Vilka VR-glasögon ska jag välja?

På bara några korta år har vi gått från en värld utan VR (eller åtminstone med dåliga alternativ), till en värld där i stort sett alla större tech-bolag nu utvecklar eller redan säljer någon form av VR-glasögon man ska ha på huvudet. Det finns PlayStation VR för häftiga kids som gillar att ha en liten nattklubbsblinkande låda fastspänd på ansiktet, HTC Vive för nördarna som vill röra sig i VR på riktigt, Oculus Rift för dom som vill vara seriösa och gillar Facebook, Google cardboard för dom som inte vill betala men ändå testa och slutligen Samsung GearVR för dom som vill vara seriösa men också ha ett par mobila VR-glasögon. Så hur ska man välja?

En fråga om kostnad

Men låt oss anta för ett ögonblick att du inte vill spendera 20000:- bara så där utan att få någon form av experttips först. Du kan förmodligen inte köpa alla VR headset själv, så vad gör du då?  Vi på VRSverige har testat samtliga headsets, eller VR-glasögon som många kallar det, så pass mycket att vi kan rekommendera och tipsa om vad som är bäst för just dig. Generation 1 av VR-produkterna är ett virrvarr av specifikationer, sladdar, krav, ekosystem och en massa teknisk lingo som ibland kan vara rätt så förvirrande. När utvecklingen samtidigt går framåt med blixtens fart mot nya produkter och specifikationer, sladdar och…ja du fattar. Det blir mycket att hålla reda på även för oss.

Men med så många val inom VR just nu, finns det faktiskt något för alla, oavsett hur stor budget, rumsutrymme eller teknikbakgrund du har. I denna artikel har vi samlat ihop de fem bästa headsetet som alla finns på marknaden nu. Nedan går vi igenom dem en och en, och rankar dom på områden som vi tror kan vara intressanta för konsumenter. Låt oss börja med att först gå igenom alternativen.

samsung-gear-vr-2016

Samsung GearVR

Samsung GearVR och Google Cardboard

Både Google Cardboard och Samsung GearVR använder din mobiltelefon och skapar tillsammans ett par allt-i-ett VR-glasögon där du kan spela spel eller titta på 360-film. Det dessa mobila VR produkten saknar, som de lite dyrare alternativen har, är positionsspårning. Alltså där datorn känner av vart i rummet du befinner dig och där du sedan kan gå runt ett par meter i rummet och även ducka, hoppa och krypa. Men baksidan av denna funktion är att systemen blir avsevärt mer komplicerade att installera. Med Gear VR drar du bara fram din Samsung telefon (Note 5, S6/S6 Edge/S6 Edge, S7/S7 Edge) och stoppar in den i GearVR, startar en app och sen är du igång. Det kan inte bli enklare än så. Med ca 300 appar som alla är kvalitetskontrollerade har du massor av bra content att sätta tänderna i.

Google Cardboard kan ibland vara en aning mer komplicerad att använda, beroende på vilken modell du har köpt. Kvalitén är klart varierande, och funderar du på att investera mer än en hundring rekommenderar jag dig egentligen att hoppa över Original Cardboard (kartongvarianten) helt i dagsläget. Lägg hellre ytterligare 1-200kr och köp en mer rejäl plastversion av Cardboard så slipper du en massa huvudvärk. Program och appar hittar du enkelt på Google Play, där du bara att ladda ner och kör. Det finns i dagsläget tusentals appar inom vitt skilda användningsområden. Kvaliteten på dessa skiljer sig dock rejält, mest för att Google själva inte gör någon kvalitetskontroll. De bra appar som finns, försvinner lätt i den djungel av skräp som finns och därför ska du se Cardboard som en billig instegsmodell för VR, inget mer.

PSVR

Playstation VR

Playstation VR

Den nyaste modellen i gänget är Playstation VR (PSVR) som även är den produkten som är enklast att komma igång med. Mycket tack vare att den koppas till en PlayStation 4 för datorkraften. Det finns inga grafikkortsdrivrutiner att installera eller kompatibilitetsproblem att oroa sig över, allt bara fungerar. Du pluggar in PSVR till PS4 via usb, drar en hdmi-sladd från PS4 till PSVR, ansluter kameran till PS4 och sedan installeras allt automatiskt. Hela processen är enkelt och går relativt snabbt beroende på vilken bredbandsanslutning du har. Den enda irritationen för tillfället är att kabeln till kameran är alldeles för kort. Men förhoppningsvis kommer någon att göra en förlängningskabel snart som löser problemet, men det är något att tänka på om du vill gömma undan din Playstation VR.

