VR är mer än spel: Design och produktutveckling

Biltillverkning


När det gäller områden som processdesign och virtuella prototyper, har biltillverkarna använt högteknologiska simuleringar i årtionden. Med Oculus Rift, har exempelvis Ford Motor Company gjort VR helt avgörande för företagets fordonsutveckling. I sin Immersion Lab i Dearborn, Michigan, kan de anställda sätta på sig ett VR-headet och inspektera både insidan och utsidan av en bildesign. Man kan se och uppleva bilen under hela designprocessen och långt innan den tillverkad. Via virtuella prototyper kan formgivare och ingenjörer från olika avdelningar noga inspektera element, som motor, klädsel, utrymmen och upptäcka potentiella problem innan de uppstår.

Ett annan företag inom samma bransch som också använder sig av VR är Audi. Vid CES i år visade Audi upp sina tankar och planer på VR där detta blir en självklarhet i själva säljprocessen. Från och med kvartal 2 i år, kommer de allra flesta Audi-återförsäljare låta dig uppleva nya bilmodeller via HTC Vive eller Oculus Rift som en denna köpprocess.

VR lösningen låter dig välja en av Audis 52 modeller och sedan anpassa och designa utseendet som du själv vill. Du kan se olika färgalternativ, se hur olika paket ändra utseendet på bilen, och du kan gå runt fordonet för att se alla smådetaljer ut många vinklar. Det är inte helt olikt det sätt som många biltillverkare redan jobbar sedan många år, men via VR kan du nu få en mycket mer personlig och detaljerad inblick i de bilmodeller du tycker om. Återförsäljare som är intresserade av detta kommer utrustas med ett VR kit, samt ett par Bang & Olufsen hörlurar, utformade för att du ska kunna höra folk omkring dig samtidigt med ljud från bildemon.

Audi+VR+experience+standard+setup+-+Base+station+2

Vare sig det är bilar eller något annat som man designar och vill sälja, så kommer VR inom kort får stort genomslag i de flesta skapandeprocesser. Och vilket designområde eller bransch man än väljer så vill man såklart kunna visualisera bättre och på mer engagerande sätt mellan kollegor och hela vägen till externa konsulter. Sedan tar man med sig samma teknologi för att möta kunderna.


 


 

Jesper Wallerborg

Jesper är multidiciplinär kreatör, art director och illustratör som alltid utforskar nya sätt att berätta historier. Han har rötterna i reklambranchen och har de senaste åren jobbat med koncept för 360-video till bl.a Blizzard.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.