Det hetaste inom VR/AR på CES 2018!

VR-headsets med högre upplösning, fler trådlösa alternativ, mobil VR med 6Dof och de första kamerorna för Googles nya VR180-format. CES 2018 lämnade oss inte besvikna.


Än en gång har alla tekniknördars favoritmässa CES gått av stapeln i Las Vegas. En mässa som ger en rätt tydlig bild av hur resten av året kommer se ut och vilken teknik vi kommer att få se.

Vi väljer självklart att fokusera på allt som är VR/AR-relaterat, och precis som förra året har det släppts fler produkter än vi kan nämna. Vi har därför valt att sammanfatta årets CES med produkterna vi tror visar vart AR och VR är på väg under 2018.

I författandet av denna artikel har Anders fått värdefull hjälp med research och del-utkast från Valentin Malmgren. Tack Valentin!

VR till PC (premium VR)

Antalet nya headsets som annonserades under CES var relativt få om man räknar bort alla, för oss, okända kinesiska tillverkare. Den största nyheten var nya HTC VIVE Pro.

HTC


HTC teasade om ett nytt Vive-headset med högre upplösning redan vid nyår och på CES visade de mycket väl upp “Vive Pro” med samma 3K-panel som sitter i Samsungs Windows MR headset. En ökning med 78% fler pixlar mot nuvarande Vive. Detta innebär att objekt längre ifrån spelaren får tydligare konturer och liten text blir lättare att läsa.

Dessutom har Vive Pro fått ett bättre headstrap och integrerade hörlurar med inbyggd brusreducering och volymkontroll – en vidareutveckling av Deluxe Audio Strap (DAS – ett tillbehör till HTC Vive som distribuerar vikten jämnare på huvudet än det headstrap som medföljde, samt inkluderar inbyggda hörlurar. Väldigt tacksamt när man slipper krångla med en extra sladd!).

Framtill sitter numera två kameror istället för en. Användningsområdet är inget HTC har varit öppna med, men vissa avslöjanden och lite gissning gör att vi ändå vågar gissa att det kan röra sig om en automatiserad chaperone (inramningen av ditt roomscale-spelområde). Man kanske kan  få en stereoskopisk bild av omgivningen när man kommer för nära fysiska hinder? Kamerornas placering efterliknar ens riktiga ögons, jämfört med en neråtriktad kamera med nuvarande Vive.

Priset för Vive Pro är ännu okänt men release beräknas ske under första kvartalet.

I samband med annonseringen av Vive Pro fick vi även mer information om kommande Base station V2.0. Det ska vara möjligt att köra upp till 4 base station samtidigt för bättre spårning och spelytan ska kunna utökas till upp mot 10X10 meter mot dagens 4X4 meter. Vive Pro stödjer nya SteamVR Tracking 2.0 men dagens Vive kommer inte att lira med de nya Base station. Samma sak gäller handkontrollerna – de får en uppdaterad design men det kommer inte vara de efterlängtade Knuckles-kontrollerna som Valve har visat prototypversioner av. Base station V2.0 kommer säljas först under tredje kvartalet vilket innebär att man kommer behöva köpa dem separat tillsammans med nya handkontroller.

Sist men inte minst presenterade HTC tillsammans med Intel även en ny adapter för trådlöst spelande. Mer om det under sektionen ”tillbehör” nedan.

Vives blogginlägg där de berättar om allt de presenterade under CES 2018

PIMAX

Även om Pimax inte gjorde några annonseringar under CES är det värt att ta nämna dem, då de enligt många erbjuder nästa generations VR-headset med sitt ultrabreda synfält och 8K upplösning. På plats visades senaste prototypen och det är inte långt kvar till den slutgilitga versionen som ska skeppas ut i andra kvartalet till Kickstarterkunderna.

Flera reportrar från de största tekniksidorna har delat med sig av sina upplevelser från senaste prototypen och det verkar som Pimax fortfarande har en hel del att lösa. T ex ska vissa delar i utkanterna av bildern röra sig ur synk med resten av bilden vilket är oerhört distraherande även om det ligger i periferiseendet. Där är även andra artefakter som VR-headsets normalt inte lider av. En annan stor grej är trackingen som har för hög latens och som dessutom hoppar en hel del. Som i tidigare demos är komforten inte den bästa då det är ett stort headset, men Pimax lovar att använda en bättre lösning på den slutgiltiga versionen.

UPPDATERAT: Pimax VD ger svar på tal om CES-kritiken och PC Gamer vittnar om en mycket bättre upplevelse under mässans senare del (då en del problem var åtgärdade). Puh, det låter som att Pimax är kvar i matchen!

