Facebook’s AR/VR-vision: Vi måste prata om F8

Vi på VRSverige håller fortfarande på att smälta…

… gårdagens keynote på Facebooks årliga Developers Conference, F8.
Faktum är att det fortsätter att komma spännande nyheter ur den kontinuerligt, så det finns massor kvar att bena ut från årets konferens när väl röken har lagt sig. Men, vi måste börja någonstans.

Så, här kommer en kondenserad och kommenterad version av årets introduktion: de första 20 minuterna med Mark Zuckerberg, som häruti sammanfattar vad de nästkommande dagarnas konferens kommer att ta upp, och vilka highlights de vill att du ska fokusera på.

Sammanfattningsvis kommer du får lära dig mer om:
– Facebooks enorma satsning på AR
– Facebooks enorma satsning på VR
– Facebooks AI-användande
– Att företaget håller på att utveckla gränssnitt så man ska kunna styra sin tech med hjärnan.

Någon slags disclaimer, for your mind

Värt att komma ihåg: Facebook är ett mycket slipat företag som med åren blivit bättre och bättre på att presentera sig i media. Genom allt deras siande och corporate-speak kan det vara nyttigt att komma ihåg att alla tekniker de propagerar för [AI, AR,VR] också kommer att användas för att bättre förutspå människors beteenden, och sedan kommer den datan säljas till tredjepart.

För stora delar av den framtidsvision de målar upp är väldigt lockande. Och om vi navigerar de närmsta åren rätt, så kanske vi kan använda alla våra nya teknologier för att starta en era av Teknokratisk Upplysning, där färre och färre människor lämnas utanför resursuppdelning och kunskapsnivåerna höjs och alla får det lite bättre. Det skulle ju vara fantastiskt! Men det vore naivt att inte inse utmaningarna som en helt digitaliserad vardag kommer att föra med sig. Också.

Först ut: Dad jokes

Mark Zuckerberg skämtar om att filmen ”The Fate of the Furious”, den 8:e installationen i Fast and Furious-franchiset, även kallad ”F8”, hade premiär i dagarna och att folk förvirrade den och konferensen. Sedan ett bosklutsskämt. Sedan ett taglineskämt. Zuck är i god form. Såhär brukar han öppna. Awkward dad jokes är hans forte.

Communities

Nu vill Mark att vi ska tänka på att människor i lägre grad än på 70-talet tar hjälp av grupper i olika former. Färre människor går i kyrkan, utövar lagsport te x. Idag använder sig många av sociala media istället, säger Mark. ”Facebook har alltid handlat om att föra samman vänner och familj”, säger han. ”Nu bygger vi vidare på det och bygger hela communities också”.

”Vi har alltid hjälp människor genom att ge dem en röst, att hjälpa dem genom att ge dem en plattform för sina åsikter, men nu ska vi också jobba med att balansera debatten. Inte längre bara ge utrymme till de mest högröstade, utan försöka hitta gemensam mark, och ge folk möjlighet att mötas istället”.
Här adresserar han de ekokammare och filterbubblor som Facebook anklagats för under bla det senaste Amerikanska presidentvalet.

De vill att Facebook ska användas som en plattform för att bygga närvaro, som hjälper till att hålla människor trygga [som vid deras insatser kring terrorattentat, naturkatastrofer och liknande] och plötsligt tar konferensen en ganska mörk vändning när han själv adresserar fallet med Steve Stephensson, misstänkt för att ha mördat en äldre man och livestreamat detta via Facebook i förra veckan. Han säger att de, och alla som utvecklar med Facebook som plattform, har en stor utmaning framför sig att se till att liknande saker inte händer igen.

Men nu vill Mark prata om alla de andra spännande sakerna Facebook har i pipelinen. Och dessa saker ska göra framtiden till ett utopiskt drömlandskap, där bot:ar och AI’s gör allt det tråkiga arbetet, och människan kan ägna sig åt att leka i AR och VR och göra konst hela dagarna.
Sign me up, Mark!

Förra årets roadmap

Här är den roadmap som de presenterade vid förra årets Developer Conference. Deras mission var att ”göra det möjligt för alla människor, att dela alla upplevelser, hela tiden.” Och AR är den stor del av den långsiktiga planen, säger Mark.

