Valve lägger ner Steam Greenlight och öppnar upp för alla att sälja VR-spel

Valve lägger ner Steam Greenlight och öppnar upp för alla att sälja VR-spel

Valve som är världens största plattform för distribution av spel stänger nu ner Steam Greenlight för gott. Med de nya direktiven gör man det nu oerhört enkelt för vem som helst att skapa, sälja och distribuera VR-spel. Med en helt öppen platform kommer titlarna fullkomligen forsa in, men hur ska man som konsument navigera i denna skog av nya titlar där alla håller olika kvalitet?

Steam Greenlight har länge varit sättet som små indie-utvecklare använt för att få synas på världens största plattform för spel. Efter att tillräckligt många personer har gillat det du gjort, har man sedan kunna exponera sitt spel allt mer till en större publik. Men, nu är det slut med detta sätt att få uppmärksamhet.

Välkommen Steam Direct

Valves nya sätt att publicera spel får namnet Steam Direct, och blir den väg alla måste ta för att släppa sina spel på Steam. Allt man man behöver göra är att fylla i grundläggande information, och sedan betala en fast avgift. Vad denna avgift kommer bli är fortfarande under utredning, men det lutar åt att summan hamna på mellan 200 och $5000 per spel. Den enda koll Valve sedan kommer göra är att kontrollera att spelet går att köra på angiven datorspecifikation och att det det finns någon form av spelidé bakom, men i övrigt kommer man inte sätt några kvalitetskrav överhuvudtaget.

Ansvarig för Steam är Tom Giardino som säger.”Det fanns en tid när vi en vecka kunde sitta i ett möte där vi hade 400 bra spel att ta ställning till. Och med normal arbetsbelastning och nandbredd slutade det ofta med att vi valde ut tio av dess”

Av dom tio nådde man definitivt inte alla kategorier och intressen, vilken Steam som plattform förlorar på.  För att komma förbi detta vill Steam nu ta bort sig själva helt ut leken, och öppna kranarna fullt ut. Men då vem som heslt kan göra ett spel och sedan sälja den blir frågan hur man som slutanvändare ska lyckas navigera i en miljö som helt säkert kommer innehålla en massa skräp? Å andra sida är det som du tycker är skräp inte nödvändigtvis det för någon annan. Med Steam Direct blir plattformen mer lik Appstore och Google play, men med skillanden att man på steam fortfarande kommer kunna hitta guldkornen. Steams tanke är att det som är värt att lägga intresse på, automatiskt kommer siga upp till ytan och bli synligt.

Flaskhalsen är borta på gott och ont

”Steam Greenlight, alla system som kom med det har länge fungerat som ett bra mellansteg. Men vi märker nu att vi själva blir en enorm flaskhals för allt kontent som skapas. Därför vill vi ta bort oss själva ur processen för att fler spel ska kunna nå fler konsumenter snabbare”

Med Steam Direct kommer med all sannolikhet hundratals nya spel dyka upp varke dag. Och med hjälp av smarta algoritmer kommer du också kunna hitta bra kvalitetesinnehåll som du faktiskt vill spendera dina pengar på.

Fråga är nu hur detta kommer fungera i praktiken? Att antalet spel generellt kommer öka är det ingen tvekan om. Och det är ju bra, men hur ska man som konsument lyckas navigera i denna djungel av nya titlar? Hur ska inieutvecklare som kanske siktar mot mer snäva användningsområden kunna synas med sina alster? Algoritmer i all ära, men när det kommer tusentals spel varje månad, är fråga hur man ska kunna synas på rätt sätt. Hur ska jag som VR-konsument hitta det jag vill ha? Jag förstår att Steam vill ta bort flaskhalsen som man skapat själva, men jag undrar verkligen om det i slutändan ger mer kvalitet. Att Valve nu kan tjäna pengar på alla titlar, oavsett hur hur låg kvalitet de nu håller, kommer säkert klirra skönt i kistan. 

Johan Hägerström

Johan är chefredaktör och ansvarig utgivare på VRSverige.se Han är gymnasielärare, IT-tekniker och VR-nörd sedan många år tillbaka. Andra intressen är Scifi och allt som har med rymden att göra. Kort därefter kommer 80-talsnostalgi och böcker som Ready Player One. Han hinner även med att sjunga en hel del i kör och flyger gärna paragliding på fritiden.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.