Oculus Rift

oculus-rift-with-peripherals-680x425

Oculus Rift

Nu kommer vi till de första PC-baserade VR-glasögonen, vilket innebär ett snäpp upp i teknisk komplexitet. Oculus försöker göra installationen så enkel som möjligt, och man lyckas riktigt bra. Dock är installationsprocessen ganska utdragen och en del användare har stött på problem. Dessutom är det åtskilliga gigabyte data som ska laddas ner innan allt är klart. Vidare kräver Oculus av din dator har två USB 3.0-portar, en för kameran och en för headsetet, dessutom behöver du ett ledigt HDMI-uttag på ditt grafikkort som i sig måste vara minst ett Nvidia GTX 960 eller AMD RX 480. Vidare behöver du en dator med Intel i3-6300 processor eller bättre. De flesta grafikkort har bara en HDMI-utgång dessa dagar, vilket innebär att du måste hitta ett annat sätt att koppla upp datorns bildskärm. Men det finns adaptrar om du vill fortsätta att använda din HDMI. Egentligen är det inte krångligt alls, men något du bör hålla koll på. Själva kör vi Oculus via HDMI porten och skärmen via DVI och det fungerar utmärkt.

När du har anslutit allt till datorn laddar du ner Oculus installationsprogram från Oculus.com. Processen går i stort sett helt automatiskt, men det tar minst 30 minuter innan alla program är nedladdade och installerade. Efter det kan det hända att installationsprogrammet ber dig uppdatera programvaran i headsetet, och andra, för gamla drivrutinerna för USB 3.0-portarna. Är du ny på detta med PC, kan allt kännas lite krångligt. 

När allt är klarinstallerat, fungerar Oculus Rift för det mesta helt felfritt, och stänger även av sig själv när du inte använder den. När du vill hoppa in i VR, sätter du bara på dig headsetet och allt startar automatiskt. Och du kör fast och något börjar krångla, finns det en utförlig svensk hjälpfunktion på Oculus hemsida där du hittar massor av vanliga frågor som kan hjälpa dig vidare.

HTC Vive

htc_vive_cv1_1

HTC Vive

Att installera en HTC Vive är i stort sett detsamma som hos en Rift. Här kan du dock använda en Displayport istället för HDMI för att ansluta headsetet. En tydlig skillnad i installationen är att du behöver montera upp två lighthouses (behövs för att tracka hur du rör dig) på väggarna eller på två stativ. Dessa kräver även tillgång till ström, så ska du använda HTC Vive behöver du planera lite mer. Efter det att du kopplat in alla sladdar och monterat upp lådorna på väggen, installerar du sedan Steam, som sedan automatiskt installerar Steam VR och alla småprogram som behövs. Här kan det dock ibland krävas ytterligare hjälp för att få Steam att förstå att du vill använda VR. Som tur är kommer även HTC Vive med riktigt bra installationsböcker, och är du bara lite van vid pc-installation av något slag går det oftast helt utan problem. Vill du ha mer tips och trix runt just installation och användning, rekommenderar vi att du läser VR Sveriges stora HTC Vive-guide.

När du har fått allt på plats och din Vive är installerad måste du ställa in den korrekt. Du ställer i de flesta fall in din Vive på det som kallas ”roomscale” vilket är ett område upp till 5x5meter, där du sedan kan springa omkring i VR. Utrymmet behöver dock inte vara så stort, utan fungerar även ner till 2×3 meter. Hela idén med en HTC Vive är dock att använda denna roomscale funktion, så om du får problem med att röja undan minst 2×3 meter kan det vara läge att fundera på om du kanske ska köpa ett annat headset istället.

När du är klar med allt installerande är det dags att titta runt i Steam efter VR-upplevelser. Det finns i dagsläget ett hundratal att välja mellan, både gratis och sådana du måste köpa. En sak som kan vara värd att nämna är att din Vive kan vara riktigt temperamentsfull ibland. Just spårningen av headsetet via de lådor du satt upp kan ibland vara väldigt känslig. Speciellt om du ofta flyttar runt på sakerna i olika rum. Har du speglar eller andra blanka föremål som stora tavlor kan det innebära problem. Allt som är blankt och som kan reflektera laserstrålarna från väggenheterna kan göra att ditt headset blir förvirrat, men behöver du extra hjälp finns det att få via Steams utmärka VR-community och i den utförliga manualen.

Vilka VR-glasögon passar bäst för just dig?

