Cannes 2016: Google satsar på Virtual Reality

Google satsar stort på Virtual Reality

Det är svårt att missa att VR står i centrum vid företagets strandpaviljong på Cannes Lions reklamfestival som pågår denna vecka. Och Google gör det klart att de anser att ingen plattform har flera VR upplevelser än YouTube.


Som följare av den nya VR revolutionen under snart ett decennium vet jag hur få som faktiskt vet vad VR innebär. Det pågår en enorm hype runt teknologin just nu, men det ligger ett jättejobb framför oss där vi dagligen måste evangelisera och sprida budskapet om hur Virtual Reality kan bli nästa stora grej på riktigt.

Är VR mer än spel och lek?

Jag möter ofta människor som är väldigt övertygade om att VR mest är något på skoj och som enbart handlar om gaming och lek. Och hur många människor vet att det finns tillgängligt på YouTube eller att Google gör en produkt som kallas Google Cardboard som låter människor titta på VR video med sina mobiltelefoner?

”De personer som har använt eller ens vet om VR på denna punkt är fortfarande så få att det kan kallas avrundningsfel”, säger Clay Bavor, Googles vice VD för VR. ”Det är ungefär noll procent av världen.”

LÄS MER: CANNES 2016: Marknadsföring i VR

Google Tiltbrush

Google Tiltbrush

Det är lätt att när man som oss, befinner sig i branschen på något sätt, blir blind och tror att alla andra fattat det precis lika bra. Och Bavor säger att han ofta påminns om detta när han möter andra team utanför Google och medieindustrin. VR är fortfarande är mycket okänd för den bredare massan.


I Cannes, visar Google upp en speciell demo som visar vart VR är på väg. Man använder en HTC Vive tillsammans med en highend speldator. I denna demo står man på en trampolin, där höjden gradvis ökar tills man känner att den naturliga rädslan för höjder gör sig påmind.

Google använder också Cannes för att visa upp Tilt Brush, en VR applikation som låter människor ”måla” i luften framför sig.

LÄS MER: Titta på senaste trailern från Googles Tiltbrush

Vill du också ha en oh-my-god upplevelse?

Någon som vi på VRSverige ofta känner,

Kom på nästa öppet hus!

Kom på nästa öppet hus!

är hur kul det är att visa upp VR för människor som testar för första gången. Men får en kick av att se när folk faktiskt fattar potentialen med VR. Bavor är även han inne på samma spår ”För personer som aldrig har provat det förut, blir det lite av en oh-my-god upplevelse”. Det är uppenbart att man måste testa VR själv för att fatta.


Kolla in bilderna från VRSveriges öppet hus i början på juni där vi skapade hundratals oh-my-god upplevelser

I augusti har vi nästa event och platserna kommer gå åt fort. Signa upp dig på vårt nyhetsbrev om du vill vara säker på att få en plats. Välkommen!

Johan Hägerström

Johan är chefredaktör och ansvarig utgivare på VRSverige.se Han är gymnasielärare, IT-tekniker och VR-nörd sedan många år tillbaka. Andra intressen är Scifi och allt som har med rymden att göra. Kort därefter kommer 80-talsnostalgi och böcker som Ready Player One. Han hinner även med att sjunga en hel del i kör och flyger gärna paragliding på fritiden.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.