Vi testar: Eagle Flight från Ubisoft där du flyger runt som en örn över Paris

En upplevelse som inte fungerar utanför VR

Eagle Flight är ett spel som både handlar om att flyga fritt och att lösa olika uppdrag. Spelet är utvecklat av UbiSoft och är ett av de första spelen från en av de större speldistributörerna på marknaden. I spele kan du välja mellan att följa en story med en stor mängd uppdrag där du ska flyga och göra det på mer och mer avancerat sätt. Kompletterat till detta finns även en frilygningsmode där du bara kan flyga runt i Paris över gator och torg. Senare i spelet kan du även tävla mot andra 3-manna lag i olika tävlingar. Spelet är riktigt bra då det kombinerar bra flygkänsla (som fågel) och mer avancerade uppdrag som inte är för lätta.

Eagle Flight

Eagle Flight

Närvaro och VR-känsla

Denna typ av VR-upplevelse är som gjord för VR. Finns kan man tänka sig att spelet även hade fungerat på vanlig skärm, men samtidigt blir det inte samma sak. När spelet är så pass enkelt att lära sig är det också ett mycket bra spel att visa för dom som är nya på VR. Att flyga runt i luften och svänga snävt kan tycker som ett bra recept på att må illa, men med en rad enkla knep har Ubisoft lyckats att hålla illamåendet i schack.

Kontroll och styrning

Din fågel styr du genom att luta huvudet till höger och vänster. Ju mer du lutar det desto snabbare svänger du. Den enda knappen du behöver använda är gasknappen, eller snarare boostknappen kanske man ska säga. Flyga gör du automatiskt men ibland vill man lite extra fart och då är det bara att trycka.

Eagle Flight

Eagle Flight

En utmärkt detalj som Ubisoft har utvecklat är att, då du flyger som snabbast och svänger som snävast, mörkas en del av skärmen ner i periferin. Sitter man och tittar på den vanliga skärmen när någon annan spelar kan det tyckas som att stor del av skärmen svartnar, men i VR märken man inte alls detta. Funktionen fungerar så att då spelet känner av mer avancerade rörelser, som kan ge upphov till illamående så kapas en del av grafiken bort och ersätts av svart. Det gör att själva synfältet du ser i VR blir mindre och därmed sjunker risken för att du visuellt går över gränsen för illamående.

Grafik & ljud

Eagle Flight är riktigt välutvecklat och det verkar som att Ubisoft lagt mycket tid på grafiken, som flyter på väldigt stadigt. Denna förtida Parismiljö (dock med moderna gator och hus) med djur som du normalt hittar på en savann i Afrika, ger en skön och intressant miljö att flyga runt i. Du kan flyga längs Eiffeltornets ben och även ta dig ner i underjordiska tunnlar och övergivna parkeringshus. Vissa av de allra mest avancerade områdena har dessutom banor där du kan flyga på tid och jämföras med andra spelare.

Eagle Flight

Ljudet är även det mycket välutvecklat. När du startar huvudspelet med dess story har du en trevlig engelsk berättarröst i öronen, som tar dig med på äventyr efter äventyr. Berättelsen börjar i samband med att du kläcks som ett ägg, och där du sedan flyger bort i horisonten med dina örn-föräldrar och örn-syskon.

Slutsats

Det är bara att applådera Ubisoft. Man har lyckats göra en riktigt snygg VR-upplevelse som verkligen tar grafiken till nästa nivå. Men samtidigt har man även gjort ett spel som är väldigt enkelt att lära sig, men som kräver tid och träning för att verkligen bemästra. För tillfället har man en sort social funktion där man kan flyga tillsammans och tävla mot andra lag i olika former av flygakrobatik. Men den sociala delen skulle kunna utvecklas än mer för att göra att folk stannar ännu lite längre i Eagle Flight.

Under våren får vi se nästa kapitel i Ubisoft VR-produktion när hett efterlängtade titlar som Trackmania Turbo och framför allt Star Trek: Bridge Commander lanseras som VR-upplevelser. Kan Ubisoft hålla samma kvalitet i även dessa titlar är man mycket nära att bli den första AAA-utvecklaren som på allvar lyckas i VR-genren. Vi håller tummarna.

Eagle Flight finns för närvarande för följande plattformar:

Playstation VR

Oculus Rift

HTC Vive , 20 december

 

Johan Hägerström

Johan är chefredaktör och ansvarig utgivare på VRSverige.se Han är gymnasielärare, IT-tekniker och VR-nörd sedan många år tillbaka. Andra intressen är Scifi och allt som har med rymden att göra. Kort därefter kommer 80-talsnostalgi och böcker som Ready Player One. Han hinner även med att sjunga en hel del i kör och flyger gärna paragliding på fritiden.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.