Vroom bygger VR-showroom för bilindustrin för att snabba på flytten av bilförsäljning ut på nätet

En undersökning i slutet på 2015 visade att vi svenskar numer handlar ungefär vroomvrcorvetteinventory_1037665var femte vara vi köper, över internet. Det är inte svårt att spola fram klockan några år och se en framtid där majoriteten av större inköp sker på samma sätt. Men hur blir det att handla i denna värld? Vill och vågar vi göra större inköp utan att faktiskt har sett eller suttit i produkten?


När det kommer till bilar så finns dom redan representerade i e-handeln. Vroom bildades för tre år sedan i tron att konsumenter är villiga att distansköpa, vad som är sannolikt är det näst största inköpet i livet, en bil. Bilförsäljare gör idag allt för att skapa förtroende genom exempelvis rekonditionering, leveranser över hela landet och ofta förmånliga öppet-köp erbjudanden, allt för att få kunderna att våga öppna plånboken.

Folks växande intresse för att köpa saker på internet är givetvis intressant även för bilbranschen. Men trots alla fördelar, finns det skeptiker där ute som fortfarande undrar, om en kund vid sina sinnens fulla bruk, skulle köpa en bil för en halv miljon utan att se den först? Det kanske är ok för en del, men långt ifrån alla.

Att sälja med hjälp av VRvroomphoenixvrpopup01_1037697

Just denna klyfta är det som Vroom försöker lösa med sina virtuella showroom. Detta showroom är precis vad det låter som: en snygg 3D-miljö fylld med dyra rekonditionerade bilar som Vroom faktiskt säljer på sin hemsida varje dag. För att se detta showroom behöver du en HTC Vive och kan sen utforska, jämföra märken och modeller, lyssna på autentiska ljud av motorer, och även ta ut bilarna på en virtuell provkörning.

VR-upplevelsen känns inte som traditionell shopping egentligen. Och förmodligen ännu längre från traditionell bil-shopping. Det finns inga pratglada försäljare i örat på dig och det känns mer som ett tv-spel, utan att vara ett.

VR-utrustning på utvalda platser vroomvrseats_1037705

Men alla har ju inte en HTC Vive hemma, kanske du undrar? Tanken är att dessa VR-headsets ska finnas uppställda i utvalda köpcentrum. Målet är inte enbart att  öka kännedomen om varumärket, utan även fungera som marknadsföring och visa på framtidens nya säljkanaler. Och just detta tankesättet tycker jag belyser plattformen allra bäst. För företag kommer VR handla om långt mer än att bara sälja saker, och minst lika mycket att visa upp företagets värderingar och mål på ett tydligare och mer engagerande sätt.

 



Showroom av detta slag kan lika gärna handla om andra saker än bilar. Branscher som hus- och lägenhetsförsäljning, resor, restauranger,  köpcentrum, arkitektur, mässor, nöjesparker, konsertarrangörer, museer, turism fungerar lika bra, bara för att nämna några.  I en allt hårdnande värld med mer konkurrens än någonsin gäller det att bygga engagemang med sin målgrupp och VR kan paketera produkter tillsammans med starka känslor på ett sätt som inte varit tidigare förut.

 

Johan Hägerström

Johan är chefredaktör och ansvarig utgivare på VRSverige.se Han är gymnasielärare, IT-tekniker och VR-nörd sedan många år tillbaka. Andra intressen är Scifi och allt som har med rymden att göra. Kort därefter kommer 80-talsnostalgi och böcker som Ready Player One. Han hinner även med att sjunga en hel del i kör och flyger gärna paragliding på fritiden.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.