Herman Fredlund berättar om sitt jobb som VR-regissör av ”Et Moi”

Hej, mitt namn är Herman och jag är VR-regissör. Jag är i grunden filmskapare men sedan  jag fick testa på VR för första gången hösten 2014 är jag frälst och har haft fullt fokus på VR sedan dess. Mitt huvudsakliga intresse ligger på att experimentera och utforska hur framtiden inom VR/AR kommer se ut. Jag är speciellt intresserad av att översätta och utveckla existerande filmtekniker in till VR.

Första 360-projektet

Förra sommaren gjorde jag mitt första 360° projekt vilket var en dokumentär om vikingar samt vad jag tror är världens första boktrailer i 360°! Jag lärde mig mycket vilket jag tog mig vidare till nästa projekt som jag gjorde i Berlin under denna sommar. ”Et Moi” är en 360° kortfilm, som nu har visats upp i Berlin under Kaleidoscopefestivalen, Screen4all i Paris samt i Sveriges första VR-festival i Stockholm i slutet av Oktober.

Handlingen

Jag vill med denna artikel dela med mig utav utmaningarna, tankarna och själva processen av skapandet av den här filmen. Filmens handling är om ett par från förr, som dansar genom sig igenom sina minnen i Berlin. Jag ville berätta en historia om kärlek med hjälp av musik, dans med minnen som genomgående tema.

What is love? (baby don´t hurt me).

What is love? (baby don´t hurt me).

30 min innan solnedgång ösregnade det!

30 min innan solnedgång ösregnade det!

Musik

Efter att skrivit ihop grundmanus tog jag nästa steg och letade efter musik som skulle passa känslan till filmen jag ville ha. Jag hittade en låt på youtube som jag gillade och frågade artisten Nym om jag fick använda låten till projektet. Låten heter ”Et Moi” och har över 4 miljoner visningar!

Platser & Dansare

Därefter började ja letar efter intressanta platser i Berlin och hittade 5 st som jag gillade. Jag finslipade därefter manuset efter platserna jag valt och började leta efter dansare. Jag hade turen att hitta två tango-dansare vid ett dansgolv på en strandbar i Mitte som ville vara med i projektet. Strandbaren blev också inspelningsplats till filmen.

Inspelningsplats: Sovjetiska monumentet i Treptow park.

Inspelningsplats: Sovjetiska monumentet i Treptow park.

Kamera

En idé till filmen var att känna att man dansar med dansarna och inte bara använder en statisk position till kameran. Samtidigt vill man inte göra tittaren förvirrad. Filmen är uppbyggd med 5 st kamerapositioner och alla positioner är exakta gentemot varje inspelningsplats. I kombination med att dansarna gör samma koreografi på varje inspelningsplats tillåter det mig att klippa snabbt i takt till musiken eftersom dansarna fungerar som röd tråd genom berättelsen. Jag testade även att låta kamerapositionerna ha olika höjd för och se hur det känns.

”Snabba klipp blir inte förvirrande om tittaren följer dansarna.”

Jag fick snällt fråga om killen till höger om han kunde sova någon annanstans.

Jag fick snällt fråga om killen till höger om han kunde sova någon annanstans.

Färglägga med Artificiell Intelligens

Sista idén jag hade var att färglägga hela filmen genom appen Artisto som använder artificiella neuronnät för att skapa filter. Artisto fungerar som appen Prisma men kan även också processa 10 sekunder av video istället för bara bilder. Så jag delade upp filmen till små sektioner och lät koden göra sin magi — resultatet var fascinerande!

Så vad har jag lärt mig?

A.Var beredd på det oförberedda

Små Batterier har en tendens att överhettas när de används under längre tid. Jag spelade in med en Samsung Gear 360 och detta hände mig 2–3 gånger varje inspelningsdag.
Du får vänta 5 min för att låta batteriet kyla ner men det betyder att du eventuellt missar viktiga moment när du filmar. Det mest oanade som hände var att jag förutom att regissera fick vara barnpassare då en av dansarna inte kunde hitta någon att ta hand om deras bebis.

Jag och bebis

Jag och bebis

B. Zick Zack

Om du vill följa en skådespelare/dansare/bebis från punkt A till B kan du ställa 360 kameran diagonalt och sedan reorientera referenspunkten i efterhand.

”Referenspunkt/punkter i 360film är guld värt” – Jag och andra

C. Färglägg med Artificiell Intelligens

Eftersom Artisto inte är optimerat för 360° måste du processa varje 10 sekunders klipp 4 gånger för att få en perfekt stitch. Ett jobbigt problem som uppstod var när Artisto exporterade filerna, då programmet klippte bort några hundradelar på varje klipp vilket gör livet svårt när man ska matcha klippen med musik.

Platt 360° bild av övergivna Grünau ballroom.

Platt 360° bild av övergivna Grünau ballroom.

D. Magi med programvara och nya konsumentkameror gör livet lättare.

För ett år sedan hade denna film varit nästintill omöjlig att skapa. Följande mjukvara gör livet så mycket enklare:

  • Programvara som skybox plugin från mettle.com för Adobe Premier och After effects med funktioner som gör det möjligt att rotera 360 video till referenspunkt av uppmärksamhet när du redigerar (jag använde det hela tiden) och mycket annat.
  • Gear 360 kameran jag använde har lätt och snabb användarsnitt samt bra funktioner som live förhandsvisning av bild (1.5 s fördröjning). Förra sommaren använde jag 6 st GoPro-kameror för liknande jobb och de producerar visserligen bättre bild men du är totalt blind när du spelar in samt att efterbearbetning tar mycket länge tid.

 

Kirby Ferguson http://everythingisaremix.info/

Kirby Ferguson http://everythingisaremix.info/

E. Allt är en remix

Jag använde mig av kreativitetens tre element, kopiera, transformera samt kombinera. Som exempel följde jag (följer fortfarande) noga den snabba utvecklingen av VR teknologi samt vad andra har skapat. Under mina experiment i början på året fick jag reda på att jag inte är den enda som experimenterar med VR-film (det hade varit konstigt). Nick Bicanic prövade snabba klipp under samma period som jag och Anrick hade också testat splitscreen.

Stor inspiration har också kommit från gamla filmer. Jag transformerade sedan idéerna och kombinerade dom, vilket till slut blev något nytt i min film.

Dokumentären “The story of film” påverkade mina idéer mycket! Vi har många anledningar att titta tillbaka och jämföra 1900-talet med idag. Många är exalterade över nymodigheten av VR idag men glömmer bort att tiotusentals har försökt att klura ut hur film ‘fungerar ‘ tidigare.

”Perhaps the explanation are as simple as that: We accept the cut because it resembles the way images are juxtaposed in our dreams. Sidan 58 “In the blink of an eye” av Walter Murch.”

I framtidens berättande finns det en hel del att lära sig om det som gjorts tidigare. Redigering är en nyckel till berättande.

Herman Fredlund

Hermans mål var att bli filmskapare efter studenten, men efter att ha fått testa på flera filmpositioner och fått negativt besked i antagningen till Fridhem filmskola testade Herman på VR under en workshop anordnat av Boost hbg i Helsingborg. Sedan dess har Herman haft full fokus på VR/AR och har som mål att utforska och skapa nya former av berättande.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.