Mobil VR är perfekt för skola och utbildningsföretag

I dagens digitala värld, är nu inget mer verkligt än VR självt. Efter att Google, Samsung, HTC Corp, Sony och Facebook, för att bara nämna några, insett potentialen med denna fantastiska teknik, blir allt möjligt framöver. Men under de senaste åren har vi även sett ett skifte i vilken målgrupp man vill nå med VR, där man fram tills nu egentligen mest siktat mot teknikexperter och allmänna teknologinördar. Efter hand har terapeuter, designers och utvecklare kommit till, för att med VR få hjälp med problem som finns i våran verkliga värld. Slutligen har såklart även gamers i bred bemärkelse legat i målgruppen för nya produkter inom VR.

VR är unikt som pedagogiskt redskap

Men nu, 2016 är VR äntligen på väg att ta nästa kliv. När en lärare vill kommunicera sina idéer till en elev på ett likvärdigt sätt, kan VR mycket väl bli ett redskap att räkna med. Genom ett mobilt VR headset, kan varje lärare inte bara lära eleverna komplexa begrepp på ett spännande sätt, utan även få kontroll och påverka hur man som elev tolkar begrepp och har förstått. Dessutom visar det sig att unga elever idag i högsta grad är intresserade av VR i sig, och själva kommer på nya möjligheter för upplevelser och appar.

7-virtual-reality-education-google-facebook-cardboard-vr-1

 

Han skolor råd med VR-utrustning?

Appar som World of Comenius eller Drash VR: s Titans of Space  har funnits funnits ett bra tag nu. Med VR kan eleverna på ett interaktivt och roligt sätt lära sig om epoker hundratals år innan de föddes, eller uppleva universum på ett sätt som inget planetarium i världen tidigare kunnat visa, eller ”se” insidan av en atom och förstå grundläggande perspektiv om vår omvärld.

Nu är frågan: Har varje skola råd att köpa in VR-utrustning?

Svaret på den frågan är fortfarande nej, eller i alla fall, tveksamt. Även om Google Cardboard är billig att löpa in, behöver don fortfarande en relativt ny telefon för att fungera bra. Och utvecklingen på mobila VR går ständigt framåt. Google planerar att går vidare från Cardboard till Daydream. VR på denna nya daydream-plattform kommer blir långt mycket bättre kvalitetsmässigt, men kräver givetvis änny nyare telefoner. Så prislappen för vad som får kallas bra vr, hålls relativt stabil.

Kan vi däremot på sikt kunna köpa så kallade ”allt-i-ett” enheter, dvs headset med allt som behövs redan installerat, tror jag att kostnaderna kommer sjunka. Vi är inte riktigt där ännu, då billigt mobil VR fortfarande har en bit kvar till att vara tillräckligt bra kvalitetsmässigt. Men så fort de kommer kommer skolor stå på rad för att börja använda dessa i klassrummet.

VR har en rad pedagogiska fördelar

Som före detta lärare ser jag en rad användningsområden för just VR i klassrummet. Dels kan pedagogen direkt kontrollera vad varje enskild individ tittar på, och dessutom kan VR erbjuda varje elev en helt ostörd värld där omgivningen inte påverkar. Att det sedan går att bygga innovativa och engagerande kunskapsbaserade upplevelser på ett sätt som aldrig tidigare fungerat, är en enorm bonus. Vill du veta mer om utbildningsinitiativ som redan idag används i skolmiljö, bör du gå in på unimersiv.com som är en av de största pedagogiska organisationerna för VR i skolan för tillfället.

Johan Hägerström

Johan är chefredaktör och ansvarig utgivare på VRSverige.se Han är gymnasielärare, IT-tekniker och VR-nörd sedan många år tillbaka. Andra intressen är Scifi och allt som har med rymden att göra. Kort därefter kommer 80-talsnostalgi och böcker som Ready Player One. Han hinner även med att sjunga en hel del i kör och flyger gärna paragliding på fritiden.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.