Ska du köpa HP Mixed Reality VR-headset?

Prissänkning på HP Mixed Reality just nu!

Vi vill göra dig uppmärksam på en fantastisk rea! Olika Windows Mixed Reality-VR-headsets finns just nu otroligt billigt på amerikanska Amazon.com. I rean ingår en prissänkning till 201 dollar för HP Mixed Reality-headsetet! Vi har precis själva lagt en beställning, och kostnaden blev 2.839 kr inklusive frakt, moms och tullavgift. Jämför detta med lägsta pris i Sverige: 4.790 kr för samma produkt hos Elgiganten. Om du vill ge dig in i PC-baserad VR med full rörelsetracking så rekommenderar vi VARMT att du hoppar på detta erbjudande.

(OBS! Prisnedsättningen skiftar kraftigt från dag till dag, så se till att jämföra Amazon’s dagspris med svenska återförsäljare för att se om det är en deal innan du beställer.)

LÄS MER OM HP MIXED REALITY PÅ AMAZON.COM

Nedan kan du läsa allt du behöver veta om HP Mixed Reality för att avgöra om den är ett bra köp för dig.

HP Mixed Reality – VRSverige recenserar

HP Mixed Reality VR-headset och kontrollerIntro

Windows Mixed Reality är den tredje stora satsningen på PC-baserad VR, och är såklart Microsoft’s plattform. De har knutit till sig starka tredjepartstillverkare såsom Samsung, Dell, Lenovo m fl – och HP, som vi väljer att lyfta fram i denna artikel. Trots namnet Mixed Reality vill vi påpeka att denna produkt är ett ”vanligt” VR-headset, och en direkt konkurrent till Oculus Rift och Vive på PC-sidan. Mer nedan om hela Microsoft’s MR-plattform!

Den här produkten får VRSveriges starka köprekommendation pga den pågående rean.

Fördelar / Nackdelar

Fördelar

  • priset!
  • kontroller med både touchpad och joystick
  • enkel setup, lätt att flytta
  • går att köra på mindre kraftfulla datorer (totalkostnaden)

Nackdelar

  • inte så ergonomiska kontroller
  • inte ”perfekt” tracking

HP Mixed Reality: Viktiga funktioner och egenskaper

Inside-out tracking

För att komma igång med HP Mixed Reality så behöver du inget annat än själva headsetet och en dator. Spårningssystemet fungerar genom kameror på headsetet som hela tiden analyserar din omgivning och räknar ut var i rummet ditt huvud och handkontrollerna befinner sig. För en VR-entusiast som varit med ”från början” så är det otroligt skönt att få stabil tracking utan att behöva sätta upp externa kameror eller basstationer på väggen eller på långa stativ, och du kan lätt ta med dig hela systemet till en vän och sätta upp det snabbt på en ny plats.

Windows MR är kompatibelt med Steam (och Oculus genom Revive)

Förutom Windows egna appstore så kan du med detta headset komma åt appar och spel från Steam som har ett enormt bibliotek med VR-mjukvara, samt (med ett lätt ”hack” med appen Revive) även Oculus Home där några av de mest välproducerade och polerade VR-spelen finns.

Kräver mindre kraftfull dator

Det kostar inte längre omkring 30.000 kr att komma igång med VR på PC, som det gjorde när Vive och Rift släpptes. HP Mixed Reality erbjuder idag den lägsta priströskeln för ”ordentlig VR”. Du kan hitta billiga laptops eller desktops som faktiskt kan ge dig en acceptabel VR-upplevelse tillsammans med detta headset. (Se prestandakrav nedan)

Plattformen Windows Mixed Reality 

(Denna sektion kommer vi utveckla till en egen artikel för att gå igenom Windows Mixed Reality på djupet, men det finns några saker som är viktiga att ha med i denna text om HP Mixed Reality.)

Att detta headset bär namnet ”Mixed Reality” trots att det är ett vanligt VR-headset har en förklaring. Microsoft använder namnet som paraplyterm för plattformen där både deras AR-produkter (Hololens, hittills) och VR finns. Det kan verka förvirrande, men man får helt enkelt se ”Windows Mixed Reality” som ett varumärke och inte en beskrivning. För Mixed Reality kan ju betyda massor av saker… Men mer om just terminologin i en annan artikel!

En speciell detalj med Windows Mixed Reality-plattformen är att den anger sina datorprestandakrav – spec requirements – i TVÅ nivåer / ”tiers”. Dels finns det stöd för många datorer med mindre kraftfull processor och som t o m saknar dedikerat grafikkort, vilket är unikt för PC-baserad VR. Och dels finns det ett högre ”Ultra” prestandaläge som du kan köra om du har en ordentlig gamingdator.