Så nu har  du de fem modellerna uppradade ovan. En fråga som ofta kommer upp är hur mycket plats du behöver hemma för att kunna använda dessa VR-system. När det gäller Google Cardboard och Samsung Gear VR kan du använda dom var som helst egentligen. På stolen, i soffan, i sängen, på bussen och flyget. Det enda som begränsar dig är laddningen i telefonen och möjligtvis om den buss du sitter på svänger väldigt mycket.

När det kommer till Oculus Rift fungerar det bra om du bara vill sitta ner framför skrivbordet och uppleva VR för en stund. En Rift har vi använt så så pass litet utrymme som 1×1 meter utan problem. Dock fungerar en Rift utmärkt på en yta av ca 3×3 meter utan större problem.

Sony å andra sidan rekommenderar att du har minst 3×2 meter ledigt för att kunna använda en PSVR. Men vi har sett hur folk använt Playstation VR i betydligt mindre utrymmen utan problem. Vissa spel på PSVR kan dock kräva att du justerar kameran ibland för att kompensera för den mindre ytan, men klagar sällar alltför högljutt även om du sitter trångt.

HTC Vive är dock mindre förlåtande. För att kunna använda sin Vive fullt ut måste du ha utrymme. Antingen har du minst 3×2 meter fritt, eller så går det inte speciellt bra alls. Du kan lyckas måla upp en tillräckligt stor spelyta även i ett proppfullt rum, men då du förmodligen måste stå i ena kanten kan du behöva tampas med Vives inbyggda varningssystem ”Chaperone” som helt korrekt talar om att du är nära en vägg. Och det kan vara lite störande. Den går visserligen att stänga av, men det kräver lite trix för att kunna spela Vive på ett bra sätt då du har för liten yta. I en perfekt värld har du en 5×5 meter avskärmad yta helt avsett för VR, fritt från möbler, husdjur och barn, och där är HTC Vive oslagbar.

Hur bekvämt är VR?

Det är egentligen ingen tvekan. Just nu är PSVR överlägset det mest bekväma VR-headsetet. Som många påpekat är Sonys lösning för PSVR någon som andra rakt av borde stjäla eller i alla fall ta efter så långt det är möjligt. Designen på headsetet sprider ut vikten (ca 600 gram) över en kraftig vadderad bit gummi som sedan sitter på din panna och ett vadderade pannband runt baksidan av huvudet som enkelt kan justeras med en knapp. Det finns inte en enda bit kardborreband i sikte, och hjulet du justerar med är tillräckligt exakt för att få till känslan perfekt. Avståndet till displayen justeras med en annan knapp på framsidan. PSVR sätter minimalt med tryck på ansiktet, vilket gör designen i särklass bäst.

När jag själv testade PSVR för ett par veckor sedan var det just ergonomin som jag slogs av först. Det är det enda headset som jag direkt kände att jag utan problem kunde spendera timmar i, dessutom finns det gott om plats för de som bär glasögon.

Personligen skulle jag sedan ranka Oculus Rift som nr 2 när det gäller ergonomi. Rätt inställd är en Rift ett mycket bekvämt headset som går snabbt att ta av och på. De inbyggda hörlurarna gör att även att du slipper en extra sladd, vilket är en fördel.

Oculus har inte samma smarta mekanism som PSVR för justering, utan du justerar med tre kardborreband men som fungerar bra för det mesta. En Oculus Rift tas sedan på som en basebollkeps, där vikten sprids över huvudet med hjälp av band både över och på sidan av huvudet. Rift är relativt bekväm och fungerar även ok med glasögon under. Dock når Oculus inte upp till komforten som du får med PSVR. När det gäller Samsung GearVR ligger produkten på i stort sett samma komfortskala, trots sin enklare konstruktion.

Och sedan kommer vi till HTC Vive. Ja, även om Vive ofta ger den bästa VR-upplevelsen så är Vive en av de mest obekväma. Vive-headsetet är tungt, och lägger sig lätt ner på ansiktet som en skidmask. All tyngd pressar på ansiktet, runt ögonen och näsan, och samtidigt som det helt blockerar ljus från omvärlden är Vive rätt så jobbig att ha på sig vid längre VR-upplevelser. Det blir snabbt varmt och svettigt, och för att vara ett system avsett för spelare som rör sig, är designen märkligt dåligt utformad. För korta 10-minuters upplevelser fungerar det fint, men för ett par timmars upplevelse i tex Elite Dangerous eller The Gallery: Call of the Starseed sitter jag mycket hellre i en Oculus Rift.

Ok, men vilket headset kommer imponera mest på mina kompisar?

