Läs om första recensionen av TPCAST som gör din Vive trådlös

Ni som använt HTC Vive och Oculus Rift ett tag, känner mycket väl till sladden som sitter mellan datorn och VR-glasögonen. Det är inte så att den stör jättemycket egentligen, men man känner tyngden av den tjocka kabeln och det går att trassla in sig relativt enkelt om man snurrar runt för mycket. Därför har drömmen om trådlös pc-baserad VR funnits där. Och för oss som demonstrerar VR för många varje vecka vore en trådlös lösning väldigt välkommen. Samtidigt har vi alltid varit skeptiska. Att skicka en bildström trådlöst med en upplösning på 2160 x 1200 och dessutom 90 gånger i sekunden och utan någon som helst fördröjning är ingen enkel nöt att knäcka.

Teknik för att skicka rörlig bild trådlöst i sig är inget nytt, men att göra det tillräckligt snabbt har vi ofta sett som i stort sett omöjligt med nuvarande wifi-standard.  Därför är det högintressant när Uploadvr.com nu har fått tag i en enhet och fått testa den under 5 timmar. Frågorna är många: Hur fungerar det? Hur mycket väger produkten? Räcker batteriet? Vad blir bildkvaliteten? Men allra viktigaste frågan: Hur mycket latency (fördröjning) skapas? Nedan kan du läsa ett referat från deras test. 


Vad är TPCAST?

TPCast är en liten låda som du fäster på toppen av din HTC Vive, som sedan koppas in i headsetets HDMI och usb portar. På bilden kan du se den prototyp som finns för tillfället. 

TPCAST

TPCAST

Förutom mottagaren på headsetet har du en TPCAST-sändarenhet med 160-graders synfält monterad högt upp i rummet. TPCAST säger själva att sändaren bäst placeras i mitten på Vive-spelutrymme pekandes nedåt. Under testerna hade man ett spelutrymme på 4×2,6 meter, men att TPCAST fungerar bra i upp till 5×5 meter under idealiska förhållanden.

Det finns också en trådlös router som är ansluten till datorn och som tar hand om all tracking. TPCAST ​​säger att i konsumentversionen kommer både sändarenhet och router minskas ned till endast en dongle som ansluts till datorn.

Enheten drivs av ett batteri som i detta fall var placerat i en liten ficka på höften. När produkten börjar sälja på allvar i Kina efter nyår kan man välja mellan två varianter, där den ena har ett mindre batteri (2h speltid) som sitter direkt på headsetet. Det större batterialternativet som sätts på höften klarar upp till 5 timmar. Datorn man använde var en Falcon Northwest Tiki (4 GHz i7 dator med en GTX 1080), och man testade även en laptop med 1070 och fick samma resultat. 

Fungerar verkligen detta?


Ja, baserat på uploadvr.com´s femtimmars spelsession verkar allt fungerar som det ska. De märkte inte någon skillnad i prestanda (motion-to-photon latency) jämfört med att köra en Vive som vanligt med sladd. Apparna som testades var Google Earth VR , Tilt Brush och Valves The Lab .

Under testet prövades rörelsemönster med full frihet, inklusive snabba rörelser som hopp och krypande. Även när man testade extrema rörelser med hjälp av en inlånad gymnast fungerade produkten som det var tänkt. Många av dessa rörelser hade säkert varit omöjliga med en vanlig Vive som sitter fast med en kabel. 

Små artefakter vid två tillfällen

Dock upplevde man vid två tillfällen mycket små artefakter i bilden, som påminner om att man faktiskt var trådlös. Dessa artefakter, som påminner om streamad video med lägre upplösning, var dock ytterst tillfällig och i stort sett försumbar. Det gick heller inte att replikera dessa tillfällen, men med tanke på att man spelade i en rörig miljö under många timmar är det rätt fantastiskt ändå att man bara såg småproblem vid en handfull tillfällen.

