En snabbtitt på Oculus fristående headset ”Santa Cruz”

Under veckans Oculus Connect 3 har vissa speciellt utvalda journalister fått lägga vantarna på Oculus mycket hemliga ”Santa Cruz” prototyp. Denna produkt är en tidig variant på ett helt fristående mobil VR-headset.  ”Santa Cruz” behöver alltså inte koppas till dator eller mobiltelefon, och all positionsspårning sker från integrerade kameror. Santa Cruz kräver inga externa tillbehör eller hårdvara överhuvudtaget för att skapa en VR-upplevelse med full roomscale-funktion. Helt enkelt ett helt fristående mobilt VR-headset som vittnar om vart Oculus är på väg ett par år framåt i tiden.

Tidig demo under stor sekretess

Under den korta demon fick inga bilder eller videoklipp tas. Enheten i sig påminner om Oculus Rift som dock byggts ut lite. Varken bilduppdateringsfrekvens eller skärmupplösning klargjordes. Oculus CTO John Carmack berättade efter demon att han numer inte är involverad i teamet som utvecklar positionsspårningen längre. Denna typ av ”inside-out” teknik, där en kamera i headsetet läser av omgivningen, utvecklas nu av Oculus Computer Vision-team. En del av detta team består av svenska 13:th lab som förvärvades av Facebook under förra året för 200 Msek.

Oculus Santa Cruz

Oculus Santa Cruz

Inne i headsetet, bestod demon av en enkel miljö där man kunde gå från den ena sida till den andra. Och trots hoppande och krypande tappade inte den fristående enheten spårning en enda gång. I övrigt gav inte demon någon annan interaktion. Just nu innehåller denna Santa Cruz-prototyp 8 kameror. Fyra som pekar framåt, två mot taket och två mot golvet.

Santa Cruz känns som en trådlös Oculus Rift

När man närmar sig en fysiskt vägg dyker ett blått rutnät upp för att varna om att ett fysiskt hinder är i närheten. Överlag är spårningen redan stabil utan större buggar. Upplevelsen som helhet känns mer som en trådlös Oculus Rift än än en Gear VR som fått positionsspårning. Troligtvis visas bilden i 60 bilder/s (samma som Gear) men då optiken är samma som Oculus Rift gör det att känslan hos Rift bibehålls.

Headsetet är fortfarande i ett klart tidigt tillstånd och färdiga produkter är något som år bort. Det lär dröja innan vi får ser riktiga konsumentprodukter. Batteriet hängde löst på baksidan och hela demon gjordes försiktigt och med noggrann placering på huvudet. Väldigt likt hur DK1 hanterades och visades upp för 5 år sedan. Men där Facebooks muskler givetvis ger helt andra möjligheter att prototypa på detta sättet.

Förutom Oculus, håller både Intel och Qualcomm på att ta fram liknande produkter som är helt fristående. Just allt slippa alla sladdar och krångel med telefoner är en viktig del i att göra VR till en produkt som fungerar på en större skara konsumenter. Mark Zuckerbergs avslöjande av Santa Cruz-prototypet på Oculus Connect, är ett tydligt tecken på att fristående mobila enheter av detta slag har hög prioritet hos Oculus.

Johan Hägerström

Johan är chefredaktör och ansvarig utgivare på VRSverige.se Han är gymnasielärare, IT-tekniker och VR-nörd sedan många år tillbaka. Andra intressen är Scifi och allt som har med rymden att göra. Kort därefter kommer 80-talsnostalgi och böcker som Ready Player One. Han hinner även med att sjunga en hel del i kör och flyger gärna paragliding på fritiden.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.