Om du försöker imponera på någon som aldrig testat VR alls tidigare, kommer mobila headset som Samsung Gear VR eller kommande Google Daydream fixa uppdraget utan problem. GearVR är extremt enkel att installera och har redan hundratals VR-upplevelser klara att utforska. Dock är Gear inget som inbitna och kräsna VR-fans nöjer sig med. Avsaknaden av positionsspårningen och inga rörelsekontroller gör att man kan tröttna om man är ute efter det häftigaste. Kraften i en mobiltelefon kan såklart heller inte mäta sig med den hos en ny speldator, och upplevelserna blir därefter. Däremot är det ett utmärkt startalternativ för dig som vill ta dig vidare från Google Cardboard. För att förtydliga tycker vi att GearVR är riktig VR, om än i ett mer mobilt format. Och produkten ger bra valuta för pengarna om du redan har en mobiltelefon. När det även redan finns hundratals VR-upplevelser lätt tillgängliga, blir produkten än mer attraktiv.

Men om du vill ge dig in i VR på allvar, så är det Oculus Rift, HTC Vive eller PSVR som gäller. Alla tre ger en klart mycket bättre VR-upplevelse, och är mycket mer engagerande tack vare förbättrad grafik och hur du kontrollerar upplevelserna. För den ultimata upplevelsen, trots att det tar lite tid vid installationen och att ergonomin är sådär vid länge spel, är det HTC Vive som gäller. Anledningen är främst pga de handkontroller som du får med. Det är få saker som slår att kunna gå runt i en VR-värld med händerna framför dig. Vare sig du vill leka med välkända spelkaraktärer från någon av Valves spel (HalfLife, Portal), skjuta zombies, ge dig ut på äventyr, simma under havet, eller måla fantasifulla skapelser i Tilt Brush är det HTC Vive som smäller högst just nu.

Under december kommer även Oculus lansera sina egna handkontroller för Oculus Rift, och därmed lägger sig både Rift och Vive på samma nivå både kvalitetsmässigt och prismässigt. Du får räkna med ca 9000 kr för dessa, plus att kostnaden för själva speldatorn tillkommer om du inte redan har en.

Slutsats

  • Google Cardboard är det billiga nyfikna alternativet för den som vill ha en enkel första VR-upplevelse. Kvaliteten är tveksam i många fall, men det är heller inte poängen med Cardboard.
  • I korthet är Samsung GearVR ett utmärkt alternativ om du redan har en Samsung telefon (Note5, S6 och S7) och vill smygstarta med ett par VR-glasögon som inte är alltför dyra. Kvaliteten är avsevärt bättre än Google Cardboard.
  • PSVR är superintressant ur flera perspektiv. Installationen är enkel och prislappen på 5000:- är helt ok om du redan har en PS4 hemma. Priset på VR-spelen blir troligtvis samma klass som normala PS spel, vilka kostar en hel del och ser redan ut att bli klart mycket dyrare än till de andra VR-glasögonen. Också frågetecken kring kameran som är känslig för störningar. Som konsumentprodukt slår Sony de andra med råge.
  • Oculus Rift är bekväm, enkel att installera och det finns redan hundratals bra VR-upplevelser via Oculus Home. Dessutom får du en rad starka sociala VR upplevelser inom kort när Facebook satsar på att göra VR till en kommunikationsplattform där alla kan delta.
  • HTC är för tillfället ”king of the hill” när det kommer till roliga VR-upplevelser. Trots att installationen och teknikkunskaperna ställer lite högre krav på dig, är slutprodukten fenomenal och kan inte matchas av de andra för stunden. Dock gör Oculus nya handkontroller i december att Oculus Rift kommer upp i samma nivå inom kort. Spel och VR-upplevelser till HTC Vive säljs via Steam och nya Viveport, där redan hundratals upplevelser i varierande kvalitet kan köpas.

Andra kommentarer:

Det finns givetvis andra VR-produkter på marknaden. Google kommer inom kort med sin Daydream som är ett direkt svar på Samsung GearVR, och hade jag skrivit denna artikel vid nyår hade Daydream givetvis varit med. Men då den inte finns tillgänglig för köp för stunden, finns produkten heller inte med i denna jämförelse.

Johan Hägerström

Johan är chefredaktör och ansvarig utgivare på VRSverige.se Han är gymnasielärare, IT-tekniker och VR-nörd sedan många år tillbaka. Andra intressen är Scifi och allt som har med rymden att göra. Kort därefter kommer 80-talsnostalgi och böcker som Ready Player One. Han hinner även med att sjunga en hel del i kör och flyger gärna paragliding på fritiden.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.