Killerappen för VR är föga förvånande att hänga med kompisar (aka Social VR). Här får ni en snabbtitt på nya Facebook Spaces

Killerappen för VR är föga förvånande att hänga med kompisar (aka Social VR). Här får ni en snabbtitt på nya Facebook Spaces

Jag sitter på en stol framför Nidarosdomen i Trondheim, och klickar på allt jag ser. Framför mig ser jag även Gorm som jag just ringt upp på messenger. Han har lyckas få på sig någon sorts gristryne och det svårt att inte flippa ut totalt. Jag kan plocka upp foton från facebook, och även skriva direkt i luften, ungefär som med Googles Tilt Brush. Jag tar en selfie av scenen med ena handen samtidigt som jag ritar en blå mustasch i ansiktet på bilden med den andra.

Facebooks nya Spaces är samtidigt både galet och lovande. Men ger, i alla fall mig, den klara övertygelsen om att vi verkligen ser VRs killerapp, eller i alla fall den första versionen av det. Att det skulle bli social VR, alltså att hänga med andra i virtuella miljöer är egentligen inte förvånande, men när man sitter där och leker loss med pizzaslices och trumpeter är det svårt att inte se potentialen i hela grejen. Det är någon väldigt intuitivt med hela upplevelsen , och det är uppenbart att Facebook har lagt ner enormt mycket resurser på att göra social VR på detta sätt. Beta eller inte, har du Oculus Rift är detta bara något du måste testa.

Spaces i detalj

Facebook Spaces är det officiella namnet på den sociala nätverksjätten första fullständig sociala VR app, som lanseras för några dagar sedan som en gratis (och mycket tidigt) betaversion för Oculus Rift. Om du har en Rift, Touch, och ett Facebook-konto, har du allt som behövs. Efter en kort liten introsekvens ser du redan den enorma potentialen som denna typ av mixed reality kommer få för oss inom kort.

 

Även om Oculus sedan tidigare har en svit av sociala funktioner, inklusive skapande av avatarer och olika sätt att hitta vänner, så gör Spaces något helt annat, att ansluta människor över hela världen. Kan man ge besökarna en samma känsla som man får av att träffa folk på ”riktigt” och sedan få dom att göra saker de aldrig skulle kunna göra normalt är man redan på god väg att hitta det där något otydliga som vi VR-entusiaster ständigt tjatar om. Att VR är så mycket emr än bara ha en skärm på huvudet. Och någon som bara måste upplevas själv, innan man man fattar.

När Spaces redan som tidig beta redan visar så pass stor potential kan ni ju räkna ut hur pass viktig denna vision om socialt umgänge i VR kommer bli. Trots att Spaces kommer med några småbuggar har appen även en rad imponerande funktioner redan.

För det första kan du enkelt byta mijön du sitter i. Leta upp ett 360 foto som du eller någon annan tagit och dra det på huvudet. Vips byts mijön ut till den bilden, och samtliga som sitter med i miljön kan se sen nya bilden runt om. Dom kan sedan givetvis skräddarsy hur du vill att du själv vill se ut. Man kan snabbt får en grov uppfattning av hu man ser ut genom att du hela tiden ser en spegel framför dig. Dessutom synkar avatarens läppar när du pratar i mikofonen. Och detta förvånandvärt exakt.

En av de största sakerna med Spaces är att kunna ringa upp andra med messenger direkt. Du ser personerna som rutor (som som i klippet ovan med Gorm) och dom du pratar med ser dig som en avatar inifrån VR-världen. Det gör att man första gången egentligen kopplar samman dom i VR men dom utanför. Och när resten av världen  (minus kina…) bara finns ett messengersamtal bort blir det enormt tillgängligt för många. Detta komemr givetvis även locka in allt fler till VR, när man ser folk som ringer upp från sina VR-miljöert allt mer. Gränsen mellan VR och den normala världen suddas ut allt mer, och Spaces är ett ypperligt tecken på vilket håll det gå åt.

Sen är det bara att sätta igång att plocka fram foton, rita, plocka fram leksaker och…ja det blir snabbt rätt rörigt när man testar första gången som ni ser i klippet ovan. Men kul är det!

På VRsverige kommer vi börja använda Spaces och andra sociala VR-appar allt mer. Kanske gör jag och Gorm nästa podcast från VR direkt? Eller kanske skapar vi helt nya medieformat? Möjligheterna är obegränsade och resan har bara startat. Häng med!

 

Johan Hägerström

Johan är chefredaktör och ansvarig utgivare på VRSverige.se Han är gymnasielärare, IT-tekniker och VR-nörd sedan många år tillbaka. Andra intressen är Scifi och allt som har med rymden att göra. Kort därefter kommer 80-talsnostalgi och böcker som Ready Player One. Han hinner även med att sjunga en hel del i kör och flyger gärna paragliding på fritiden.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.