Samtal med Enterspace och Starbreeze: ”Vi öppnar Sveriges första VR-center”

Enterspace förbereder för öppningen av sin lokal mitt i centrala Stockholm under hösten. Det blir ett VR-center för förstklassig virtual reality med rymdtema och gästspel från andra teman. Enterspace blev nyligen uppköpta av spelutvecklaren Starbreeze och kommer vara den första platsen i Europa där man kan uppleva det unika VR-headsetet StarVR med 210 graders synfält och 5K-grafik. VRSverige har intervjuat Daniel Arnberg, VD på Enterspace och Maeva Sponbergs på Starbreeze.

 

Bakgrund

daniel arnberg enterspaceDaniel Arnberg, VD: Var med och startade Enterspace 2016. Bakgrund inom astronomi och astrofysik. Jobbat på Sciss i 7 år med Enterspace-grundarteamet. (Staffan Klashed, Sciss grundare, delar VD-rollen med Daniel på Enterspace). Teamet kommer från edutainment – planetarium, science centers. Daniel gillar framförallt idén med astronomi som inkörsport till intresse för matematik, ingenjörskap, vetenskap.

 

 

maeva sponbergs starbreezeMaeva Sponbergs: Startade på Starbreeze 2014, totalt 20 år i spelbranschen. Har jobbat med olika funktioner inom PR, marketing, operations.

Starbreeze startade som ”work for hire”-spelutvecklare 1998, och är nu nordens största indiespelutvecklare. Noterades 2014 på first north / nasdaq, ”vilket gör att spelare som gillar oss kan lägga en veckopeng eller månadspeng på att köpa aktier i Starbreeze”, som Maeva säger. Enterspace-uppköpet kom som en följd av projektet StarVR som är ett joint venture med Acer.

 

Idén med Enterspace började med att Daniel ville göra som ett eget The Void, men för specialintresset rymden. Med VR öppnades möjligheterna att erbjuda känslan att besöka olika planeter, att bli en riktig rymdutforskare. ”Visst, saker som att upphäva gravitation är svårt, men med VR kommer man närmare än någonsin”, säger Daniel. Enterspace första VR-center ligger på Sveavägen 14 i Stockholm och öppnar ”i höst” (vi återkommer så snart vi vet mer exakt).

En försmak på känslan som Enterspace vill erbjuda går att få genom science fiction-kortfilmen ”Wanderers” av Erik Wernquist. Erik jobbar nu som art director på Enterspace. Kolla in Wanderers (4 minuter lång) här!


En annan film som Erik har producerat går att se här: ”Cassini’s grand finale” från NASA Jet propulsion labs

(LÄS MER:  ”Turnaround VR öppnar VR-arkad i Göteborg”) (Det är tydligt att Enterspace definierar ”VR-center” som något annat än den utrustning som finns tillgänglig för hemmabruk)

 

Ambitionen med Enterspace

Cynikern skulle kunna hävda att VR (än så länge) är en nisch, och astronomi är en nisch – så hur stor är egentligen målgruppen med ett kombinerat intresse för båda?

På det svarar Daniel att Enterspace vill driva attraktionen med premium, location-based VR till att bli som den nya generationens biobesök. En ”happening” – en destination att besöka tillsammans med vänner.

Daniel berättar om visionen för innehållet med rymdtema: ”Innehållet kommer vara ett rikt, episodbaserat narrativ som utspelas i en värld ett par hundra år in i framtiden (så det finns såklart SF-element också). Karaktärer att följa och äventyr att uppleva, tillsammans med andra. Vi vill att man ska kunna åka rymdhiss, ta sig ut i solsystemet och upptäcka saker. Gå på en yta som ser ut som Mars och ta upp en sten, lägga den nånstans, få ett analyserat sample. Upptäcka att ‘såhär ser Valles Marineris faktiskt ut’. Utforska isstrukturerna i Saturnus ringar, osv.”

Upplevelsen blir ”äkta mixed reality”, där man kan gå runt i rummet, interagera ordentligt, få en upplevelse av närvaro. En stor bonus är att kunna se varandra i VR. När det blir så enkelt som att bara gå förbi och testa så kommer många förstå lockelsen, tror åtminstone vi på VRSverige.

(LÄS MER: ”VR är mer än bara spel: utbildning”)

Rymdtemat är en naturlig start. Men Daniel hintar också om andra sorters innehåll. ”Det kommer antagligen redan till hösten”.

Enterspace har planer på att öppna flera center. De vill testa många typer av innehåll, expandera till större platser, men också skifta innehåll på befintlig lokal. Att skifta innehåll kan innebära att använda samma miljöer men skapa andra interaktioner/skeenden.

