Google förvärvar Eyefluence och får tillgång till 18 nya patent

Eyefluence är ett företag som ligger bakom en banbrytande ny form av interaktion mellan människa och dator. Interaktionen görs genom att användaren styr en digital enhet genom endast ögonrörelserna. Denna teknik kan tyckas onödigt i vanliga mobiltelefoner, men för framtida AR/VR upplevelser är det viktigare. Så pass viktigt att Google som vanligt köpte företaget rakt av.

Förvärvet tillkännagavs på Eyefluence blogg

”Idag är vi glada över att kunna meddela att Eyefluence-teamet börjat jobba på Google! Tillsammans kommer vi att fortsätta att avancera ögoninteraktions-tekniken för att utöka den mänskliga potentialen för empati på en ännu större skala. Vi ser fram emot att skapa livsförändrande innovationer tillsammans. Under de senaste tre åren har vi byggt ett otrolig team, avancerade vår teknik och skapat starka partnerskap som har lett till utvecklingen av en helt nytt språk för denna typ av interaktion”

Eyeluence grundare Jim Marggraff (vänster) och David Stiehr (höger)

Eyeluence grundare Jim Marggraff (vänster) och David Stiehr (höger)

Tunga VR/AR patent på köpet

Google kommer givetvis också att få tillgång till en stor del av de 18 patent som Eyefluence innehar på användningsområden som sträcker sig från eyetracking och UI interaktion, till biometrisk säkerhetscanning. Eyefluence har även ett par Interaktionspatent för AR som kan förbättra högupplöst ögonspårning, som även kan användas för kontinuerlig identifiering och säkerhet. Sådan teknik skulle exempelvis kunna ersätta tumavtryck för identifiering på din dator eller telefon. 

Inga detaljer har släppts om de exakta villkoren för förvärvet.

Johan Hägerström

Johan är chefredaktör och ansvarig utgivare på VRSverige.se Han är gymnasielärare, IT-tekniker och VR-nörd sedan många år tillbaka. Andra intressen är Scifi och allt som har med rymden att göra. Kort därefter kommer 80-talsnostalgi och böcker som Ready Player One. Han hinner även med att sjunga en hel del i kör och flyger gärna paragliding på fritiden.

  • George Petrineanu

    Jag ser med spänning funktioner som eyetracking och UI interaktion som viktiga för för funktionshindrade personer. Extremt fall, fast inte ovanligt och som kräver stora dock innefektiva insatser från vården är Locked-in syndromet (LIS). Där borde ett gränssnitt göra stor nyttan då patienten bara har ett öga att kommunicera med.
    I mitt tycke beror VR-s öde mycket även på meningsfulla tillämpningar.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.