Marknadsföring i VR – ett etiskt problem?

Fler och fler företag använder möjligheten att marknadsföra sig med hjälp av Virtual Reality. Till exempel ger Quantas sina förstaklass-resenärer möjlighet att i samarbete med partners se olika destinationer i VR. Även Marriot Hotels har experimenterat med reseupplevelser i VR.


I takt med att VR blir vanligare, och fler människor får tillgång till headsets, kommer denna typ av marknadsföring sannolikt att öka. Upplevelsen för användaren blir starkare, i och med att fler sinnen kan aktiveras i VR. Förutom syn- och hörselintryck går det att med haptisk utrustning även låta användaren fysiskt känna på en produkt.

Det användaren inte ser, är hur data samlas in om deras beteende. I onlinemarknadsföring går det redan idag att mäta engagemang och logga användaruppgifter för att kunna rikta marknadsföring på individnivå. Med VR-utrustning går det att samla in ännu mera data – användarens rörelsemönster, kroppspråk och var användaren tittar, bara för att nämna några parametrar. Då uppstår frågan hur mycket data det är ok att samla in och använda sig av från varje användare.

 


Källor:
The ethical debate facing marketers around virtual reality – Data-driven marketing – CMO Australia

10 examples of virtual reality marketing in action – CMO Australia


Joel Ring

Joels fascination för Virtual Reality väcktes i början av 2000-talet, när han fick testa VR för första gången. Inspirerad av bokserien ”Otherland” köpte han 2005 domänen virtualreality.se och började bygga Sveriges första VR-forum. Med en bakgrund som mjukvaruutvecklare och efter att ha drivit ett antal mindre företag ger han sig nu med full kraft in i satsningen på att bygga VR Sverige till den självklara samlingsplatsen för alla som är intresserade av VR.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.