Experimentell VR-app använder ny forskningsdata runt Alzheimers

Den senaste tiden har det kommit fram en rad nyhetsartiklar runt en experimentell Alzheimers-behandling som visat lovande resultat i tester med möss. Lovande forskning hos MIT:s Picower Institute för inlärning och minne visar att icke-invasiv visuell stimuli som visas för möss leder till en signifikant förbättring av den biologiska funktionen i hjärnan som tros spela en nyckelroll för Alzheimers. Rapport med uppgifter om forskningen publicerades tidigare denna månad i Nature. I podcasten Radio Lab kan man höra mer på lekmanssnivå om forskningen som kretsar kring ”Gamma Frequency”, en 40Hz ljuspuls som verkar för att stimulera hjärnan hos möss på ett sätt som skulle kunna bidra till behandling av Alzheimers.

Inga studier gjorda på människor än

Forskarna på MIT är dock snabba att påpeka att denna forskning bara har gjorts på möss än så länge, och att de är mycket noga med att inte bygga för mycket hopp innan ordentlig forskning visat hur effekten fungerar på människor.
Efter att en anhörig till en Alzheimersdrabbad person läst om forskningen gjordes en förfrågan till VR-communitiet via Reddit, om någon ville skapa en VR-app för att testa resultatet:
”Återigen, jag vet att detta inte har testats på människor än, bara möss, men min pappa har inte tid att vänta på kliniska prövningar, FDA-godkännande, och alla korrekt tester. Min pappa glider längre och längre bort varje dag,” skriver /reddit/u/Porespellar. ”Det första jag tänkte på när jag läste om hela denna 40Hz Alzheimers ljusterapi var att man skulle kunna göra det i VR.  Jag har också läst att vibrationer som synkas till ljuspulserna ytterligare förstärker effekten, och tanken är att vibrationsmotorerna i Vive handkontroller skulle kunna ställas in att vibrera med samma frekvens”

VR-utvecklare nappar på idén

Samuel Sekandagu som jobbar som utvecklare och ligger bakom svenska indiestudion Overflow Games, svarade snabbt ”Visst jag kan försöka göra något sådant, ge mig en timme eller två” och strax efter skickade Sekandagu sin prototyp-app baserad på den experimentella forskningen. Han la också upp koden på GitHub så att andra kan lägga till och förbättra appen senare. Men det tål att påpekas än en gång. Denna app är byggd på experimentell forskning, och inte någon vetenskapligt genomarbetad studie.

Samuel Sekandagu på Overflow Games

Samuel Sekandagu på Overflow Games

Svaret lät inte vänta på sig:

”Wow!!! Jag har precis hämtat din app och den gör exakt vad jag önskade TACK !! ”, ” Jag förespråkar inte att detta kommer lösa sjukdomen på något sätt och det är möjligt att denna typ av visell stimulering kan vara skadligt för dem som är känsliga för blinkande ljus. Men jag kommer att ge denna app och forskning till min pappas läkare och min familj och om alla är överens och anser att de känner att risken är acceptabel kommer vi att starta ett test på min far.”

Porespellar har även uppmuntrat dom som vill tacka Sekandagu för arbetet att överväga att köpa VR-spelet Abode som utvecklats av Sekandagu studio, Overflow Games.

Johan Hägerström

Johan är chefredaktör och ansvarig utgivare på VRSverige.se Han är gymnasielärare, IT-tekniker och VR-nörd sedan många år tillbaka. Andra intressen är Scifi och allt som har med rymden att göra. Kort därefter kommer 80-talsnostalgi och böcker som Ready Player One. Han hinner även med att sjunga en hel del i kör och flyger gärna paragliding på fritiden.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.