Virtual reality och liveunderhållning – en självklar kombination

 Experter förutspår att live event-streaming i VR kan komma att bli en marknad som omsätter 4.1 miljarder US dollar och kommer att nå 95 miljoner människor år 2025 (enligt en rapport från Goldman Sachs i januari 2016) . Det låter mycket men när man tänker efter på de möjligheter och användningsområden inom live entertainment där man kan applicera virtual reality så känns det inte orealistiskt. Den nya tekniken kan med lätthet appliceras på flera områden och om man sköter sina kort rätt finns det mycket att vinna.

Marknadsföring och PR

Allt fler artister upptäcker det nya mediet och många lanserar VR-musikvideor. Hittills har det först och främst använts i marknadsförings- och PR syfte. Paul McCartney har t ex via Jaunts VR-app släppt en 360-video där han uppträder i Candle Stick park i San Francisco. Björk har släppt fyra VR-musikvideor från hennes senaste album ”Vulnicura”, Coldplay har släppt låten ”A Sky full of Stars” i VR och Jack White låter dig få möjlighet att stå på scen tillsammans med honom och hans band.
Coachella, en av de stora trendsättande festivalerna i USA gjorde i år ett samarbete med Google cardboard och vantage.tv där festivalbesökarna kunde ta del av konserter innan, under och efter själva festivalen. Genom deras VR-app kunde man få ta del av backstagematerial innan festivalen, konserter under och efter festivalen. Ett perfekt sätt att förlänga och förstärka en upplevelse. På Lollapalooza Berlin Festival, har Samsung tillsammans med Sony music Entertainment framgångsrikt live streamat från The Samsung Galaxy Stage i virtual reality.

Sittplats på arenan

Stora biljettåterförsäljare i USA såsom StubHub och Rukkus erbjuder redan i dagsläget besökare en möjlighet till ”360 seat view” dvs att få möjlighet att se hur bra man ser från olika sektioner, läktare, sittplatser på arenan innan man köper sin biljett. Med hjälp av 360-bilder kan konsumenterna fatta ett köpbeslut. Detta är ett bra exempel på när 360 bilder och den nya tekniken på ett naturligt sätt blir en del av vår vardag.
Det finns en annan aspekt vad gäller just sittplatsen eller sikten på en arena. För de som väljer att uppleva liveuppträdandet via VR finns det en helt ny möjlighet vad gäller sikt och plats på arenan. Fysiskt på plats är du hänvisad till de platser som finns på arenan, via VR kan ”alla” få plats på front row eller till och med få en sittplats på scen, bakom scen etc.

stubhub vr

Stubhub visar platser på arenan. Bild från Re/code


Nya intäkter och ökad spridning

Via VR Live streaming eller en konsert i VR finns det möjlighet att sälja ännu fler biljetter, att kunna ge ännu fler fans möjlighet att se konserten eller uppträdandet. Det finns olika åsikter om huruvida de skulle kannabalisera på försäljningen av biljetter till liveuppträdandet. I dagsläget skulle jag säga att denna typ av upplevelse snarare kommer att förstärka artisten. Med hjälp av den nya tekniken kommer man kunna skapa konserter med 100 000-tals besökare.

När kommer vi få ett stort utbud av liveuppträdanden i VR?

Det har delvis redan hänt, men mycket snart kommer vi att få möjlighet att se mycket liveunderhållning via VR om vi ska tro på jättarna inom liveunderhållningsbranschen. Live Nation och Universal Music Group har båda insett potentialen i virtual reality. De ser nya möjligheter att nå ut till en ännu bredare publik och samtidigt förstärka live upplevelsen.
Live Nation har inlett ett samarbete med NextVR där man planerar att sända hundratals liveupplevelser i VR. Liveupplevelserna kommer att finnas tillgängliga via Samsungs Gear VR i Oculus Home app. Live Nations första VR-event sker i år och följs av ett fullt schema under nästa år. Även Fox Sports har signerat en deal med NextVR där man kommer att fokusera på sportupplevelser via VR.

VR-publiken blir aktiv under liveventen

Universal Music Group (UMG) är ytterligare en stor aktör som påbörjat ett samarbete med iHeartMedia för att skapa en serie av VR-musikupplevelser. Man kommer att släppa konserter/shower från olika artister blandat med one-off VR-upplevelser. iHeart har i dagsläget 245 miljoner lyssnare i månaden vilket gör att deras VR-satsning kommer få en väldigt stor spridning.
Det ska bli intressant att se hur dessa nya möjligheter kommer att mottas av fansen. Det ska även bli spännande att se hur man kommer att använda tekniken, om man kommer att fortsätta att leverera tjänster där publiken enbart är en åskådare eller om man kommer att hitta nya sätt där tekniken kan hjälpa till att engagera, så att du som mottagare blir en aktiv snarare än en passiv åskådare. Det känns som om social VR (där du kan interagera med andra människor) kan komma att bli en viktig del då fansen på ett naturligt sätt har ett gemensamt intresse.

Universal Music Group (UMG) samarbetar med iHeartMedia för att skapa musikupplevelser i VR

Universal Music Group (UMG) samarbetar med iHeartMedia för att skapa musikupplevelser i VR


 

Eva Kindlundh

Eva jobbar på Warpin Media som är ett företag inom VR/AR/MR branschen, men har även ett förflutet inom rese-, underhållnings- och IT-branschen. Hon är nyfiken på allt som har att göra med immersiv media, ny teknik och entreprenörskap. Fritiden spenderar hon med sin familj, gjuter betong eller slutför diverse olika trädgårdsprojekt.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.