Svenska Quixel släpper rymdspelet ”Homebound” Vi har releasedatumet!

I början på Januari så skrev vi om att Svenska grafikföretaget Quixel snart skulle publicera sitt första spel, Homebound, och nu har vi fått ett släppdatum!

Den 16:e Februari så släpps Homebound på Steam, med fullt stöd för både HTC Vive och Oculus Rift.
Nedan kan du se den senaste trailern:

Från Quixls pressrelease:

I Homebound är du en härdad astronaut som tvingas möta en serie katastrofala händelser i yttre rymden, med inget annat än nerver av stål och ditt rymdskepps AI att lita på. När olyckan inträffar och ditt skepp störtar mot jorden är ditt enda uppdrag att evakuera så fort och säkert du bara kan. Vare sig död eller levande så kommer du garanterat hem.

Spelet innehåller:

  • VR-kompabilitet: Stöd för både HTC Vive och Oculus Rift
  • Stöd för Motion Controller/Oculus Touch/Gamepad/Mus + Tangentbord: Spela hur du vill
  • Hisnande miljöer: Upplev yttre rymden, jordens atmosfär och jorden
  • Free Roam-läge: Sväva runt och utforska stationens alla hemligheter fullt ut

I vanlig ordning så är det som gamer och mediekonsument värt att vara lite skeptisk mot välpolerat presentationsmaterial, men, trots detta så är vi spända på Homebound. Om de kan leverera hälften av vad som utlovas så kan det bli ett värdigt bidrag till den grupp pionjärer som hjälper till att utforska och vidareutveckla möjligheterna med virtual reality.
Gambare!

 

Gorm Sundberg

Gamer, musikproducent, animefantast, ljudtekniker, bon vivant och humanist. Har jobbat med de flesta former av medieproduktion och har ett brinnande intresse för människa/teknik sedan barndomen.

  • Bara det där free-roam läget har mig exalterad. Det var min motivation till att hacka/modda spel förr i tiden, för att kunna fortsätta utforska och undersöka spelvärlden. Vet vissa spel där man knappt hinner se detaljer ifall man inte pausar 😛

    Ser genom videoklippen på Steam-sidan att man verkar ha en virtuell cockpit, det hjälper nog med simulatorsjukan. Däremot så är jag lite skeptisk till att köra sittandes, även om det är vad dom listat det som. För mig så fungerar det att glida runt i VR utan problem, men ifall kameran snurrar utan att jag gör det så blir det obekvämt snabbt, även med mycket VR-vana. Förhoppningsvis går det inte sönder helt ifall man står och vrider på sig själv 🙂

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.