Tobii ökar tempot i eyetracking för VR-marknaden med massiv kassakista

Tidigare i höst meddelade svenska Tobii att man hade för avsikt att ta in en större investering för öka på eyetracking (ögonspårning) för VR-marknaden. Bakgrunden till den stora finansieringsrundan är att bolaget ville göra ”betydande investeringar” i eyetracking inom virtual reality (VR) och smartphones. 

Intresset för eyetracking i olika konsumentapplikationer har utvecklats väsentligt snabbare än vad många förutsett. Bedömningen har legat på att det skulle ta lägre tid för eyetracking att bli aktuellt i smartphones och VR-headsets. Kapitalanskaffningen som Tobii ville göra på drygt 400 miljoner kronor skapar förutsättningar för att ta en ledande position även inom dessa nya områden, där än större fokus måste läggas på marknads- och teknikutveckling.

Nu står det klart att emissionen övertecknats med 98 procent och att 458 miljoner kronor, före avdrag för emissionskostnader, kommer att tillföras bolaget.

Att teknik för att läsa av var din ögon tittar på är en av de hetaste teknologitrenderna inom VR just nu, är det ingen tvekan om. Kapplöpningen för att ta fram teknik som kan integreras direkt i nästa generations VR-glasögon är stenhård just nu. Och som vi skrev igår har Facebook/Oculus nu gjort klart med förvärvet av danska The Eye Tribe som också verkar inom eyetracking-teknologi.

Om Tobii

Tobii är världsledande inom eyetracking. Vår vision är en värld där all teknik fungerar i total harmoni med naturligt mänskligt beteende. Tobii bedriver verksamhet inom tre affärsområden: Tobii Dynavox gör specialutvecklade datorer som styrs med ögonrörelser eller pekskärm som används av människor med särskilda behov. Tobii Pro utvecklar och säljer eyetracking-lösningar och tjänster för att studera mänskligt beteende som idag används av mer än 3 000 företag och 2 000 forskningsinstitutioner, däribland samtliga av världens 50 mest välansedda universitet. Tobii Tech vidareutvecklar Tobiis teknologi för nya volymmarknader såsom datorspel, vanliga datorer, virtual reality och fordon. Tobii har sitt huvudkontor i Stockholm och är noterat på Nasdaq Stockholm (TOBII). Koncernen har drygt 700 anställda. Läs mer på www.tobii.com.

Johan Hägerström

Johan är chefredaktör och ansvarig utgivare på VRSverige.se Han är gymnasielärare, IT-tekniker och VR-nörd sedan många år tillbaka. Andra intressen är Scifi och allt som har med rymden att göra. Kort därefter kommer 80-talsnostalgi och böcker som Ready Player One. Han hinner även med att sjunga en hel del i kör och flyger gärna paragliding på fritiden.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.