Det nordiska VR/AR-landskapet i maj 2017

För en månad sammanställde jag denna bild över hur det Nordiska VR/AR landskapet ser ut just nu. I denna artikel tänkte jag förklara lite mer om bakgrunden till kartan och dess kategorier.

Nordiska VR-bolag

I dagsläget finns det ca 150 företag av varierande storelekar med på kartan. Någon som framgår väldigt tydligt är antalet mjukvaru/tjänsteföretag som i dagsläget står för mer än 80% av de nordiska företagen. Jag ska även tillägga att många av de företag som man kan se här egentligen befinner sig inom fler än ett område, och kan alltså ligga i mer än en ruta. Jag har dock valt att för enkelhetens skull (och utrymmesbrist) endast lägga dom i den kategori som jag tycker representerar dom bäst för stunden.

Spel

Titta man mer detaljerat över vilken typ av företag som nu växer fram är spelbranschen mycket välrepresenterad. Det är här som de allra flesta nystartade bolagen befinner sig. Många av dessa är mindre team som brutit sig loss från större och mer traditionella spelföretag som DICE, Rovio, King m fl. En rad av dessa spelstudios kommer även direkt från spelutvecklarskolor och universitet över hela norden.

Arkitektur/Visualisering

Denna kategori är på stark frammarsch då just VR/AR inom all typ av visualisering fungerar väldigt väl. Jag tror att företagen inom denna kategori kommer växa relativt snabbt och bli minst lika stor som spelkategorin på sikt.

360/Media/Plattform

Denna kategori är relativt bred med både traditionella medieföretag som satsar på VR, till rena plattformsaktörer som vill bli ”netflix för VR” eller ”twitch för VR”. Inom denna kategori sker också mycket förändringar snabbt, och bolag tillkommer och försvinner relativt snabbt. Även denna katgori kommer växa snabbt.

Utbildning/Kommunikation

En än så länge liten kategori, men som jag personligen tror kommer utkonkurrera alla andra på lite längre sikt. Nya former av utbildning på distans med pedagogisk grund kommer ta stormsteg de kommande åren. Till denna kategori hör även redan kommunikationsföretag som vill använda den nya tekniken.

Denna kategori angränsar givetvis även till den nordiska Edtech-industrin som är på stark frammarsch. Även om relativt få traditionella utbildningsföretag egentligen har bra produkter och tjänster ännu inom VR/AR lär det ske en snabb utveckling. Och detta gör det till ett nyckelområde att hålla koll på framöver.

Hårdvara

Här ligger norden verkligen i lä, och speciellt mot marknaderna i Asien. Hårdvara i Norden är inget vi är speeciellt framstående på längre, med två tydliga undantag. Tobii respresenterar världsledande forskning på visual computing och eyetracking. Vi har även Växjöbaserade Omnifinity som gör motionplattform för VR till försvarsindustrin och inom kort spel/arkadbranschen.

AR /Augmented Reality

Ett i högsta grad aktuellt område som tar stormsteg för varje månad som går. På sikt tror jag att AR kommer få en egen karta, då potentialen är oerhört hög för nyttoapplikationer. Tekniken är dock fortfarande i sin linda, och även det absolut bästa på marknaden är inte tillräckligt bra. Än. Men det kommer förändras så fort vi får nästa generations AR-headset.

VR/AR Dev

I denna kategori har jag lagt mer traditionella utvecklare som rör sig över flera områden. Företag som Symbio och Gobrilla levererar VR/AR-lösningar och forskning inom vitt skilda områden samtidigt, och skulle kunna ligga i flera kategorier.

Marketing

Denna kategori är bred och möjligen lite otydlig. På sikt skulle i stort sett alla byråer och marknadsförare kunna ligga här, vilket tar bort lite av avsikten med denna karta. Än så länge är dock dessa företag några som leder och aktivt investerar i VR/AR på olika sätt. Men när antalet lär explodera inom kort, kommer jag troligtvis bryta ut denna kategori ur bilden.

Tracking

En liten nischdel av VR/AR landskapet, men som är oerhört viktig. Både Universes och Gleechi jobbar med användargränssnitt och handinteraktion. Fast på helt olika sätt. Ett par andra företag kommer dyka upp i denna kategori på nästa karta som jag troligtvis gör efter sommaren.

Vill du vara med på nästa karta?

Att göra denna typ av karta är ett pågående arbete och något som ständigt förändras och utvecklas. Om du känner att du saknar just ditt företag, tveka inte att höra av dig direkt till mig på johan@vrsverige.se så ser jag till att du kommer med nästa gång. 

Det enda kriteriet jag har är att ditt företag aktivt jobbar med VR/AR-teknik som affärsidé eller redskap. 

 

Johan Hägerström

Johan är chefredaktör och ansvarig utgivare på VRSverige.se Han är gymnasielärare, IT-tekniker och VR-nörd sedan många år tillbaka. Andra intressen är Scifi och allt som har med rymden att göra. Kort därefter kommer 80-talsnostalgi och böcker som Ready Player One. Han hinner även med att sjunga en hel del i kör och flyger gärna paragliding på fritiden.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.