Audi och svenska studion DVA släpper världens första interaktiva AR-tv-reklam

Tillsammans med Audi har DVA Studio skapat världens första interaktiva AR-tv-reklam, där du kan få bygga och köra en egen bilbana i ditt vardagsrum. Sedan Apples ARkit lanserades i höstas har det spåtts en explosion av företag som skulle dra nytta av den nya verklighetsnära AR-tekniken. Vi är glada att se en svensk studio gå i bräschen för utvecklingen!


Upplägget i Audis AR-tv-reklam

Reklamen (som kan upplevas här), är världsunik i sitt slag och kombinerar tv-mediet med mobilen på ett helt nytt sätt. Genom en sömlös övergång från tv-rutan till mobilens skärm låter AR-tekniken Audis senaste bilar köra rakt genom tv-rutan och in i tittarens rum. Därefter kan du skala upp bilen i verklig storlek och uppleva den såväl utifrån som inifrån. Appen innehåller slutligen en spelkomponent – genom att scanna av sin omgivning kan användaren bygga en verklighetstrogen bilbana med möjlighet att testköra Quattro-seriens senaste bilar genom rummets nu skiftande landskap.

Kampanjen har redan fått global uppmärksamhet och bakom de tekniska lösningarna står den svenska immersive media-studion DVA. Genom att ständigt ligga i framkant när det gäller tillämpning av ny teknik, arbetar DVA för att förändra tv-och mobilupplevelsen i grunden.


 

Lockelsen med AR för kommunikation

– Potentialen i AR är enorm, det kommer inte finnas något segment inom kommunikation, utbildning eller underhållning som lämnas opåverkat av tekniken. Vi har bara skrapat på ytan av vad som är möjligt med dessa nya immersiva medier. Under de kommande åren kommer AR radikalt att förändra vårt förhållningssätt till både tv:n och mobilen. Vi försöker visa på hur man kan använda tekniken för att skapa faktiskt mervärde och förstärka den totala upplevelsen, i stället för att enbart fokusera på roliga funktioner, säger Anna Adamson, exekutiv producent på DVA.

Till skillnad från VR är AR i dagsläget väldigt lättillgängligt i och med att alla har en smartphone i fickan, fortsätter Anna Adamson. Förhoppningsvis leder det snabbt till många användare och bättre och mer relevant innehåll. I dagsläget ser vi VR och AR som två helt olika typer av medier och två helt olika upplevelser. Men i och med att hårdvaran och mjukvaran hela tiden utvecklas kommer de två teknikerna att mötas och till slut vara omöjliga att skilja på.

Utmaningar med att skapa upplevelser för nya och gamla medier

I arbetet med quattro® coaster har de största utmaningarna funnits i att skapa en så verklighetstrogen och sömlös övergång mellan flera medier som möjligt. Tekniken i sig är hämtad från Apples ARkit men för att anpassa och tillämpa den på kampanjen har det krävts stort precisionsarbete från DVA.


– För att skapa en sömlös övergång från tv-reklamen till den mobila AR-upplevelsen har vi använt oss av en igenkänningsteknik som läser av innehållet i quattro® coaster-reklamen. Tekniken är så pass smart att upplevelsen av bilen som kommer åkandes genom tv-rutan fortsätter efter att reklamen är slut och låter användaren laborera med bilen i sin egen verklighet, säger Thomas Söderlund, technical director på DVA.

Reklamen sänds nu på norsk tv och kommer lanseras globalt under 2018 (exklusive USA i nuläget). Fram till dess kan alla testa den unika upplevelsen genom att ladda ner appen ”Audi quattro® coaster AR” på App Store, samt aktivera AR-delen genom videon här.

Niclas Johansson

Niclas Johansson är VD på VRS Media (vrsverige.se). Han har en bakgrund inom affärsutveckling i startup/teknikvärlden, och lång erfarenhet av entreprenörskap och försäljning. Hans första VR-upplevelse var på Gröna Lund på 90-talet. Han är en nyhetsjunkie när det gäller teknik och ser en ljus framtid för Virtual Reality.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.