The Verge testar Pimax8K

Standalone (fristående VR)

Standalone är en ny kategori där tillverkarna hoppas hitta den gyllene medelvägen i kompromissen kvalité/funktioner och tillgänglighet/pris. Sedan tidigare känner vi till HTC Vive Focus (endast för kinesiska marknaden), Pico Goblin/Neo samt Oculus med dels Oculus Go och lite längre fram ”Santa Cruz” (prototypnamn). Nu fick vi se några nya spelare träda in på den lovande standalone-arenan!

Lenovo och Oculus/Xiaomi

Lenovo visade upp sin Mirage Solo, världens första headset med Daydream World Sense inside-out tracking. Detta resulterar i att man kan röra sig i “6DoF” (6 Degrees of Freedom) eller ”full positionsspårning”, precis som med de tyngre VR-systemen till PC och PlayStation. Dock är handkontrollen som följer med endast 3DoF, precis som nuvarande Daydream-handkontrollen. Detta, i tillägg till sämre grafik, gör att Mirage Solo ändå inte riktigt kan konkurrera med Rift och Vive. 

En stor nackdel för Mirage Solo är att spelen måste utvecklas med särskilt stöd för att man ska kunna utnyttja möjligheten med 6DoF (jämfört med de titlar som redan finns på Daydream-plattformen). I dagsläget har det bara talats om en VR-upplevelse från Blade Runner som ska stödja tekniken och om fler hoppar på, återstår att se.

En annan sak som utmärker Mirage Solo är att det är ett standalone headset med egen hårdvara. Det behövs alltså ingen mobil för att driva headsetet. Precis som kommande Oculus Go.

Lyckas inte Lenovo och Google att utnyttja sin styrka med 6DoF, kommer de att få det tufft mot Oculus Go eftersom prislappen sägs landa på det dubbla (400 dollar).

Vi vet inte mycket om hårdvaran i Oculus Go mer än att de troligtvis kommer använda en Snapdragon 821 och en LCD med 2K i upplösning. Hårdvaran i Mirage Solo blir en Snapdragon 835, 110 graders FOV och en LCD med 2,5K i upplösning. Små skillnader med tanke på priset.

En annan fördel åt Oculus är att de annonserade ett samarbete med kinesiska Xiaomi som kommer sälja sin version av Oculus Go på den kinesiska marknaden. En marknad som både Oculus och Google har haft svårt att ta sig in på.

Oculus har dessutom redan ett större utbud av spel än Google Daydream, så det ser tufft ut för Mirage Solo med tanke på prislappen, men vi välkomnar 6DoF och hoppas verkligen att det blir något Google fokuserar på.

Lenovos blogginlägg om Mirage Solo

 

Pico

Kinesiska Pico Interactive har blivit rätt stora i Kina men är för oss okända på den europeiska marknaden. De har ett helt eget ecosystem med spel, film och appar vilket ger dem stora fördelar att släppa hårdvara som kräver stöd från spelproducenterna.

Anledningen till att vi tar med deras standalone headset Pico Neo, trots att det aldrig kommer sälja här, är för att det är väldens första standalone headset där både headset och spelkontrollers stödjer 6DoF.

Det har varit möjligt för Pico att ge handkontrollerna 6DoF genom att använda ultraljudsteknik. Dessvärre rapporterade flera medier att spårningen var bristfällig och det kan vara därför både Oculus Focus och Mirage Solo har valt att nöja sig med 3DoF-handkontroller.

Pico Interactives landningssida för Pico Neo

Tillbehör: Trådlöst

Att klippa banden mellan VR-headsetet och datorn är något som flera företag nu tävlar om att hitta den bästa lösningen för. Uppskattningsvis finns det en ca 10 företag som fokuserar på just detta och lösningarna tycks vara lika många. Vissa fokuserar på äldre och stabilare WiFi-teknik i kombination med videokomprimering och andra försöker ta fram ett snabbare WiFi utan att tumma på bildkvalitén.

HTC

HTC / Intel trådlös adapter till Vive - VR/AR på CES 2018

HTC presenterade tillsammans med Intel en ny adapter till Vive som gör headsetet trådlöst.  Tekniken har visats upp tidigare i höst och använder Intels WiGig-teknik. Den erbjuder låg latens och hög bandbredd vilket behövs för 3K-upplösningen i nya Vive Pro.  Samtidigt gör WiGigs användande av 60Ghz-bandet att räckvidden inte klarar mer än ca 4,5 meter. Något som rimmar dåligt med att deras nya basestation kommer tillåta större spelområde än tidigare.

Vives trådlösa adapter beräknas att skeppas under tredje kvartalet. Priset är okänt men troligtvis landar det nära TPcasts som kostar 3200kr.