Appar/spel som är testade och funkar bra även på dator UTAN ”Ultra”-prestanda

De mest krävande VR-spelen som Fallout 4 och liknande behöver du ”Ultra”-nivån av prestanda (se ovanstående tabell) för att köra, men det finns mycket som funkar även med en enklare dator. Följande funkar utan problem:

  • Space Pirate Trainer
  • Superhot
  • Fantastic Contraption
  • Steam:
    • Rec Room
    • Google Earth
    • Tiltbrush

Inside-out tracking, andra kopplingar till AR/holographic

Alla Mixed Reality-headsets har inside-out tracking. Detta är en teknisk utmaning som har varit utmanande att lösa, och tack vare Microsoft’s ingenjörskap med Hololens så har de kunnat överföra sitt jobb med datorseende till en smidig kundupplevelse där du äntligen slipper sätta upp externa komponenter för att få ett helt VR-system. På sikt gissar vi att vi kommer se mer samspel mellan Hololens och dessa VR-headsets, och att man lätt kommer kunna kliva in i en delad miljö och uppleva olika multiplayerfunktioner tillsammans över avstånd. (Inside-out tracking är också en viktig underliggande teknik i många av de kommande fristående VR-headseten.)

Windows App Store

Microsoft ligger nästan två år efter konkurrenterna Steam VR och Oculus Home med sin VR-appstore, men har varit duktiga på att knyta många utvecklare till sin plattform på kort tid. Många av de kända VR-titlarna från start finns på deras app store, och framåt ser det ljust ut både med spel som släpps på flera plattformar samtidigt och exklusiva titlar (t ex Halo!) som bara kommer finnas på Mixed Reality-headsets.

”Cliff House”

Tanken med Windows Mixed Reality är att återskapa hela Windows-upplevelsen inuti VR (eller AR). Basen för ditt operativsystem inuti headsetet är en rymlig villa i ett idylliskt havsläge, där du kan sätta upp en virtuell version av din arbetsyta. En vägg kanske får kalender och todos, på en annan vägg har du mail och produktivitets-appar, och i ett särskilt rum inreder du din spelhörna… du kommer trivas med tiden du spenderar i ditt klipphus!

Kompatibilitet med Steam – och Oculus

WMR har officiellt stöd för Steam genom OpenVR-API’et, och därmed kan du i teorin spela allt som finns släppt för t ex HTC Vive. Det går också att spela titlar köpta för Oculus Rift på Oculus Home genom appen Revive som är en inofficiell lösning (ett ”hack”). (Rykte om kommande kompatibilitet med Xbox One)

HP Mixed Reality: Komfort

HP Mixed Reality komfortHP Mixed Reality-headsetet sitter bekvämt på ditt huvud tack vare sin PSVR-inspirerade gloria-design där du spänner en plastring ovanför din panna och i nedre delen av bakhuvudet. På så sätt så minimeras trycket mot ditt ansikte, och det blir mindre risk för ”skidglasögonmärken”. Den har dock inget strap som går rakt över din hjässa som på t ex Vive, Rift och även Gear VR, vilket skulle kunna ha gjort att den satt ännu lite mer stabilt på huvudet.

Du har också en flip-up-funktion genom ett väl placerat gångjärn på ovansidan av headsetet, så du kan enkelt vika upp hela visiret när du vill titta tillbaka i den riktiga världen en stund. Perfekt för att kolla mobilen eller sträcka sig efter vattenglaset!

Skärmkvalitet/FOV

HP Mixed Reality har en upplösning på 2880×1440, vilket är klarare än både Rift och Vive. Den är dock inte riktigt best in class – se Vive Pro/Samsung Odyssey och Pimax. Men de produkterna är i en annan prisklass och riktade till riktiga entusiaster och gamers, jämfört med vad Microsoft är ute efter överlag med Windows Mixed Reality-serien.

Synfältet, ”FOV”, är 100 grader – den upplevs ungefär samma som Rift och aningen snävare än Vive.

Kontroller

Kontrollerna är precis samma design som till övriga VR-headsets i Windows Mixed Reality-serien. Det är fullt positionsspårade handkontroller som överför alla dina handrörelser in i VR-världen. Att se sina händer framför sig i VR för första gången är en magisk känsla! På dessa kontroller finns både touchpad och joystick för tummen, vilket kan vara en smaksak för olika spelare – och samtidigt underlättar när du ska spela spel som är designade för HTC Vive (som bara har en touchpad) eller Oculus Rift (som bara har en joystick) samt en triggerknapp och en sekundär ”greppknapp” på handtaget.

