en annan färsk, endast 9-månader gammal Silicon Valley startup som satsar på annons och distributionsplattformar för VR/360. Företaget lanserade nyligen en 360-annons för snabbmatskedjan ”Jack in the Box” på Twitch, som drivs via OmniVirts plattform. Andra exempel är 360-videokampanjer för The New York Times, Vice och AOL.

OmniVirts grundare Michael Rucker, som jobbade sju år på YouTube innan han startade företaget säger. ”En sak som jag ser nu i förhållande till de tidiga YouTube dagarna, är hur mycket mer investeringar från märken, myndigheter och förlag som nu strömmar in”, ”Sättet man skapar den kreativa biten på är fortfarande ny, men i dagsläget kommer allt fler varumärke som skapat innehåll.”

Samtidigt är företag som jobbar med digital marknadsföring fullt upptagna utveckla nya format för att stödja VR-marknadsföring. I juli började videoannonsplattformen Teads använda sitt första 360-videoannonsformat. Digitala annonsföretaget Undertone som lanserade sitt eget 360-format förra året börjar se intresse från allt fler kunder, säger grundare Eric Franchi:

”Vad som är ganska uppenbart för mig är att i en värld som blir alltmer mobil och i en värld som har ett otal olika alternativ, är 360 ett stort steg framåt för riktigt engagerande, riktigt intressanta annonsupplevelser. Om du parar ihop de tekniska möjligheterna med kreativitet, blir resultatet fantastiskt. Det här kommer inte ske imorgon, det är redan här idag. ”

Varumärken som redan använder 360-annonser säger att de är nöjda med resultatet

I samarbete med finska ad-tech företag Kiosked skapade Hong Kong Airlines en 360-graders video över hur deras businessclass fungerade. Under en period av ett par veckor ledde deras programmatiska annonser till mer än 500.000 visningar. Kampanjen som gjordes av MEC levererade i slutändan ett resultat som var 35 gånger mer effektivt och visningslängden visade sig blir nio gånger längre än traditionella visningsannonser. Det är siffror som marknadsförare tidigare bara kunna drömma om.

Antony Yiu, som är chef hos MEC sa att kampanjens omvandlingsfrekvens var högre än allt han någonsin gjort tidigare med video på YouTube eller Facebook:

”Jag tror att det handlar om att människor får mer kontroll när det gäller vad de kan uppleva och titta på. Detta driver efterfrågan på fler människor som vill använda 360 som ett sätt för att kommunicera med målgruppen.”

Johan Hägerström

Johan är chefredaktör och ansvarig utgivare på VRSverige.se
Han är gymnasielärare, IT-tekniker och VR-nörd sedan många år tillbaka. Andra intressen är Scifi och allt som har med rymden att göra. Kort därefter kommer 80-talsnostalgi och böcker som Ready Player One. Han hinner även med att sjunga en hel del i kör och flyger gärna paragliding på fritiden.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.