VR kommer omsätta 75 miljarder dollar globalt till 2021

Enligt en rapport som släpptes i fredags…

…​​förutspås att virtual reality (VR) kommer att leda till 7,17 miljarder  dollar i intäkter globalt 2017, rapporterade den Amerikanska analytikerfirman Greenlight Insights.

Spring 2017 Virtual Reality Industry Report, från Greenlight Insights innehåller prognoser för vr-hårdvara och marknadsintäkter samt analyser på industri och teknik. Vid 2021 kommer VR-intäkterna nå nästan $ 75 miljarder kronor globalt, spår firman.

Mobila headsets står inför en stor ökning

Försäljningen av VR-headset är redan i en uppsving – i Mars förutspådde IDC att det kommer att levereras 99,4 miljoner VR-headsets under 2021, en ökning med nästan tio gånger jämfört med de 10,1 miljoner sålda enheter under 2016. Företaget sade att siffran representerade en utjämnad avkastningsgrad (CAGR) på 58% över en fem års prognosperiod.

Mer än 65% av alla VR-intäkter kommer komma från headsetförsäljning i år, enligt Greenlight. Övriga intäkter kommer från konsumentinnehåll [spel, appar] och VR-kameror, på cirka 12% vardera. Och allteftersom som VR gör ett intåg på marknader för kompetensutveckling och utbildningsprogram, förutspår Greenlight att affärsföretag kommer att stå för nästan en fjärdedel av VR-intäkterna 2021.

Värt att tänka på är att många av de stora headsettillverkarna, däribland Oculus, HTC och Google, inte har släppt några försäljningssiffror.

Tv-bolag och tidningar experimenterar med formaten

TV-bolag är också ute efter att kapitalisera på VR’s möjligheter. I mars meddelade CNN att det skapar en immersiv journalistik enhet och VR-plattform inom CNN Digital som kallas CNNVR. Och vid den senaste SXSW-festivalen  lärde vi oss att att en ny tv-serie från VR-studion UNLTD, som kallas ”Trinity” var på väg.

Sportevenemang är också ett alternativ för tv-nätverk som vill testa VR-vattnen – Fox Sports sändning av Super Bowl LI erbjöd tittare point-of-view repriser, en feature de kallade för ’Be the Player’. Tekniken bakom 360-upplevelsen stod Intel för, vilka lyckades hitta en lösning för att skapa en 360-vy utan att behöva fästa kameror på spelarna.

I november lanserade CBS News en app för Amazon Fire TV och Android TV där man kunde se 360-video. Appen ger användarna möjligheten att navigera i 360-videon via sina fjärrkontroller och fokuserar i huvudsak på live-upplevelser. The New York Times och Samsung meddelade ett partnerskap med The Daily 360 i november, som har i uppdrag att producera en ny 360-graders video varje dag.

Nedan är en liten video ifrån en musikfestival i Auckland, Australien, där Samsung satt upp ett tält med 360-video från festivalen.

Gorm Sundberg

Gamer, musikproducent, animefantast, ljudtekniker, bon vivant och humanist. Har jobbat med de flesta former av medieproduktion och har ett brinnande intresse för människa/teknik sedan barndomen.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.