Zuckerberg tror att det tar 10 år innan VR blir lika vanligt som smartphones

Ända sedan Facebook förvärvade Oculus 2014, har VD Mark Zuckerberg motiverat köpet som en strategisk satsning på en teknik som så småningom kommer ändra vårt sätt att kommunicera. I Facebooks senaste resultatrapport, ber Zuckerberg om ”tålamod från investerarcommunityt”, och påminner om att Oculus är en långsiktig satsning.

Efter frågor från investerare och analytiker, på vad de uppfattar som en långsam start för Facebooks VR planer, lämnade Zuckerberg inte heller denna gång några specifika försäljningssiffror för hur många Oculus Rift som är sålda. Men han pekade dock på Samsungs senaste tillkännagivande att 5 miljoner Gear VR headset hittills har sålts, där Oculus gör programvaran som driver Gear VR.

Fortsatt stöd till utvecklare

Vidare konstaterade han att handkontrollerna med Oculus Touch blev försenade, men menar att Facebooks satsning att kickstarta igång en ny bransch kommer ge rimliga intäkter inom kort. Facebook som har investerat stora summor i apputvecking för VR lägger under året ytterligare 250M USD på nya VR-uppeleveler (Man gjorde samma satsning under 2016). Viss del av denna summa har gått till att göra spel som är exklusiva för Oculus hårdvara, vilket har stött på klar irritation från dom som tycker att utveckling sker bäst när alla samarbetar om allt.

Frågan om hur många som faktiskt äger VR-utrustning är något som är högintressant för alla, inte minst de allra största AAA-spelutvecklarna. Många av de större spelhusen kan helt enkelt inte motivera att göra VR av sina kända titlar för på grund av att användarna fortfarande är för få. Det är bland annat därför som Facebook trycker in så pass mycket pengar i ekosystemet själva just nu.

Vill vi ha kvalitativa VR-upplevelser från bra spelutecklare, måste de kunna känna att det åtminstone får finansiell hjälp när inte försäljningen kan vara tillräcklig stor på egen hand än. Det blir ett konsgjort sätt att skapa en ny bransch, men enligt Zuckerber är detta den enda strategi som kommer fungera om vi vill bygga upp ett livskraftig, och på sikt givetvis självbärande ekosystem för VR.

Facebooks 10-årsplan

Facebooks 10-årsplan

10 år till VR är lika vanligt som smartphones

Även om Zuckerberg är entusiastisk över takten just nu när det gäller VR-utveckling, bekräftar han även att han har en 10-år plan för VR.  Han säger det inte rakt ut, men menar förmodligen hur lång tid det tar innan VR blir något som alla använder dagligen.

”… Jag tror inte att det blir bra om vi gör vår VR-strategi på fem år stället för tio. Jag tror helt enkelt att det kommer ta 10 år innan vi är där. Tänk på den första  smartphonen som kom ut 2013 (Blackberry, Palm Treo) nådde 1 miljard användare först 2013. Jag vet inte om det kunde har gjorts snabbare? Och om vi kan göra en liknande resa med VR och AR under kommande 10 år, skulle jag vara väldigt nöjd. Jag känner att vi gör rätt satsningar just nu för att plantera frön för det. Men jag ber om tålamod från investerarkollektivet eftersom vi kommer investera en hel del i detta och det kommer inte att returnera lönsamhet för oss på ett bra tag.

Det han säger är ingen nytt från honom, då han redan för ett år sedan berättade för investerare om den tidiga smartphonemarknaden, och hur första årets förväntningar när det gäller försäljning skulle ligga i storleksordningen av ”hundratusentals enheter”. Enligt de flesta prognoser så har Oculus uppfyllt det målet.

 

Johan Hägerström

Johan är chefredaktör och ansvarig utgivare på VRSverige.se Han är gymnasielärare, IT-tekniker och VR-nörd sedan många år tillbaka. Andra intressen är Scifi och allt som har med rymden att göra. Kort därefter kommer 80-talsnostalgi och böcker som Ready Player One. Han hinner även med att sjunga en hel del i kör och flyger gärna paragliding på fritiden.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.