HTC öppnar nu upp sin Viveport-affär på riktigt och lockar med en utmanande tävling…

Under det senaste året har vi hört om HTC och deras planer på att bygga upp ett eget ekosystem, Viveport, för att sälja upplevelser till HTC Vive. Sedan dess har detaljerna klarnat och i augusti öppnade man beta-versionen. Idag har HTC Vive-teamet officiellt öppnat och lanserar nu Viveport globalt, där man kan utforska, skapa och köpa VR-upplevelser.

Fram tills nu har majoriteten av spel och upplevelser till HTC Vive sålts via Steam, och det var samarbetet mellan Valve och HTC som ursprungligen ledde fram till Vive. Från och med nu kan du som Vive-ägare hitta nya VR-appar i två butiker i stället för bara en.

viveport4000x1700stonehengeman

Stor lanseringsfest i 48 timmar

I samband med Viveport-lanseringen startar anordnar man en 48-timmars lanseringsfest, där du kan fylla på ditt VR-bibliotek med en rad upplevelser för bara $1 dollar styck. Det kommer också att finnas en rad nya VR-titlar som lanseras i samband med Viveports öppnande. Dessutom finns nu ”Vive Home” där du kan skapa en personlig touch och inreda ditt VR-hem med olika föremål, och få tillgång till unikt content via en ny integrerad webbläsare.

Rikard Steiber som är VD för Viveport och senior vice president för VR hos HTC säger:

”Vi tror att Viveport blir den plats där kunderna kommer att börja sin resa i VR. Nu kan fans i över 30 länder ansluta sig till oss och få en fantastisk resa tillsammans med de bästa innehållsproducenterna i branschen. Förutom att nya Viveport Premieres startar, har vi en 48-timmars lanseringsfest där många kända titlar kommer att finnas tillgängliga för 1 dollar. Och en sak till, vilken dag som helst nu kommer vi att skicka ut ett hemligt meddelande som kommer att öppna upp för obegränsad Viveport för de som klarar utmaningen…Vi hoppas att ni kommer att följa oss via sociala medier, installera VIVE programvaran, besöka Viveport.com och utforska VIVE Home under nästa månad, där vi avslöjar fler och fler ledtrådar och nycklar för att låsa upp skatterna…”

En tävling av detta slaget är klart välkommet och påminner lite om Ernest Cline och Ready Player one. Låt oss hoppas på en riktig klurig och lång tävling med många referenser till klassisk spelnostalgi.

Viveport

Viveport

Upplev det nyaste och hetaste med Viveport Premieres

Viveport Premieres innebär en rad upplevelser som kommer lanseras först på Viveport. Bland annat inkluderar det nya upplevelser från Everest VR, Google Spotlight Stories, Pearl, Lifeliqe, Stonehenge VR, Music Room och en ny variant av theBlu. Under de första 48-timmars kan du bland annat köpa theBlu, Mars Odyssey och Firebird – La Peri för 1 dollar (10kr) för att bara nämna några.

Neville Spiteri som är VD för Wevr säger, ”Vive är ledande inom VR och vi är glada att Viveport nu öppnar på allvar. I samband med detta har vi skapat en ny version av theBlu som alla VR fans kan uppleva”, ”Vi kan inte vänta med att se nya och befintliga kunder prova theBlu, Gnomes and Goblins, och många fler som är på väg till Viveport”

Exklusivitet?

När man hör ord som ”premiere”, ”unikt” och ”lanseras först” tänker man relativt snabbt på ordet exklusivitet. HTC har tidigare varit väldigt tydliga med att man inte binder någon typ av utvecklare till sin plattform med avtal under bordet som stoppar dom från att finnas på andra ställen. Till uploadvr.com förtydligar Rikard detta ytterligare:

”Det är sant att vissa utvecklare gör valet att presentera sitt innehåll på Viveport först och naturligtvis försöker vi marknadsföra våra produkter så gott vi kan,” förklarar Steiber. ”Men det finns absolut inga avtal mellan oss och något av dessa företag. De är helt fria att släppa sina VR-upplevelser på alla plattformar de vill. Faktum är att vi uppmuntrar alla utvecklare att släppa sina produkter på så många enheter och plattformar som möjligt. På HTC tror vi absolut inte på exklusiva, uteslutande avtal”

Uttalandet lär tas emot val av de flesta, då plattformskrig inte är något vi vill se inom VR. I HTC och Viveports fall kan jag snarare tänka mig att man istället vill gå åt andra hållet. Alltså att på sikt öppna upp för fler VR-produkter och headsets än de HTC tillverkar själva. Det är på appar och ekosystem man tjänar sina pengar. Och då finns det inget mer logiskt än att erbjuda appar och upplevelser till så många olika typer av enheter som möjligt.

Och visst ja, snart är det oktober…

 

Johan Hägerström

Johan är chefredaktör och ansvarig utgivare på VRSverige.se Han är gymnasielärare, IT-tekniker och VR-nörd sedan många år tillbaka. Andra intressen är Scifi och allt som har med rymden att göra. Kort därefter kommer 80-talsnostalgi och böcker som Ready Player One. Han hinner även med att sjunga en hel del i kör och flyger gärna paragliding på fritiden.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.