SPP lanserar 360-filmen ”Hållbara val på vägen”

Som första pensionsbolag i Sverige lanserar nu SPP en 360-film. Filmen, med namnet ”Hållbara val på vägen” är framtagen som en del i SPPs fokus på att tydliggöra potentialen i hållbara investeringar. Handlingen är byggd kring de många val i vardagen som människor gör och som de flesta anser vara hållbara.

Hållbart pensionssparande med SPP

De allra flesta svenskar gör idag val i sin vardag som de anser vara hållbara. Samtidigt gör väldigt få svenskar några aktiva val kring sitt pensionssparande, trots att det är där som den största potentialen finns för att påverka världen i en hållbar riktning. Mot den bakgrunden har pensionsbolaget SPP tagit fram en 360-film med namnet ”Hållbara val på vägen”. Handlingen i filmen tar sin utgångspunkt i ett antal val som de flesta kan känna igen i sin egen vardag.

– Vi vet att kopplingen mellan hållbarhet och sparande inte är speciellt tydlig för de allra flesta, och det är något som vi vill ändra på. Genom virtual reality hoppas vi på att kunna förmedla det budskapet på ett enkelt, annorlunda och engagerande sätt, säger Silvia Barklund, Medieansvarig på SPP.

Med denna film önskar SPP att skapa en igenkänning i vardagen och de hållbara val som gemene man gör. Genom att mottagaren är en del i miljön och kan interagera med karaktärerna i filmen skapar SPP en närvaro och känsla kring  budskapet om hållbarhet som annars inte är möjligt.

Virtual reality ett nytt sätt att kommunicera

– Genom att vi satsar på denna typ av teknik är vi först ut bland pensionsbolagen att prova denna typ av kommunikationsgrepp i vår marknadsföring, säger Silvia Barklund, Medieansvarig på SPP.

Målet är att väcka mottagarens nyfikenhet. VR möjliggör att berätta en story som sticker ut. VR arbetar främst med våra primära sinnen så som syn, hörsel och känslor. SPP har satsat på hög kvalité och vill förmedla en känsla – storyn ska kunna vara enkel att relatera till.

-Vår övertygelse är att VR är ett sätt för innovativa varumärken att på ett helt nytt sätt kunna förmedla budskap och känsla som andra traditionella medier inte kan, säger Barbara Podobnik på Warpin Media, VR-byrån som står bakom filmen.

Tekniken bakom ”Hållbara val på vägen”

Filmen är producerad med en 360-kamerarigg där animerade element har adderats för att förstärka budskapet.

.   

-För att göra glidningen så smidig som möjligt använde Warpin sig utav en radiostyrd robot med gyro och stabilisator tillsammans med OZO’n. Det visade det sig vara ett mycket bättre val än att använda en wire-cam eller dollyrig som tidigare har använts. Riggen hölls kompakt och rörelserna blev mjuka vilket underlättade när det kom till stitchningen och all VFX. CGI-flygplanen var ett bra sätt att förstärka syftet och känslan av videon, tillsammans med ljuddesignen är det ett väldigt bra exempel på hur man kan förstärka och kommunicera SSP´s budskap i 360 säger Barbara Podobnik.

SPP vill väcka känslor med VR

– Vi vill vara framåtlutade i såväl vårt hållbarhetsarbete som i vår marknadskommunikation samtidigt som vi vill väcka känslor. Därför kändes virtual reality som en perfekt kanal att använda för denna kampanj, avslutar Silvia Barklund.

360-filmen ”Hållbara val på vägen” finns tillgänglig på SPPs kanaler på Facebook och Youtube.

SPP har gjort en teaserfilm utöver fullängdsversionen för att skapa intresse, som ska spridas i sociala medier.

 

Bild: till vänster Silvia Barklund, SPP och till höger Barbara Podobnik, Warpin Media

 

Niclas Johansson

Niclas Johansson är VD på VRS Media (vrsverige.se). Han har en bakgrund inom affärsutveckling i startup/teknikvärlden, och lång erfarenhet av entreprenörskap och försäljning.Hans första VR-upplevelse var på Gröna Lund på 90-talet. Han är en nyhetsjunkie när det gäller teknik och ser en ljus framtid för Virtual Reality.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.