Varför man gifter sig i VR och intervju med Eric Romo som grundade AltspaceVR

Alla som har planerat ett bröllop vet ett det innebär en hel del jobb. Man måste välja en plats, öva på alla detaljer, skriva löften, välja färger och blommor. Listan kan lätt bli lång. För Martin Shervington och Elisa Evans, som håller sin bröllopsceremoni i VR i maj ser listan ut nästan lika dan, det vill säga om bortser från de AI-avatarer de som ska presentera deras löften. 

Bröllopet kommer att äga rum på en virtuell nattklubb som kallas Spire, komplett med en vacker solnedgång och en sjö av lava. Shervington och Evans har bjudit in 150 av sina vänner och familj till ceremonin. Många som normalt sett inte hade kunnat delta kan nu göra det på distans.

Fler och fler par anväder sig numer av 360-video för att dokumentera sin stora dag, men när det gäller att göra hela bröllopet i VR så finns det inte många liknande exempel. Det enda dokumenterade tillfället var 1994 då ett par i San Francisco, Monika och Hugh Jo gifte sig på ön Atlantis. Programvaran som då krävdes kostade ca $1m men betaldades av VR-företaget Monika arbetade för, Cybermind.

Bröllop i Altspace VR

Shervington och Evans ceremoni kommer äga rum i den sociala VR-plattformen AltspaceVR. Grundaren Eric Romo säger att idén om ett bröllop i VR knappast kommer som någon överraskning för honom: ”Jag tycker att det är fantastiskt! Detta är exakt sånt som vi tycker är riktigt bra att använda tekniken till. Vad vi försöker göra med Altspace är att föra samman människor och få dem att känna samhörighet på ett sätt som inte kan göras via exempelvis telefonsamtal eller videochat”

Från Ebay, via Spacex och solenergi till VR-entrepenör

Romo som egentligen inte alls är VR-enrepenör utan är utbildad ingenjör för e-handel, var dessutom en av de första som anställdes på SpaceX – Elon Musks bolag som regelbundet skickar upp raketer med satelliter och förnödenheter till rymdastationen ISS. Han började senare jobba mer med företag runt solenergi under 2006.

”Det var en intressant resa för mig. Vi gick från att vara två killar och en whiteboard som satt och brainstormade runt solenergi, till att ta in $ 120M  i riskkapital, ha 100 anställda och tillverkning i Kina.”

Han la ner verksamheten 2012 efter att ”alla utom de kinesiska tillverkarna gick i konkurs”, en erfarenhet som han medger ”var mindre kul”. Men det var också just i samband med detta som hans intresse för VR väcktes.

”Idén att mötas i virtuella rum har funnits så länge människor har arbetat med datorer. Vi tror inte att alla helt plötsligt kommer blir inte är intresserade av spel, men tanken på att kunna träffa mina vänner och familj över hela världen på ett djupare sätt än som tidigare varit möjligt, kommer attrahera nästan alla”

Eric Romo, grundare av AltspaceVR som säger att social VRhar oändliga möjligheter. Foto: Erin Ashford

Eric Romo, grundare av AltspaceVR som säger att social VRhar oändliga möjligheter. Foto: Erin Ashford

 

”Med VR, precis som i verkliga livet, har du möjlighet att få ögonkontakt med andra. Du kan peka på något, och just dessa subtila små och enkla saker är oerhört kraftfull när de kan göras vid distanskommunikation.  När vi pratar i telefon och videochattar kan vi egentligen bara prata.”

Romo vill dock inte avslöja hur många det är som användarer AltspaceVR i dagsläget, men säger att man redan har besökare från 150 länder. Siffrorna visar att deltagarna normalt engagerar sig under ca 15-20 minuter via mobila VR-enheter jämfört med ett genomsnitt på bara tre till fyra minuter på icke-sociala VR plattformar.

 

Hur ser framtiden ut för social VR?

Det handlar om att testa och experimentera sig fram, och sedan utvärdera vad folk tycker om det. Eftersom det egentligen finns väldigt få experter, så kan man se på VR och i dett fallet social VR som ett i stort sett oskrivet blad. Det är inte alls säkert att det som man logiskt sett tror fungera bra VR, sedan faktiskt gör det. Ofta är det de mest knasiga idéerna och longshots som verkligen bryter ny mark. Det gör det också än tydligare att VR-utveckling, som i sig kan verka väldigt tekniskt, faktiskt inte bara handlar om programmering och sladdar.

Nya idéer och tankebanor kan lika gärna komma från någon som inte alls har en tekniskt bakgrund. Det gör att nästa genombrott kan komma från egentligen vem som helst som investerar tid och engagemang. ”Iterate fast – Fail even faster – evenentually succeed” har aldrig varit så rätt som som just nu. Det är bara att sätta igång och fundera på vad just DU vill se i VR.

 

Johan Hägerström

Johan är chefredaktör och ansvarig utgivare på VRSverige.se Han är gymnasielärare, IT-tekniker och VR-nörd sedan många år tillbaka. Andra intressen är Scifi och allt som har med rymden att göra. Kort därefter kommer 80-talsnostalgi och böcker som Ready Player One. Han hinner även med att sjunga en hel del i kör och flyger gärna paragliding på fritiden.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.