VR som utbildningsplattform

Kan VR blir ett pedagogiskt verktyg? Ja, jag tror att VR kommer spela en viktig roll i framtidens utbildningssituationer. VR kan givetvis aldrig att ersätta en kompetent lärare, eller pedagog. Men som ett komplement kan det skapa fantastiska förutsättningar för att på ett unikt sätt skapa nya lärandesituationer. Jag tror också att det kan fungera utmärkt i all form av lärande. Från skola, hemundervisning, vuxenutbildning till företag, kommuner och statliga utbildningsinsatser. 4205_1199212584_large

VR ger unika möjligheter att engagera elever

Jag tänkte rada upp ett par exempel på ställen där jag direkt ser VR som en pedagogisk tillgång:

Tänk er en skolklass i mellanstadiet som jobbar med historia. Just nu läser man om antikens rom och alla elever ska skriva en uppsats om hur det var att leva på 200-talet. Läraren har till sin hjälp ett par VR hjälmar som eleverna i tur och ordning får pröva i 20 minuter var. Upplevelsen dom ser i VR är ett filmliknande skådespel där dom med egna ögon ser hur miljön och människorna i Rom såg ut. Dom följer en intressant person eller guide som visar runt bland stadens gator och når slutligen Colosseum där det är folkfest.

I detta exempel får eleverna en kort men intensiv guidad tur i antikens Rom. Man får se och uppleva och nästan känna doften av hur miljön var, och hur människorna levde på den tiden. Man får uppleva Rom från olika sidor och se staden från olika perspektiv. Ena stunden är man en enkel snickare som rider genom staden på sin åsna, medans man i nästa stund är Caesar på sin tron i Colosseum. Eleverna får efter VR turen skriva ner iakttagelserna och sedan diskutera det med sina kamrater.  Slutligen lämnar man in en kort text runt upplevelsen.

VR kan användas i alla skolämnen

Jag är övertygad om att detta skulle fungera fantastiskt bra, och att det skulle intressera de flesta. Förmågan som VR ger, är att alla kan uppleva det på olika sätt. Hur och vad man än arbetar med så tror jag att man kan utnyttja kraften hos VR för att nå varje enskild individ. Och på liknande sätt kan man göra i andra ämnen. I fysiken kan man ta en tur i solsystemet där man får en chans att uppleva de oändliga avstånd och storlekar som finns. Man kanske upplever hur liten och sårbar jorden är, och vill forska mer om det. På liknande sätt skulle man kunna göra på en biologilektion. Där får man med VRs hjälp följa en solstråle från den stund den kommer in i atmosfären, tills den har nått en löv och hur den startar fotosyntesen. Eleverna får en helt ny och intressant bild och upplevelse av vardagsvetenskap. Potentialen är obegränsad för vad som går att göra.

Nästa sak jag tänker ta upp där VR skulle kunna öppna upp ny pedagogik, är social träning. Alla vet hur det var att stå inför klassen i skolan och hålla föredrag. Några hade det lätt medans många avskydde det. Problemet är att många sedan tar med sig upplevelserna till vuxen ålder, där man fortfarande avskyr att prata inför andra. Så hur kan VR råda bot på det?simuspeak1

VR ger dig möjlighet att träna på att prata inför andra

VR har som sagt förmågan att snabbt transportera dig till nya miljöer. I exemplet ovan med att tala inför folk, skulle man kunna göra en simulator för att träna på att tala inför folk. I denna upplevelse står du helt enkelt i en talarstol och framför dig sitter ett antal åhörare. Läraren kan själv ställa in både hur stor salen ska vara, och hur många personer som ska sitta där.  Sen får eleven hålla sitt föredrag i VR. Till en början kanske det bara är ett vardagsrum och 3 andra sitter och lyssnar. Men tillslut kanske simulatorn har placerat dig i globen och du har 12000 personer som väntar på att du ska börja. Återigen, det går att variera i oändlighet. Dessutom kan läraren, pedagogen eller ledaren i detta fallet kontrollera hur åskådarna beter sig. Man kanske vill kontrollera hur folk pratar, eller om någon till och med buar när du säger vissa saker. Läraren kan alltså helt kontrollera hur åskådarna i VR beter sig. Skratt, buande, suckande, ljublande, allt går att kontrollera.

Efter ett par simulationer klarar du vad som helst, jag lovar.

 

Johan Hägerström

Johan är chefredaktör och ansvarig utgivare på VRSverige.se
Han är gymnasielärare, IT-tekniker och VR-nörd sedan många år tillbaka. Andra intressen är Scifi och allt som har med rymden att göra. Kort därefter kommer 80-talsnostalgi och böcker som Ready Player One. Han hinner även med att sjunga en hel del i kör och flyger gärna paragliding på fritiden.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.