Ready Player One: Obligatorisk läsning för den VR-intresserade

Ready Player One är en helt underbar science fiction-roman skriven 2011 av Ernest Cline. Den är sprängfylld med roliga referenser till 80-talets pop- och spelkultur. Den har en äventyrlig story som fokuserar på VR och upplevelsen av andra världar. Har du möjlighet att läsa den, ska du inte tveka en sekund! Jag rekommenderar särskilt att lyssna på ljudboken inläst av Wil Wheaton (känd för sin roll som Wesley Crusher i TV-serien Star Trek: The Next Generation i slutet av 80-talet). Det är sällan en röst passar så pass bra som Wheatons gör här. (*Bonus: Längst ner i detta inlägg berättar vi hur du kan ladda ner Ready Player One-ljudboken GRATIS!) Dessutom är boken extra relevant igen i och med att den just nu håller på att filmatiseras av stjärnregissören Steven Spielberg!

Är du född på 70-eller 80-talet och uppväxt med arkadhallar, Pacman, Nintendo, musikvideos och tv-serier? Då har du en helt fantastisk resa framför dig. Men det är inte bara då du bör läsa denna bok…

Obligatorisk läsning för VR-entusiasten

Ready Player One är inte bara en välskriven och spännande äventyrsbok. Vi på VR Sverige rekommenderar den till alla som på något sätt är fascinerade och intresserade av potentialen med VR. Den målar upp en värld där VR har blivit en självklarhet i så många aspekter av livet och samhället. Här följer en lista på 5 anledningar till att alla VR-intresserade borde läsa Ready Player One:

1. Social VR

virtual_schoolMan får följa Wade Watts när han går i skolan i VR, med rika beskrivningar om hur han har sina vänner nästan helt i det virtuella. Social etikett och funktioner är utvecklade för att tillåta och främja sociala relationer inne i OASIS (t ex genom att det finns ”non-fighting zones”, vilket kan jämföras med PvP/PvE i vanliga MMO-rollspel). Palmer Luckey, grundaren till Oculus som nu är uppköpt av Facebook, har haft boken som obligatorisk läsning för alla som jobbar på Oculus.

2. VR och ekonomi

OASIS är uppbyggt som ett gigantiskt freemium-system där vem som helst har tillgång till de mest fundamentala funktionerna i VR-världen. Detta inkluderar även tillgången till billig och lättillgänglig VR-hårdvara så alla kan koppla upp sig. Samtidigt så är företaget inte alls ideellt, utan har en affärsmodell där man kan betala för olika premiumfunktioner. För mikrotransaktioner kan man köpa teleportering/fast travel, utrustning till sin avatar, estetiska fördelar, påkostad utrustning för bättre inlevelse, osv.

3. Den ultimata verklighetsflykten

verklighetsflyktEn dystopisk framtid målas upp som bakgrund. När huvudpersonen träder in i den virtuella världen så behöver han dock inte tänka på sin fattigdom, den förstörda miljön, arbetslöshet (faktum är att han tjänar sitt uppehälle på ett jobb som han utför helt inne i OASIS)… Vilka effekter skulle det innebära om VR fick en sådan betydelse för oss?

4. Gamification och quantified self

life-loggingNär Wade Watts, huvudpersonen i Ready Player One spenderar för mycket tid i den virtuella världen börjar hans kropp förtvina. Han tar då hjälp av ett träningsprogram som sätter honom i fysisk aktivitet varje morgon. Samtidigt befinner han sig i en stimulerande miljö som han själv har valt. Det är bara efter att han har uppnått ett aktivitetsmål som han ges tillträde till den vanliga OASIS-världen. Med hjälp av sensorer i hans VR-utrustning så får han kontinuerlig mätning och uppföljning av hans hälsotillstånd. Gissa om han kommer i form?

5. Tekniska aspekter

Hälsomätning som nämns ovan är bara en detalj. I Ready Player One finns också trovärdiga beskrivningar av VR-riggar i olika prisnivåer upp till kompletta kroppsdräkter och rörelseställningar. Man kan se framför sig hur det som hittills har släppts på marknaden i verkligheten bara är en försmak av vad som komma skall när det gäller att ge oss full inlevelse i den virtuella världen. Dock hade inte författaren en perfekt siarförmåga – ingenstans i boken tas det upp om hur de löser utmaningen med VR-åksjuka.

(LÄS MER: ”Han forskar om åksjuka i VR”)

Handlingen i Ready Player One

ready player oneÅret är 2044 och världen ligger i det närmaste i ruiner. Den stora lågkonjunkturen har tagit ut sin rätt på världsekonomin, och resurserna är knappa, vilket leder till fattigdom, krig och svält. Människor tar sin tillflykt till OASIS, en massiv multiplayer online-simulator där hela internet, allt tv-spelande och all kulturell utveckling sker i virtual reality. Dess skapare James Halliday har gått bort och lämnat ett testamente som säger att den som lyckas hitta tre nycklar gömda i OASIS och passera genom de tillhörande portarna får hela Hallidays förmögenhet och en kontrollerande andel i hans företag. Denna tävling blir känd som ”jakten”. Genast påbörjar sökandet efter Hallidays ledtrådar och påskägg, med hjälp av Hallidays efterlämnade dagbok.

De som söker efter ägget kallas ”Gunters”. Gunters ägnar enormt mycket tid åt att studera 1980-talets popkultur, det decennium som Halliday växte upp i och var ständigt besatt av. På så sätt hoppas de hitta ledtrådar för att att lokalisera och lösa pusslen runt skatten. När boken börjar har många år gått sedan Hallidays död, men ingen av nycklarna har ännu hittats. Den frenesi som jakten skapat har gjort att sökarna dragit sig tillbaka till en subkultur. Det enorma megaföretaget IOI – ”Innovative Online Industries Corporation” – arbetar tyst för att även dom lyckas lösa alla pussel och ta kontroll över OASIS, i hopp om att få tillgång till Hallidays enorma arv.

När en ung gunter vid namn Wade Watts med aliaset ”Parzival” upptäcker den första nyckeln, börjar jakten igen på allvar. Parzival befinner sig sedan på flykt från IOI i både den verkliga världen och i VR-världen. Med hjälp av en liten grupp av Gunters löser han pussel, övervinner allehanda utmaningar och… ja, resten får du läsa själv!

*Gratis Ljudbok

Du kan ladda ner denna fantastiska ljudbok helt utan kostnad genom att registrera dig på ljudboksplattformen Audible! När du skapar ett 30-dagars testkonto får du välja en gratis bok, och vi rekommenderar som sagt denna version av Ready Player One. Väljer du sen att fortsätta din Audible-prenumeration så kommer du kunna lyssna på massor av kvalitetslitteratur till en bra rabatt! Det är lätt att avsluta ditt konto när som helst – tex. direkt efter att du har lyssnat på din första bok.

Klicka här för att skapa ett gratiskonto på Audible!

Johan Hägerström

Johan är chefredaktör och ansvarig utgivare på VRSverige.se Han är gymnasielärare, IT-tekniker och VR-nörd sedan många år tillbaka. Andra intressen är Scifi och allt som har med rymden att göra. Kort därefter kommer 80-talsnostalgi och böcker som Ready Player One. Han hinner även med att sjunga en hel del i kör och flyger gärna paragliding på fritiden.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.