AR

Det är därför Mark är så tänd på AR, säger han. För att det öppnar upp helt nya möjligheter för oss att föra ihop den digitala världen – som vi  redan har en fot inne i, via våra smartphones – och den fysiska. Och det det är ju denna formfaktor vi vill landa i, säger han och lägger upp en bild på ett par vanliga glasögonbågar på skärmen.

Facebook har identifierat de tre viktigaste områdena för deras arbete med AR:

  1. Information
    Reseinformation, menyer, meddelanden av olika slag.
  2. Digitala objekt
    Möjligheten att addera digitala objekt, som schackbrädet han nämnde tidigare eller som med Pokemon Go. 
  3. Försköna objekt
    Möjligheten att ändra utseendet, genom t ex ansiktsmasker eller nya skins på byggnader

Men eftersom vi är 5-10 år ifrån att ha linser/glasögon kapabla till att kunna addera digitala objekt ovanpå den fysiska världen, på ett sätt som inte är för skrymmande eller kostsamt, vad ska vi göra medan vi väntar på att tekniken kommer ikapp idéerna?

Svaret är: AR via mobilen. Och vi gör det redan.

Skillnaden är, att nu kommer Facebook hjälpa oss att göra det mer. Boosta hela utvecklar-community’t via sina plattformar. Och alla upplevelser vi tar fram för mobil AR, alla de lärdomar vi tar med oss från de här åren, kommer vi kunna ta med in i glasögonen, när vi väl har dem, menar han.

Och för att den framtiden ska komma snabbare så vill de underlätta för alla utvecklare att enklare komma in i AR-produktion.

Massa nya möjligheter för utvecklare

De gör det enkelt för vem som helst att designa ansiktsfilter och världsfilter, genom en öppen plattform som öppnar sin Beta nu. De tar hjälp av en AI-metod som heter SLAM (simultaneous localization and mapping) som kan extrahera 3d-data från 2d-foto och video, vilket gör det möjligt att leka något fantastiskt med all media, för nu kan du addera animerade objekt i 3D eller tagga upp saker i bilder med information.

S.L.A.M

Mark tar den här bilden [ovan] på en vanlig skål med flingor som exempel. Genom SLAM kan de läsa av alla ytorna och objekten i bilden och extrapolera dess tredimensionella form. Sedan kan Facebook ge dig förslag på roliga overlays du kan lägga på.

Kan låsa digitala objekt till platsen

Som till exempel tredimensionell text, som är geografiskt orienterad. Den står kvar och är rätt ljussatt oberoende på var du håller kameran. Och, sedan lade han till det som onekligen var keynotens stora vinnare – breakfast sharks! [gå till ca 11:20]. Hajar som simmade omkring flingskålen och gjorde livet lite roligare. För barn i alla åldrar. Och de kan driva allt detta på en vanlig smartphone.

3D FX

Ytterligare ett exempel på vad SLAM kan möjliggöra. Ta ett vanligt 2D-foto, och gör om det till 3D. Sedan kan du, panorera omkring med kameran, ändra ljusförhållanden, fylla rummet med vatten, bollar eller godisregn. Allt är möjligt.

Ytterligare exempel visar hur vi kan lägga till digitala kopior av objekt som finns i bilden, och lägga till digitala detaljer, som blommor på en växt, eller lägga till informationstaggar på ett vin.

AR direkt på bordet

Ovan ett exempel på hur man kan mappa AR till en vanlig bordsyta, och på så sätt kunna spela spel med sina barn i t ex ett väntrum.

Ny sorts konst

Mark ger exempel på nya former av konst de har börjat experimentera med på högkvarteret. Digital konst, som rör på sig och skiftar färg och som bara kan ses i AR.

Innan vi fortsätter, ett lugnande ord

Här visar han hur du ska kunna lämna geografiskt låsta ”lappar” till dina vänner.
Tipsa en kompis om en extra god maträtt på en restaurang, kanske? Eller rista in dina AR-initialer i bordet på lokala puben, som bara dina kompisar kan se? Eller lämna en lapp till din partner på kylskåpet? Plattformen som gör allt detta möjligt finns nu tillgängligt i Beta för alla Facebooks utvecklare att leka med.

