Faviana Vangelius, talare på GamifyUs, om VR/AR

Faviana Vangelius, medgrundare och VD på Svrvive, är en av talarna du kan inspireras av på den nya konferensen GamifyUs i september. På GamifyUs ligger fokuset på att skapa affärsnyttor genom att anamma tekniker och metoder från VR och spel. Vi ställde tre korta frågor till Faviana!

1. Hur tror du att AR/VR kan skapa värde för:

– Företag?

”AR/VR kommer att ha en faciliterande och omvälvande effekt på utbildning i företag och skolor, och även inom analys och presentation av data. Dessutom kommer tekniken skapa helt nya affärsområden.”

– Individer/konsumenter?

”Med dessa teknologier kommer vi inte bara få nya typer av underhållning och upplevelser. I det långa loppet kommer tekniken även vidga våra sinnen och ha effekter på våra hjärnor som vi knappt kan fantisera om idag. Jag tror att AR/VR kommer förändra ditt vardagsliv såväl som vara ett stöd för helt magisk utveckling på det inre planet.”


2. Vad är det häftigaste du har testat på av VR/AR? Vad var det som verkligen övertygade dig om värdet med denna teknik?

”Under min första upplevelse av festivalen Burning Man så lät vi folk testa att åka på rymdresa med Oculus Rift. Det som verkligen övertygade mig om värdet med tekniken var att se människors reaktioner – då kunde jag se potentialen för detta nya medium under många år framöver. Sedan dess har jag testat otaliga fantastiska VR-upplevelser. Om jag ska nämna en så får det bli Budget Cuts på HTC Vive – den upplevelsen gav även hela mitt team en övertygelse på att satsa på teknologin.”


3. För företag som vill dra nytta av VR/AR, vad är ett hinder som de måste komma över? Vad är ditt bästa tips till dem?

”Som med andra nya tekniker så tror jag att man måste förstå att nyckeln är att komma igång tidigt och aldrig ‘vänta tills marknaden är mogen’. Om du väntar så kommer du helt enkelt halka efter, så mitt bästa tips är att dedikera resurser för att börja experimentera och testa vad VR/AR kan betyda för din verksamhet. Och gör det idag, inte imorgon.

 

 

Niclas Johansson

Niclas Johansson är VD på VRS Media (vrsverige.se). Han har en bakgrund inom affärsutveckling i startup/teknikvärlden, och lång erfarenhet av entreprenörskap och försäljning.Hans första VR-upplevelse var på Gröna Lund på 90-talet. Han är en nyhetsjunkie när det gäller teknik och ser en ljus framtid för Virtual Reality.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.