De kommer satsa ordentligt på reklam i media under och efter lanseringen, och basunera ut att det görs nåt unikt för Stockholm. Det är tydligt att Enterspace vill erbjuda nåt som sticker ut – även för de som är ordentligt inkörda på VR redan. Vi tror att detta kan bli nåt man verkligen vill rekommendera till sina vänner när man har testat en första gång!

 

Hur är upplevelsen när man stiger in på Enterspace?

Det kommer finnas 6 ”poddar” (rum) när det öppnar. 3-4 personer kan spela i varje pod. En episod utspelar sig på 30 minuter (ett besök).

enterspace vr podd

Det kommer finnas en sittande, mer passiv del av upplevelsen. På så vis finns möjligheten till en bra introduktion – kanske vill man bara testa på den passiva biten först.

Hårdvarumässigt ligger Enterspace i framkant, inte bara genom StarVR-headsetet som såklart kommer användas. Ett gäng intressanta addon-teknologier finns för tracking och interaktion. ”StarVR kommer vara en del av vad vi öppnar med”, säger Daniel men vill inte nämna några andra hårdvarupartners ännu.

”Man kommer kunna betala för ett medlemskap, kanske också en grupp-setup där man vill fortsätta följa episoder”. Som ett ”season pass” kanske? ”Vi funderar på ett upplägg där vi kan ha rymdtema fram till kl 22 på kvällarna, sen gå över till ‘After dark’ och mer ‘game night’. Vi kommer lyssna på vad gästerna vill ha!” säger Daniel.

Stockholm och VR-communityn

”Det är enormt kul med så mycket VR-aktivitet just här i Stockholm, det finns många spännande företag. Att ha en plats att samlas på hoppas vi blir en stor bidragande faktor till communityns välmående. VR ska bli lika populärt som bio eller spela smartphonespel – och vi vill jobba tillsammans med resten av Stockholms startupscen för att driva fram det”, säger Daniel.

 

Starbreeze och StarVR då?

”Det finns en nära synk (på innehållssidan) mellan Starbreeze och Enterspace, och i längden vill vi ha ett delat utbud och content roadmap”, säger Maeva. Starbreeze har en växande VR-katalog: 2 släppta titlar och 4 utannonserade: t ex King Kong, The Mummy, John Wick, och The Raft (action på flotte för 4 spelare samtidigt).

starvr headset

StarVR är fokuserade på VR-hårdvara för VR-centers/lokaler, och har ingen plan idag på ett konsumenterbjudande. Att optimera för location-based innebär att erbjuda nåt riktigt unikt. Mycket extra utrustning/tillbehör som förstärker upplevelsen. ”T ex så har vi en helikopterbänk till John Wick, med en ”buttkicker” med kraftfull haptisk feedback. Inte bara ger det en häftig inlevelse när man skakar och vibrerar inne i en virtuell helikopter – vi har också märkt att det tar bort illamåendet”, säger Maeva.

Den amerikanska biografkedjan IMAX var den första kunden till StarVR. Idag finns StarVR på två IMAX-anläggningar: en i Los Angeles och en i New York. Med Enterspace kan nu Starbreeze själva kontrollera tempot för utrullningen på många olika platser.

”Genom Starbreeze uppköp av Enterspace och nära partnerskap med Acer så har vi en stark kombination av innehåll, location-based VR och premium-hårdvara – en ganska bra setup för framtida business”, säger Maeva.

(LÄS MER: ”Starbreeze och Acer tar StarVR till marknaden”)

 

Och sist – nån kommentar om kopplingen virtual reality / augmented reality?

Maeva: ”Starbreeze har funderat på AR som spelplattform, men det känns fortfarande tidigt för oss. VR har minst 10 års utveckling bakom sig redan, och VR/AR kommer säkert mötas i samma device inom 5-10 år. Tillsammans med Acer kan vi fortsätta iterera och driva på utvecklingen, och vi vill fortsätta pressa tekniken framåt för riktig high-end, premium VR. För 5K 210 grader VR behöver vi 1080 TI Founder’s Edition, och vi för en diskussion med NVIDIA om att kunna använda dubbla grafikprocessorer också.”

 

Vi längtar efter att få veta mer, och hoppas kunna få en förhandstitt på lokalen och StarVR inom kort! Kommer du besöka Enterspace?

Hej Starbreeze och Enterspace! Spännande att höra om planerna för VR-center. Öppnar i höst på Sveavägen 14!

A post shared by VR Sverige -Virtual Reality (@vrsverige) on

Niclas Johansson

Niclas Johansson är VD på VRS Media (vrsverige.se). Han har en bakgrund inom affärsutveckling i startup/teknikvärlden, och lång erfarenhet av entreprenörskap och försäljning.Hans första VR-upplevelse var på Gröna Lund på 90-talet. Han är en nyhetsjunkie när det gäller teknik och ser en ljus framtid för Virtual Reality.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.