HTCs blogginlägg om Wireless Vive Adaptor

TPcast

Oculus Rift med TPCast Plus - VR/AR på CES 2018

Det företag som är mest känt för trådlös VR är tveklöst kinesiska TPcast. Under CES lanserade de en uppgraderad version för både Oculus Rift och HTC Vive som ska heta TPcast Plus. Det ska även komma en version för Windows MR.

Störst skillnad mot nuvarande TPcast är en högre stabilitet där dagens användare har fått vänja sig vid att signalen kan försvinna ibland. Formfaktorn och komforten kommer att bli bättre men TPcast har även tagit till sig av kritiken för installation. Därför kommer routern att ersättas av en USB-dongel som automatiskt kommer installera allt som behövs för att komma igång och börja spela.

Det enda negativa, som blev uppenbart med lanseringen av Vive Pro, är att TPcast Plus klarar trådlös överföring på högst 2K – vilket innebär att de inte har stöd för nästa generations VR-headset.

TPcasts VD blev märkbart oroad över HTCs annonsering. Kort efter gick de ut med en press release som avslöja vilken teknik de jobbar med för nästa generation av TPcast. Där de utlovar de en skalbar teknik med stöd för upp mot 8K i upplösning och fortsatt låg latens.

TPcast utannonserar TPcast Plus

AR-teknik och -glasögon

uSensAR

Kinesiska uSens specialiserar sig på datorseende och har tidigare tagit fram produkter liknande Leap Motion.

Nu ser uSens chansen at släppa en tjänst som ska fylla ett enormt gap i mobilmarknaden där äldre och enklare mobiler helt saknar stöd för AR liknande Apples ARKit och Google ARCore.

Genom uSensAR SDK kan utvecklare nå betydligt fler användare än de som sitter på highend-mobiler, vilket självklart är en jättestor nyhet. Frågan är bara hur bra det kommer prestera? Det finns troligtvis en anledning till varför både Apple och Google ställer så höga krav på mobilkameran.

Enligt uSens ska SDK för uSensAR-plattformen släppas inom någon månad. Vi korsar fingrarna och hoppas att det blir en framgång.

uSens landningssida för uSensAR-plattformen

VR-kameror

Än en gång har det lanserats en uppsjö av 360-kameror. Vi kan omöjligt nämna alla men det var några kameror som fångade vårt intresse extra mycket.

VR180: Yi och Lenovo

Google drog i somras igång en satsning på det nya formatet stereoskopisk 180 graders video. Samtidigt annonserade  Lenovo, Yi och LG att de skulle producera kameror som stödjer det nya formatet. Första kamerorna som släpps blir Lenovos Mirage och Yi:s Horizon som förväntas bli tillgängliga någon gång under våren.

VR180-kameror från Lenovo och Yi - VR/AR på CES 2018

Till skillnad från 360-video som inkapslar betraktaren helt, spelas 180-video upp i ett halvklot framför betraktaren. Eftersom samma upplösning fördelas på halva ytan blir upplösningen dubbelt så hög i betraktarens synfält och med stereoskopisk bild (3D) får vi en upplevelse i VR som känns mycket mer verklighetstrogen.

LÄS MER: Google satsar stort på nya formatet VR180

Formatet har sina för och nackdelar. 180-video spelas in på ett traditionellt vis med motivet framför kameran vilket gör formatet enklare att regissera än 360-video. Samtidigt behöver man ett VR-headset för att verkligen kunna uppskatta effekten av stereoskopi medan 360 är användbart i flera syften än för just VR.

Lenovo visade upp sin kamera, Lenovo Mirage som filmar i 4K och 3D med 30fps. Den kan live-streama och är kapabel till professionell ljudupptagning med sina 4 mikrofoner. Kameran ska vara enkel att använda – en knapp för olika lägen och en knapp för att trycka av. Kameran kan även styras via en app i mobilen. Enligt uppgifter ska Mirage kosta ca 300 dollar.

Där Lenovo förlitar sig på att användaren ska nöja sig med mobilen som skärm har kinesiska Yi istället tagit steget längre. De har inte bara slängt på en 2,2 tums pekskärm men den går dessutom att vända för den perfekta selfien. Yi kan även stoltsera med en upplösning på hela 5.7K vilket borgar för en riktigt skarp VR-upplevelse till skillnad från en typiska 360-video. Priset är ännu okänt men med tanke på specarna lär den kosta minst 100 dollar mer än Lenovo Mirage.

Lenovos blogginlägg om Mirage Solo

Yi Technologys landningssida för Horizon camera

Fortsättning följer…


Vi fyller på med ytterligare CES-nyheter lite längre fram!

 

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.