Gräv guld i ditt vardagsrum med AR-appen ARrrrrgh

AArrrgh – ett kul spel och ett enkelt AR-koncept

VR/AR-byrån Warpin har nyligen lanserat ARspelet ARrrrrgh. iPhones nya teknik ARKit har använts för att skapa en applikation som inspirerar till social interaktion mellan spelarna, på ett nytt och underhållande sätt. Warpin menar att den nya tekniken är ett litet men väldigt betydelsefullt steg mot AR som en naturlig del av vår vardag.

Apple satsar, som bekant, stort på Augmented Reality (förstärkt verklighet) för mobila enheter med ARKit. Detta innebär nya möjligheter att ta AR-applikationer till den stora massan användare. Warpin Lab såg möjligheten att bryta ny mark med den nya tekniken och har utvecklat ”ARrrrrgh”. Spelet är en klassisk skattjakt där man spelar i par. Den ena gräver virtuellt ner skatten i marken och den andra letar med hjälp av skattkartan i spelet upp skatten.  

”När Apple släppte ARKit ville vi vara snabba på bollen och testa den nya tekniken”, säger Patrik Buckau, medgrundare och CTO på Warpin. ”Utvecklingen av ‘ARrrrrgh’ var ett äventyr i sig. Den här typen av AR-teknologi är bara i sin linda och det händer massor. Ändå ser vi redan nu att det går att skapa engagerande och roliga upplevelser med den teknik som finns”

ARrrrgh - ett AR-spel för iPhone från Warpin

Affärsmöjligheterna med AR

Goldman Sachs förutspår att industrierna för VR och AR kommer att uppgå till 85 miljarder dollar 2025. Områdena där teknologin kan appliceras är oändliga. Så kallad ”immersive tech” används redan idag inom branscher som fastighet, retail, utbildning, HR, medicin och hälsovård m.m.

”Tekniken i ARKit möjliggör en starkare upplevelse, och går att applicera på så många sammanhang utöver gaming, säger Patrik Buckau. Studier visar att upplevelser av typen VR, AR och MR gör att man minns 70% bättre och har drygt 30 % längre emotionellt engagemang. Tänk vad detta kan göra för exempelvis inlärning i både skola och på arbetsplatser”

ARrrrrgh finns att ladda ner på Apple App Store, och stöds av iPhone6S och nyare modeller. Läs mer om utvecklingen av ARrrrgh hos Warpin här.

 

Niclas Johansson

Niclas Johansson är VD på VRS Media (vrsverige.se). Han har en bakgrund inom affärsutveckling i startup/teknikvärlden, och lång erfarenhet av entreprenörskap och försäljning.

Hans första VR-upplevelse var på Gröna Lund på 90-talet. Han är en nyhetsjunkie när det gäller teknik och ser en ljus framtid för Virtual Reality.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.