Sansar från Second life-skaparen Linden Lab öppnar under våren

Efter att ha lanserat Second Life för mer än 10 år sedan, har Linden Lab skaffat sig djup kompetens om virtuella världar, och långt innan VR blev vad det är idag. Sansar är namnet på den nya VR-plattformen och man öppnar sina dörrar innan sommaren 2017. 

Inte Second Life 2

Någon som Linden Lab är väldigt tydliga med är att detta inte är Second Life 2. Medan Second Life handlade om att bygga upp en virtuell värld på massiv skala, är Sansar mer en plattform för olika typer av upplevelser. Linden Labs VD Ebbe Altberg säger att i Sansar är det kreativt skapande som är i fokus, där det ska vara enkelt för kreatörer att göra egna virtuella världar och upplevelse. Lind Lab ser där sin roll som att hjälpa andra att enkelt bygga och tjäna pengar på virtuella upplevelser, och även själva få en del av förtjänsten från de mest populära. I dessa virtuella bubblor där varje miljö är fristående kan man som användare hoppa in och ut ur upplevelserna efter behag, och lika enkelt som att surfa från en webbsida till en annan genom länkar.


Vad är det för skillnad mellan plattform och värld?

Sammantaget syftar Sansar till att vara mer som en AppStore eller en plattform för upplevelser än en enda stor sammanhållen virtuell värld. Det löser ett av de största problemen som man lärde sig efter Second Life. I en enda stor värld är det svårt för att inte säga omöjligt att hitta saker. Även om det finns en otrolig mängd saker att göra i Second Life som är bra blir de oftast osynliga och det är både svårt och ineffektivt att marknadsföra hela världen som en enda produkt när de flesta bara är intresserade av vissa delar.

Det blir ungefär som att YouTube försökte locka till sig dig genom budskapet ”Vi har en film som är 80 miljoner timmar lång! Kom och titta!” och sedan startar med en kattfilm. Hur ska man från den kunna hitta det man vill, eller ens veta vad man ska leta efter? Om däremot en kompis skickar en länk till ett särskilt bra klipp är det mycket större chans att du faktiskt hittar och tittar det du är ute efter.

På samma sätt kommer Sansar byggas där världen blir strukturerad på liknande sätt som youtube. Skaparna kan själva marknadsföra sig till en specifik målgrupp, och sedan bara skicka en länk till sin upplevelse, utan att för delen behöva marknadsföra hela Sansar.

Hur kan man tjäna pengar?

Lind Lab planerar att ge användarna olika alternativ för hur man ska kunna tjäna pengar på de världar och upplevelser man skapar i Sansar. Dels kan du sälja 3D-modeller till andra, som sedan kan användas på de platser man vill. Du kan också ta inträdesavgift till särskilda event som du skapar i din Sansar-miljö, och du kan exempelvis sälja medlemsavgifter för att komma åt vissa av dina platser. Sen kan du även ställa ut attraktioner och föremål i andras utrymmen. Tänk dig att du bygger ihop ett biljardbord eller varuautomat och ställer ut på gatan som sedan kan generera intäkter över lång tid. Vill man använda det du byggt så betalar man en liten slant som sedan kommer till dig.

Så här ser Sansar ut

Lind Lab som öppnade upp Sansar redan under 2015 för kreatörer, har idag ca 1000 personer som aktivt bygger miljöer och världar. Hittills har man inte släppt in andra än, och bilderna som kommit ut från själva världarna är få och kureras tydligt av Linden Lab själva. Enligt folk som nyligen har besökt Sansar är grafiken faktiskt riktigt bra. Detta var annars ett stort problem med Second Life som inte höll i närheten av tillräckligt bra kvalitet. Sansar är dock uppbyggt för att vara skalbart från grunden som gör att grafikkvaliteten lättare ska kunna uppgraderas med tiden. Denna funktion är viktig för att virtuella plattformar av detta slag ska kunna hålla längden i takt med att miljontals användare loggar in.

Om du är intresserad av att skapa egna världar i Sansar kan du nu  registrera dig för att få tillgång till testapplikationen redan idag. Vi övriga som inte vill bygga själva kan se fram emot att besöka era kreativa projekt någon gång under första halvan av 2017.

 

 

 

Johan Hägerström

Johan är chefredaktör och ansvarig utgivare på VRSverige.se Han är gymnasielärare, IT-tekniker och VR-nörd sedan många år tillbaka. Andra intressen är Scifi och allt som har med rymden att göra. Kort därefter kommer 80-talsnostalgi och böcker som Ready Player One. Han hinner även med att sjunga en hel del i kör och flyger gärna paragliding på fritiden.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.