Om VR / AR

Starta här för att få en översikt av VR och AR och dess nyttor för företag, individer och samhälle!

Innehåll:

  • Introduktion
    • Läsning för nybörjaren
  • VR / AR för samhället
    • Hälsa/sjukvård
    • Utbildning
    • Social VR
  • VR /AR för konsumenten
    • Plattformar
    • Spel
    • 360
    • Appar
  • VR /AR för affärsnytta

 

Introduktion

VRSverige.se startade 2013 som en sajt om just VR. I takt med att tekniken utvecklas framåt så ser vi det som självklart att det som nu är två separata saker – VR och AR, augmented reality (eller MR, mixed reality), kommer att kombineras i samma maskin (troligtvis ser de ut som vanliga glasögon), och då kommer vi mer prata om immersive tech/ immersive media – eller omslutande teknik. Då har vi kommit till ett teknikstadie som vi kallar för ”post-VR”.

Det kommer inte ske nu direkt – det finns fortfarande massor av tekniska utmaningar att lösa och det är logiskt att olika företag specialiserar sig på olika lösningar. Därför kommer vi på denna sajt att ha med nyheter och information om både VR och AR, eller hela spektrumet av immersive tech.

Vårt fokus är att lyfta fram teknologin utifrån vilken nytta den har. Tekniken i sig är ju ingenting utan människan. Vi delar in nyttoområdena i Samhällsnyttor, Individ/Konsumentnyttor och Affärsnyttor. Därför hittar du på denna sida en samling av artiklar från arkivet på VRSverige.se, indelat efter tillämpningsområde, där du kan fördjupa dig i vad som intresserar dig mest.

(OBS! Detta är ett teknikområde där väldigt mycket utveckling sker väldigt snabbt. Om du vill hålla dig uppdaterad löpande rekommenderar vi att du prenumererar på våra kostnadsfria nyhetsbrev – du kan få dem varje vecka eller t o m en uppdatering varje veckodag. Signa upp dig för Veckans eller Dagens VR & AR här!)

 

Läsning för nybörjaren

För att börja bekanta dig med hela VR/AR-området rekommenderar vi att du börjar med dessa artiklar:

VR-ordlista: Vad betyder alla begrepp och termer inom VR?

Boktips: Ready Player One

Fyra orsaker till att VR inte kommer att gå samma väg som 3D-glasögonen

 

VR / AR för samhällsnytta

Hälsa/Sjukvård

Stresshantering med hjälp av VR

VR och smärtlindring

Kan VR behandla psykisk ohälsa?

VR i vården – fysisk och mental hälsa

Kan VR hjälpa till med behandling av ätstörningar?

Hur VR hjälper sjuåriga Imogen som har Williams syndrom

Kan VR fungera som medium för empati?

 

Utbildning

Hur man använder VR i utbildning och skola

VR kan förbättra elevers resultat i skolan

Mobil VR är perfekt för skola och utbildningsföretag

Norska skolbarn provar på Hololens i undervisningen

Hur VR och Snapchat blev en jättehit på ett äldreboende

VR som utbildningsplattform

Experimentell VR-app använder ny forskningsdata runt Alzheimers

Forskning om illamående och VR

Virtual Reality underlättar forskning om Alzheimers

Mindmaze sysslar med forskning om nervceller, haptics och hjärninterface för VR

 

Social VR

Killerappen för VR är föga förvånande att hänga med kompisar (aka Social VR). Här får ni en snabbtitt på nya Facebook Spaces

De fem bästa sätten att uppleva social VR

Social VR: Tar Virtual Reality till nästa nivå

Social VR är nyckeln

 

VR / AR för konsumenter och individer

Plattformar

Vilka VR-glasögon ska jag välja?

HTC Vive-guide: Allt du behöver veta

PSVR: Vi samlar de första recensionerna

Den ultimata Gear VR-guiden

VR Sveriges Cardboard-guide

Spel

Tre bra partyspel i VR att spela med familj och vänner över jul och nyår

5 VR-spel som bränner kalorier

Spelrecension: Robinson The Journey

Spelrecension: Chronos för Oculus Rift

Speltest: Wands – en magisk ny titel till Gear VR

360

Googles underbara ‘Pearl’ är en av de bästa YouTube 360-filmerna hittills

”Dear Angelica” är Oculus tredje VR-film

”A Journey To The Arctic” av MediaMonks – intervju med vinnaren av VR Film Fest

Appar

Appar för att själv bygga världar och innehåll för VR

 

VR / AR för affärsnytta

6 anledningar till att börja fundera på en karriär inom VR

Kom-igång-med-VR, för företag – Del 1 – Snabbstart

Kom-igång-med-VR, för företag – Del 2 – Hitta affärsvärdet

Kina – den första marknaden där VR slår igenom?

Det nordiska VR/AR-landskapet i maj 2017

VR / AR på marginalen: Hur investerare vill göra tekniken till verklighet

 

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.