Musik, konst och spel blandas i VIRGO’s ”Water Planet”

Musik, konst och spel blandas i VIRGO’s ”Water Planet”

The Revera Corporation är ett skivbolag/kreativt lab i Miami som positionerat sig själv i gränslandet mellan tech, konst och musik. En av deras artister, VIRGO, släppte EP’n ”Water Planet” hösten 2016. Som komplement till den så gjorde bolaget en VR-upplevelse där man placerades på en främmande vattenplanet som man kunde utforska delar av till soundtracket av VIRGO’s musik.

VIRGO

Från VR-upplevelse till ett spel

Efter ett positivt mottagande av VR-upplevelsen, bestämde de sig för att bygga ut det till ett spel.

Från deras pressrelease:
Water Planet är ett uppslukande första persons-VR-spel som utspelar sig på en vacker och mystisk blå planet, inte alltför olik en framtida jord. Spelarna tar på sig rollen som en interplanetarisk resenär som landar för att samla olika resurser för att få bränsle för att kunna fortsätta expeditionen in i det okända. Mellan oändliga hav och höga berg som skär genom en tät dimma ligger dolda tempel och monument som bara väntar på att upptäckas. Spelaren måste avslöja planetens många mysterier, och får hjälp av skeppets A.I., Gemini, som guidar dem genom sjunkna ruiner och havsdjup, ackompanjerade av pulserande atmosfäriska syntar, djupa basgångar och drömsk sång från VIRGO’s Water Planet E.P.

Efter att ha sett trailern så passade vi på att skicka iväg några frågor till Revera Corp.

VR Sverige:
Water Planet kallas alternativt en ”upplevelse” eller ett ”spel”. Vilken spelmekanik/element kommer den slutliga produkten att ha?

Revera Corp:
Water Planet är både en upplevelse och ett spel, men framförallt ett spel.
Vi gillar att kalla det en ”upplevelse”, eftersom spelet skapar en plattform för att uppleva musiken. Spelet och berättandet uppmuntrar utforskande och att kliva av den givna stigen för upptäcka det oväntade. Någon kallade det  ”interaktiv fiktion”, men vi skulle vara okej med t ex ”gångsimulator”.

VR Sverige:
Ungefärlig speltid?

Revera Corp:
VIRGO själv kan köra igenom det på 2 timmar. Andra kommer förmodligen vilja stanna lite längre. Spelet är uppdelat i fyra huvuddelar, så det kan avnjutas i mindre portioner också.

VR Sverige:
Replayability? (Jag förstår att spelet först var tänkt som visuellt komplement till VIRGO’s EP, och senare utvecklades till något mer komplext. Så, om du gillar musiken och världen, finns det säkert en möjlighet att du vill återvända på grund av det, men ur ett spelperspektiv… kommer det att finnas olika upplevelser på olika playthroughs? Uppmanas användaren att spela om det?)

Revera Corp:
Även om spelet är gjort för en spelare och har en linjär berättelse, tror vi att man gärna återkommer för att utforska världen ytterligare, och visa sina kompisar.

VR Sverige:
Ungefärlig pris?

Revera Corp:
TBA

VR Sverige:
Hur många personer var involverade i utvecklingen? Hur mycket tid har ni lagt på produktionen?

Revera Corp:
Vi är ett litet team. Två av oss har jobbat heltid på spelet sedan mars 2016. Sedan Greenlight-kampanjen på Steam i juni har vi arbetat outtröttligt för att hitta balansen för den bästa VR-upplevelsen med t ex förflyttning och grafik, samt att testa spelet på både stationära plattformar och i VR .
Att utveckla för VR, som har kontinuerliga förändringar i både mjuk- och hårdvara, har varit en spännande utmaning!

 

Trailern ser onekligen suggestiv ut, och det blir intressant att se hur det blir när det är klart!

Gorm Sundberg

Gamer, musikproducent, animefantast, ljudtekniker, bon vivant och humanist. Har jobbat med de flesta former av medieproduktion och har ett brinnande intresse för människa/teknik sedan barndomen.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.