Så här får du igång träningen med hjälp av HTC Vive

För er som har provat spel som Audioshield på HTC VIVE, så vet ni hur fysiskt krävande det kan vara ibland. Det är ganska lätt att börja svettas efter bara ett par minuter i spelet då du dansar och viftar vilt med dina handkontroller. Det ställer såklart en uppenbar fråga: Kan man använda VR som träningsredskap?

Svaret är givetvis ja, och han som lagt upp rutinerna för den nya träningsformen heter Tim Donahey.

Certifierad personlig tränare

Som certifierad personlig tränare och tidigare tävlande i tyngdlyftning, har Donahey alltid sökt alternativa träningsmetoder för hålla sig i form efter födseln av sin son. Chanserna för att få tid för att spontant gå till gymmet har drastiskt har minskat, och då han även är en gamer bestämde han sig för att sätta på sig en pulsmätare för att undersöka hur VR skulle kunna fungera som träningsmetod.

Under första testet på en timme, gick han igenom fyra olika VR spel. Och under denna tid brände han uppskattningsvis 866 kalorier. Efter det blev målet solklart. Att ge sig själv en 50-dagars VR-fitness utmaning. Målet var att gå ner 1 kg i veckan från en startvikt på 81 kg, enbart genom att spela VR-spel i sin HTC Vive. Efter 40 dagar har han nu gått ner ca 5-6 kg, som redan överskrider det han gick ner i samband med tyngdlyftningsträningen. Med en genomsnittlig kaloriförbränning på cirka 700 per träningspass, är Donahey på god väg att nå sitt mål att förlora 8 kg på 50 dagar.

Här ser du hur Tims puls ligger under ett typiskt träningspass i VR:

htc-vive-workout-träning-fitness-diagram

Det bästa med träning av detta slaget, är att vem som helst med en VIVE kan göra det hemifrån, utan coach eller personlig tränare.  Donahey har långsamt ökat svårigheten och belastningen under passen genom att använda viktväst, och han tar även regelbundna vilodagar under veckan.

Hur ser träningsrutinen ut i VIVE?

Ja, det är några ganska roliga spel han använder, och det är såklart en del av poängen. Din upplevda ansträngning kommer att bli mycket lägre än din faktiska fysiska ansträngning – allt för att det ska vara roligt under tiden. Så här är träningen upplagd:

  • 10 Minuter i The Lab’s Longbow (uppvärmning)
  • 20 minuter i Thrill of the Fight
  • 20 minuter i Holopoint
  • 10 minyter i Holoball (avslappning)

Donaheys VR-träning är inte slumpmässig utan är anpassad för intensitetsnivåer och specifika muskelgrupper. Bortsett från uppvärmning och avslappning använder han spelet Thrill of the Fight där fokus där ligger på tungt överkroppsarbete. I Holopoint, där du ska ducka för pilar, tränar han underkropp genom knäböj för att undvika att bli skjuten.

htc-vive-workout-träning

Att man leker och använder gamification i träning är inget nytt, men att göra det i VR och så pass seriöst som här är det första i sitt slag, vad vi vet. Experimentet visat resultat, och genom att dela med sig av detta, exempelvis som är på reddit, hoppas han kunna inspirera andra börja med samma utmaning. VR kan vara så mycket mer än underhållning. Och kan du träna under underhållande former kan det förändra långt mycket mer än bara en före detta tyngdlyftare från Columbis, Ohio.

Hälsosamt spelande

”Det bästa av allt är att varje gång jag sätter på mig min Vive, så känns det som det är nyttigt”, säger Donahey ”Gaming har aldrig haft ett syfte för mig innan (förutom att ha kul) och denna erfarenhet har verkligen förändrat mitt perspektiv på vad möjligheterna med VR kan vara. Det har faktiskt hjälpt mig att leva ett hälsosammare livsstil. Häpnadsväckande.”

För att vara extra tydliga, så handlar såklart viktminskning inte bara om rörelse i VR. Eller som Donahey själv säger”All viktminskning kräver ett underskott av kalorier som kommer av en kombination av kalorirestriktion och kaloriförbränning” Så du kan inte förvänta dig ett liknande resultat med VR-träning om du inte samtidigt tar en titt på vad du stoppar i dig”

Så när du nu sitter och funderar på hur god en hamburgare skulle vara, kanske du istället borde hoppa in i Job Simulator och laga en där i stället.

Johan Hägerström

Johan är chefredaktör och ansvarig utgivare på VRSverige.se Han är gymnasielärare, IT-tekniker och VR-nörd sedan många år tillbaka. Andra intressen är Scifi och allt som har med rymden att göra. Kort därefter kommer 80-talsnostalgi och böcker som Ready Player One. Han hinner även med att sjunga en hel del i kör och flyger gärna paragliding på fritiden.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.