CES2017: Intel visar på nytt upp Project Alloy som är ett helt fristående headset

Intel visade igår upp upp sin prototyp på hur man tror nästa generation av virtuell reality kommer att se ut. Project Alloy är namnet på företagets VR-satsning och under gårdagens pressevent på CES 2017 visade man upp hur långt man har kommit. Jakten på att ta fram det första fristående VR-headsetet är en tävling mellan de allra största där bland annat Facebook, Qualcomm och Intel nu alla har tidiga prototyper på gång inom olika utvecklingsprojekt.  

Intel tar sakta men säkert position

Idag är behöver i stort sett alla VR-glasögon någon form av dator kopplad till sig för att fungera. Antingen via din smartphone eller pc-dator. Båda alternativen har sina fördelar men också sina nackdelar, vilket leder till att framtidens headset med största sannolikhet kommer lämna detta bakom sig och ha allt integrerat i en enda produkt. Intels utvecklingsarbete med Projekt Alloy försöker lösa just detta. Intel som tidigare i höstas visade upp Alloy under IDC (Intel developer conference), har tidigare köpt upp ett antal mindre företag för att bygga upp sitt team. Bland annat förvärvade man Movidius tidigare i år som utvecklar processorn Myriad 2 som översätter kamerabilder till data om hur omgivningen ser ut, och dessutom med extremt låg energiförbrukning.

Project Alloy

Project Alloy

Intel har nu alla pusselbitar på plats

I Project Alloy sitter även en Intel-processor, batteri, RealSense-kamera och en rad sensorer. Med en allt-i-ett produkt av detta slaget får du egentligen det bästa av två världar. Hög prestanda, inga sladdar, roomscale och heller inga externa kameror eller sensorer. Att Intel satsar på detta känns naturligt då man nu faktiskt har har i stort sett alla teknologier och pusselbitar på plats utan att behöva förlita sig på andra. Att Intels stora konkurrent Qualcomm gör det samma, känns lika logiskt det också.

Därför är det heller inte underligt att även Facebook jobbar på sitt egna fristående headset Santa Cruz, och att Microsoft utvecklar Hololens/Windows Holographic åt samma håll.

Alla de största teknikbolagen verkar se samma utveckling framför sig på ett par års sikt.

Även Facebook/oculus tittar på segmentet mellan mobil- och pc-baserad VR

Även Facebook/oculus tittar på segmentet mellan mobil- och pc-baserad VR

 

 

Johan Hägerström

Johan är chefredaktör och ansvarig utgivare på VRSverige.se Han är gymnasielärare, IT-tekniker och VR-nörd sedan många år tillbaka. Andra intressen är Scifi och allt som har med rymden att göra. Kort därefter kommer 80-talsnostalgi och böcker som Ready Player One. Han hinner även med att sjunga en hel del i kör och flyger gärna paragliding på fritiden.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.