Magic Leap – allt om världens hetaste AR-headset

Magic Leap är det mytomspunna företaget som jobbar på ett avancerat AR-headset med lightfield-optik som ska lura ögat och hjärnan in i en fullständig illusion av mixed reality. De har rönt stor uppmärksamhet genom sin spännande vision och har samlat in närmare 2 miljarder USD i riskkapitalfinansiering. Här kan du hitta nyheter, bilder, videos, analys och spekulationer om Magic Leap!


Inledning

Vi (tillsammans med alla andra i VR/AR-världen) har länge väntat på att få en första glimt av deras konsumentprodukt… Och NU har äntligen ”Magic Leap One: Creator Edition” blivit avtäckt! Du kan nu se själva prylen och läsa de första detaljerna på den nyöppnade produktsajten. Mycket information saknas fortfarande – vad är egentligen de tekniska specifikationerna? Hur lång kommer batteritiden vara (det står att de fortfarande försöker förbättra den)? När släpps den (”under 2018” är inte särskilt specifikt) och vad kommer den kosta? De närmsta månaderna kommer företaget troligtvis släppa ut lite information i taget. Vi kommer uppdatera denna sida löpande för att samla alla konkreta nyheter fram till att vi själva gör en egen produkttest!

Vi kommer också komplettera externa artiklar med våra egna analyser och reflektioner över implikationerna med Magic Leap.

Dessutom får du bakgrunden till hypen – längst ner hittar du videos och länkar från att världen först fick höra talas om de fantasieggande glasögonen för snart tre år sedan. Det har varit en lång resa, och vi kan knappt bärga oss tills vi får se de magiska ”lightfield-projektionerna” med våra egna ögon!

Magic Leap One utannonseras (20 december 2017)

De första bilderna på Magic Leap One finns nu på Magicleap.com! Där kan du även ögna igenom resten av det officiella säljmaterialet och signa upp dig på en intresselista.

Samma dag som utannonserandet av Magic Leap One släpptes även ett långt reportage i Rolling Stone, under deras tvspels-sektion Glixel. Det är väldigt intressant läsning där man får en god förståelse för hur speciell ”skärmen” eller den ”lightfield display” är som företaget har som kärna i sin innovation. Man får också veta att kunder med synfel kommer få sina Magic Leap One med ”skräddarslipade” linser som motsvarar precis rätt glasögon eller linser, samt att företaget kommer satsa stort på ”venue-based AR”, alltså stora specialdesignade ytor inuti nöjesparker och liknande – som en motsvarighet till VR’s stora push för ”arkader / venue-based / VR-center”: Magic Leap: Founder of Secretive Start-Up Unveils Mixed-Reality Goggles

Bara ett par dagar innan utannonserandet så kom det en liten ”teaser-nyhet”. Musiksajten Pitchfork publicerade ett reportage om Magic Leap’s samarbete med bandet Sigur Rós, som hade utmynnat i appen ”Tónandi”. Tónandi verkar som en lika psykedeliskt drömsk typ av upplevelse som bandets musikaliska verk: Is Secretive Virtual Reality Startup Magic Leap Dreaming Up the Future of Music?


Tonandi, Magic Leap's samarbete med Sigur Rós

 

Bakgrund: Vägen till Magic Leap-lanseringen

PR-strategin från detta företag har varit ovanlig. Utifrån de enorma investeringssummorna som de har fått in från dignitärer som Google och Alibaba så har mediahajpen blåst upp till en riktig koloss. Samtidigt har det läckt ytterst lite konkret information från Magic Leap själva under de mer än 3 år som gått från den första utannonseringen. Väldigt mycket har spekulerats och analyserats utifrån de hintar som företaget själv och deras investerare har släppt ut, och det fåtal inblickar som journalister har fått har rapporterats på ett ytterst återhållsamt sätt tack vare väldigt strikta sekretessavtal.

Den djupaste inblicken har vi fått genom denna Wired-artikel. Man märker hur skribenten måste väga varje ord för att inte avslöja för mycket, men man får en ordentlig redogörelse för filosofin bakom företaget: The Untold Story of Magic Leap, the World’s Most Secretive Startup (2016, april).

Videos/trailers från företagets egen Youtubekanal

2016, april: ”Demos: Waking Up with Mixed Reality”

2015, oktober: ”Everyday Magic With Mixed Reality”

2015, april: ”Original Concept Video”

2013, januari: ”The synthesis of imagination: Rony Abovitz and Magic Leap at TEDxSarasota”


Vi ser med spänning fram emot fler nyheter! Vi kommer löpande fylla ut denna artikel med både externa källor och egna reflektioner, analyser… och kanske spekulationer 🙂  Vilka frågor och funderingar har du om Magic Leap? Och – utifrån det du har sett hittills, är du sugen på att köpa en?

Niclas Johansson

Niclas Johansson är VD på VRS Media (vrsverige.se). Han har en bakgrund inom affärsutveckling i startup/teknikvärlden, och lång erfarenhet av entreprenörskap och försäljning. Hans första VR-upplevelse var på Gröna Lund på 90-talet. Han är en nyhetsjunkie när det gäller teknik och ser en ljus framtid för Virtual Reality.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.