Flaim Trainer använder VR för fortbildning av brandmän

Flaim Trainer  är en produkt som kommer från University of Deakin i Australien där man tagit fram en utbildnings-app för brandmän. Detta  är ett tydligt exempel på hur VR inom kort kan börja användas för att träna på ett bättre sätt inom olika yrken. Med en app som denna kan man enkelt utbilda brandmän över hela världen, och på många ställen där det är för dyrt eller krångligt att replikera verkliga brandscenarion. 

 


Verklighetstrogen simulering kräver mer än ett par VR-glasögon

För att göra denna typ av VR-upplevelse mer verklig räcker det inte med ett VR-headset. Dels behöver man simulera riktig värme för att situationen ska kännas verklig och för att de som deltar på allvar ska känna att de befinner sig i en riktig situation. För att skapa denna värme använder man en specialjacka med inbyggda elektriska element. När du närmar dig elden i VR så skickas sedan en signal till jackan som börjar värmas upp. Den blir givetvis aldrig farligt varmt på riktigt, men enligt tillverkaren kommer du åtminstone börja svettas kraftigt efter ett par minuter i jackan.

Appen använder även HTCs nya tracker visades upp på CES under förra veckan. Den lilla lådan som spårar rörelser på samma sätt dom HTC Vive och handkontrollerna, sätts fast på en riktigt munstycke för brandslangar.

HTCs nya fristående tracker som placeras på vad du vill


På CES visades en kort branddemo upp och Dr James Mullins, som är brandman förklarar man vill ta upplevelsen ännu längre. ”I Australien har vi ett enormt behov av att lära oss olika tekniker för brandbekämpning”, ”Tanken med våran produkt är att lansera den till brandstationer över hela världen och få fler människor intresserade och utbildade via verklighetstrogna upplevelser”

Flaim Trainer

Flaim Trainer

Viktigt att träna på ovanliga brand-scenarion

När det gäller brandmansyrket kan du ofta vara så att man sällan eller aldrig kommer i kontakt med vissa speciella situationer, men scenarion som man ändå måste vara 100% förberedd på.  I dessa lägen kan VR-träning som den i Flaim Trainer spela en viktig skillnad då man kan sy ihop olika typer av verklighetstrogna händelser. Dessutom kan en VR-upplevelse av detta slaget även fungera som ren informationskanal för brandsäkerhet.


”Förhoppningsvis kommer systemet vara färdigutvecklat om 3-5 månader”, säger Mullins. ”Vi ligger i beta-testning just nu, och har fått mycket bra feedback från aktiva brandmän. Just nu handlar det mycket om att bygga upp de scenarion som de vill ha”

Läs mer om projektet på universitets webplats

Johan Hägerström

Johan är chefredaktör och ansvarig utgivare på VRSverige.se Han är gymnasielärare, IT-tekniker och VR-nörd sedan många år tillbaka. Andra intressen är Scifi och allt som har med rymden att göra. Kort därefter kommer 80-talsnostalgi och böcker som Ready Player One. Han hinner även med att sjunga en hel del i kör och flyger gärna paragliding på fritiden.

WordPress Security