Kontrollerna är ganska lätta i handen, vilket i sig är bra när man ska spela länge. Jämfört med Oculus Touch, som anses som ”best in class” idag när det gäller hand-input, så har Mixed Reality-kontrollerna dock färre knappar och inte lika bra ergonomi. Även Vive’s ”stavar” känns något bättre i handen. Men de klarar absolut av det de ska, vilket är att göra det möjligt att enkelt se sina gester och interaktioner med virtuella objekt och bidra till illusionen av att du och din kropp befinner dig någon annanstans.

Eftersom kontrollerna spåras av kameror på framsidan av headsetet fungerar de självklart bäst när du utför rörelser inom synfältet. Men en självklar fråga är hur bra de fungerar utanför och svaret är att de fungerar förvånansvärt bra. Anledningen till detta är att headsetet fortfarande har massor av information som låter den gissa vart kontrollen befinner sig. Den vet senast kända riktning, den vet hur en människoarm rör sig och med information från kontrollens alla sensorer, som vinkel och hastighet, kan den (under korta stunder) göra en relativt träffsäker bedömning av vart kontrollen är positionerad.

För de som inte litar på Microsofts egna video, rekommenderar vi Sebastian’s pedagogiska video på kanalen Mixed Reality TV (en rekommenderad, entusiastdriven källa till bra info om Windows Mixed Reality-plattform) här:

Spårning

Det är som sagt kamerorna på headsetet som möjliggör positionsspårningen. Förutom dina handkontroller så scannar kamerorna av din omgivning, och därmed kan du ”rita upp” en virtuell spelhage direkt från headsetet. Detta helt utan externa kameror eller basstationer. På så sätt kan du enkelt sätta upp ”roomscale VR”. Om du ska ägna dig åt stillasittande VR så behöver du inte börja med att definiera din VR-yta, så då kan du bara sitta ner och sätta igång direkt.

Denna lösning för tracking är mycket enklare än annan PC-baserad VR, där man fortfarande måste stöka med att sätta upp externa tillbehör i rummet. Även om den inte känns lika precis som Vive på millimeter- och millisekundnivå så vinner den på hur smidigt det är. Inside-out är helt klart framtiden för konsument-VR! Det finns dock begränsningar, mest beroende på hur headsetets spårningskameror är riktade. Händernas rörelser kan komma ”ur bild” om man viftar för brett, och de kan också skymma varandra. I teorin kan headsetets position också tappas om du skulle befinna dig t ex i ett rum med helt vita väggar där kamerorna inte kan hitta referenspunkter.

Jämförelse med andra produkter

I serien av Windows Mixed Reality-headsets från olika tillverkare så sticker HP-modellen inte ut något särskilt. Ergonomin, tack vare en skönt vadderad ”ansiktsmask”, är bland de bättre. Skärmen och optiken är ungefär som de andra, med undantag av Samsung Odyssey Mixed Reality) som har högre upplösning och ett högre pris (men som inte säljs i Sverige och inte är prisnedsatt). Byggkvalitén är av mindre plastig och mer ”exklusiv” känsla än vissa av de andra modellerna

Jämfört med annan PC-baserad VR så är spårningen inte riktigt lika precis som Rift eller framförallt Vive. Handkontrollernas ergonomi är också bättre när man kommer upp i den högre prisklassen hos alternativen. Vissa kan uppleva kompatibilitetsproblem med Steam och Oculus Home.

Avslutning

HP Mixed Reality är en solid produkt som bygger påMicrosoft’s solida satsning med Windows Mixed Reality-ekosystemet. Det finns också bra stöd för att kunna spela andra plattformars appar. Smidigheten med inside-out tracking är en stor fördel och gör att du lätt kan ta med ditt VR-headset till en kompis, och priset på både produkten i sig och datorn som krävs för att driva den gör att du också kan få din kompis att köpa en. 200 dollar för ett kvalitets-VR-headset är nåt vi bara har kunnat drömma om, och vi rekommenderar varmt att du tar en titt på HP Mixed Reality om du vill ge dig in i VR!

LÄS MER OM HP MIXED REALITY PÅ AMAZON.COM

Niclas Johansson

Niclas Johansson är VD på VRS Media (vrsverige.se). Han har en bakgrund inom affärsutveckling i startup/teknikvärlden, och lång erfarenhet av entreprenörskap och försäljning. Hans första VR-upplevelse var på Gröna Lund på 90-talet. Han är en nyhetsjunkie när det gäller teknik och ser en ljus framtid för Virtual Reality.