Az Balabanian som var del av testpanelen säger: ”Jag har tillbringat hundratals timmar i Vive med vanlig kabel under det senaste året och jag märkte inte någon extra latency i TPCAST. Vi planerar att göra mer omfattande tester när konsumentversionen kommer och kommer då mäta fördröjningen mer exakt. Men det känns verkligen som att man fortfarande håller sig under 20 ms, som är den gräns vi behöver för att VR ska kännas bekvämt”

Placering av sändaren påverkar kvaliteten

Det verkar som att sättet man installerar och placerar sändaren på är det som kommer blir den avgörande detaljen för att få det hela att fungera, ungefär som när man sätter upp sina lighthouse lådor till Viven. För att få bästa resultat, bör man ha sändaren så nära mitten av spelutrymmet som det går. När det gäller potentiella problem så är trådlösa störningar en fara, men trots att man hade mycket metall i rummet med stativ och elektronik verkade inte systemet störas nämnvärt. 

En annan positiv överraskning var att Vive-headsetet kände lättare med TPCAST påmonterad. Kabeln som normalt sitter fastkopplad väger en hel del, och när tyngden från denna försvinner blir nettoeffekten att man upplever hela VR-headsetet som mer ergonomisk, vilket är mycket glädjande.

Video sändaren placeras högt med en 160 graders synfält för att täcka lekplatser. Foto: TPCAST

Så hur fungerar TPCAST?

TPCASTs ​​VD Michael Liu beskriver kitet som ”en dubbelriktad kommunikationsportal”, som använder en ”hemlig” komprimeringsalgoritm för att skicka ”Wireless HD”. Signalen går över 60GHz wifi där en videosignal på 2160 x 1200 skickas. All tracking och spårning sker via den trådlösa routern, men all video går via sändaren. Liu erkänner dock att det finns finns risk att videosignalen kan störas ut i fel miljö. ”Detta är en komplicerad teknik, men vi ska göra vårt bästa för att försöka få produkten att fungerar på så många ställen som möjligt.”

Under utvecklandet av tekniken har man uppenbarligen haft sin beskärda del av utmaningar, varav de största handlat om just latency. För närvarande hävdar TPCAST att man ligger på ca 2 millisekunder fördröjning jämfört med en vanlig kabelanslutning.

Var kommer TPCAST ifrån?

TPCAST ​​själva har specialiserat sig på att göra trådlös teknik under de senaste sju åren, och man har arbetat med Vive kitet under drygt ett år. ”Vi startade projektet som ett internt projekt, eftersom vi under förra året såg stora möjlighet nu när VR-vågen kommer,” förklarar Liu.

TPCAST fick rejält med luft under vingarna efter ett möte med Alvin W. Graylin, som är regional president för Vive på HTC i Kina. TPCAST blev sedan ett av de första företagen att bli invalda i HTC: s Vive X-acceleratorprogram som ger företag tillgång till resurser, lokaler och mentorskap samt investeringsmöjligheter genom andra program som VR Venture Capital Alliance (VRVCA). HTC själva var en av de första externa investerarna TPCAST.

Hur ser framtiden ut?

Förbeställningar av TPCAST i Kina som satartade i november sålde slut direkt. Även om Liu inte vill avslöja hur många enheter som såldes i den första omgången, lovar han att en ny omgång är på väg och att bolaget kommer att demonstrera produkten på CES nästa år. TPCAST ​​planerar att börja leverera sin produkt i Kina under Q1 2017. När det gäller internationell lansering så befinner man sig just nu certifieringsprocessen för FCC. En internationell lansering sker förmodligen ”någon gång nästa år.” men någon pris är inte satt än. 


Liu berättade också att TPCAST ​​har stöd för andra headset på sikt, även om det är ”svårt att säga” när det kommer ske. TPCAST ​​arbetar även på en version som ska kunna fungera med 4K, vilket sannolikt är för att framtidssäkra produkten inför nästa generation av VR-headset.

Läs hela artikeln på uploadvr.com

Johan Hägerström

Johan är chefredaktör och ansvarig utgivare på VRSverige.se Han är gymnasielärare, IT-tekniker och VR-nörd sedan många år tillbaka. Andra intressen är Scifi och allt som har med rymden att göra. Kort därefter kommer 80-talsnostalgi och böcker som Ready Player One. Han hinner även med att sjunga en hel del i kör och flyger gärna paragliding på fritiden.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.