Nanite Fulcrum är en graphical novel byggd helt för VR

Spiraloid Workshop Company (ledda av Bay Raitt, tidigare på Valve, också känd för att ligga bakom ansiktsanimationssystemet för Gollum i Sagan om Ringen-filmerna) har skapat VR-serien Nanite Fulcrum, vilket företaget kallar för en ‘3D Holographic Novel’ som är hälften serie, hälften mini-game och designad från början med Oculus Rift och Touch-kontrollerna i åtanke.

Nytt sätt att läsa serier

Som läsare ser du först ett seriealbum som hänger i luften. Det kan du hålla och bläddra i, precis som vanligt. Rummet du befinner dig i medan du läser har några bänkar och hyllor, och beroende på hur du ”läser” serien så kan du låsa upp troféer, som sedan kan beskådas på hyllorna.

Men vissa av serierutorna lyser med en blå ram. Det betyder att man kan dra ansiktet till rutan och sedan transporteras in i scenen. Ibland är det en 3d-rendering av en karaktär, ibland är det serierutan, fast i VR och en gång så är det ett minispel.

Liten men god

Det är en kort men välpolerad upplevelse, som används för att visa mediets potential lika mycket som att demonstrera Spiraloid Workshops egen plattform för VR-serier, en egenutvecklad middleware som ska fungera tillsammans med populära program som Unity, Maya och ZBrush och som företaget kommer göra tillgängligt för professionella utvecklare och utvecklarkommunityn under året.

Bay Raitt, känd för sitt arbete med Weta och Valve, säger ”Vi återuppfinner serieformatet i VR. Genom att kombinera det som är bäst med serier, spel, film och makerkulturen till en immersive narrativ upplevelse som tillåter våra fans och partners att läsa, spela, titta och till och med skapa tillsammans med oss.”

 

 

Gorm Sundberg

Gamer, musikproducent, animefantast, ljudtekniker, bon vivant och humanist. Har jobbat med de flesta former av medieproduktion och har ett brinnande intresse för människa/teknik sedan barndomen.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.