FOVE 0 blir första headsetet med eye-tracking

Först ut med eye-tracking

Kickstarter-backade headsetet FOVE är snart klart för distribution och försäljning. Kickstarterbackare kommer att få sitt innan slutet på året, och förbeställningar via hemsidan levereras Q1 2017.
Det kommer att vara de första kommersiellt tillgängliga VR-glasögonen som har IR-kameror som läser av användarens ögonposition, s.k. ”eye tracking”. Fördelarna med tekniken är att ögonen då kan användas som input, genom att systemet ser vad du aktivt tittar på, samt att det på sikt skulle kunna avlasta hårdvarusidan genom att bara fullt rendera det du har i fokus, s.k. ”foveated rendering”, vilket också emulerar hur den mänskliga synen fungerar till vardags.

Eye-tracking på menyn

Eye-tracking på menyn

Försening av produktionen

Problem med produktionen har fördröjt släppet från Mars i år till nu i November och frågan är hur relevant just detta headset kommer att bli på en marknad där de stora aktörerna alla ser en framtid med samma teknik.
Flera andra utvecklare jobbar på att integrera eye-tracking till både high-endsystemen och mobila versioner av VR.

Här är en reklamfilm som vill illustrera hur tekniken skulle kunna integreras med VR-upplevelsen:

 

Specs

  • Display frame rate: 70Hz  [att jämföra med Oculus och Vive’s 90Hz]
  • Field of view: 90° – 100°
  • Tracking sensor: head tracking and positional tracking
  • Eye tracking sensor: 120fps infrared tracking system x2 with <1° accuracy
  • Weight: 520g
  • Connection: HDMI 1.4 / USB 3.0 / USB 2.0
  • Pris: ca 5000:- SEK

Gorm Sundberg

Gamer, musikproducent, animefantast, ljudtekniker, bon vivant och humanist. Har jobbat med de flesta former av medieproduktion och har ett brinnande intresse för människa/teknik sedan barndomen.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.