Sedan pausar han och säger att trots allt coolt som de visat så bör vi lägga våra förväntningar på en realistisk nivå. För vi är precis i början av AR. Och vi har mycket kvar att lära. Och några av de saker de pratat om idag är fortfarande under utveckling, och kommer att rullas ut under året.
Men, fortsätter han, ”Jag tror att AR har en självklar roll i framtiden, och den kommer att för evigt förändra sättet vi använder våra telefoner på, och  på sikt – all teknologi vi använder”.
För Facebook har redan en tioårsplan utstakad.

Och den kommer de att prata mer om under de kommande konferensdagarna. Och innan han avslutar så vill han snabbt lista några av de sakerna de kommer att fördjupa sig framöver.

Artificiell Intelligens

Facebook jobbar en hel del med AI, både för botar och för att driva logiken bakom t ex deras fototjänster.

Facebook och Virtual Reality

Facebook har släppt Betan till Facbook Spaces på Oculus Home! Det är VR för Facebook! Och det finns redan! Till blandade recensioner, verkar det som.

Vi som har följt tidigare keynotes har sett Mark och Mike Booth leka omkring i olika iterationer av Facebooks VR, men att det helt plötsligt skulle finnas tillgängligt var ingen beredd på. Implikationerna av detta är enormt för VR.

Deras uppköp av Oculus, deras användarbas, deras plan att integrera mer och mer av sina sociala plattformar [Instagram, Facebook, WhatsApp] med AR och VR. Bara att Mark Zuckerberg säger allt detta högt snabbar på alla nödvändiga processer för att t ex de där AR-glasögonen ska bli verklighet.

Det geniala med Spaces är att du enkelt kan ringa till dina FB-vänner, även om de inte har VR-utrustning. Mike Booth håller en mycket intressant föreläsning på det ämnet här, och den föreläsningen kommer vi behöva skriva en separat analys på senare.

Det här kan bli the Killer App för social VR – det som påbörjar hela migrationen till VR för allmänheten. Inte via high end-set som Rift och Vive. Utan via mobiltelefonerna, om ett tag. Men allt börjar nu. Och då har vi inte ens hört vad Google och Apple kommer att säga under det kommande året.
Vår prognos – förbered dig på mer VR och AR : )

Messenger 2.0

De släpper en ny version av sin Messenger-plattform. Nu ska det bli ännu lättare för utvecklare, och företag, att börja använda AI och botar direkt i appen. Och Spotify och Apple Music kan nu spelas direkt i appen. Och man kan betala på fler och fler ställen direkt via appen. Allt kan göras i appen. Du behöver aldrig lämna appen. 800 miljoner människor använder appen. Tillsammans med WhatsApp, som Facebook också äger, så når de 1,7 miljarder människor via sina meddelandetjänster.

Aquila

Visst kände du till att Facebook har byggt ett soldrivet drönarplan som ska flyga jorden runt och ge alla Wifi? Inte jag.

Building 8!

För någon som växt upp med X-files är det fantastiskt att lyssna på Regina Dugan berätta om deras arbete i Building 8 [hon börjar vid 1:08 ungefär]. De håller på att ta fram en fungerande Neural Lace, ett interface för att underlätta i kommunikation och dataöverföring mellan människa/maskin.
Ett av deras mål: att göra så att vi kan överföra tankar till skrift.

Avslutningsvis

Mark avslutar sitt tal med att säga att, nu är vi precis i början på den här resan, och att den bara är möjlig tillsammans och att han ser fram emot att börja testa AR med alla utvecklarna, och att han är stolt över att få göra den här resan med tillsammans med alla här och Go Team, Thumbs Up och så är han klar med sin del av keynoten.

Några avslutande tankar från oss:

För att ni ska förstå magnituden av allt som redogjorts för ovan, så var detta endast de inledande 20 minuterna av årets F8! Så mycket andra intressanta saker har kommit fram sedan dess, från flera andra talare.

Vi kommer att att ha en hel del att säga på ämnet de kommande dagarna, och ni får hemskt gärna vara en del i den diskussionen – Vad kommer Facebooks alla uttalanden ha för effekter på vårt community, t ex? Eller tycker ni att jag läser in alldeles för mycket i vad som egentligen bara är en presskonferens för ett stort mediebolag? Vad har du för tankar om årets F8?

Gorm Sundberg

Gamer, musikproducent, animefantast, ljudtekniker, bon vivant och humanist. Har jobbat med de flesta former av medieproduktion och har ett brinnande intresse för människa/teknik sedan barndomen.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.