Johan Högfeldt från Odd Raven: Talare på Gamify Us

Johan Högfeldt är CTO och medgrundare på Odd Raven Studios, och nästa talare som vi presenterar från kommande konferensen GamifyUs i september. På GamifyUs ligger fokuset på att skapa affärsnyttor genom att anamma tekniker och metoder från VR och spel. Tre korta frågor till Johan:

1. Hur tror du att AR/VR kan skapa värde för:

– Företag?

”I branscher där det är viktigt att alla iblandade har en tydlig och gemensam bild av vad man vill åstadkomma ger VR/AR en möjlighet till visualisering som varit i princip omöjlig tidigare och det kommer förändra hur man arbetar i grunden. I många fall, tex inom byggsektorn och arkitektur, har den förändringen redan börjat synas och fler branscher följer efter.”

– Individer/konsumenter?

”På individnivå öppnar VR för en omvärldsförståelse som verkligen går på djupet på ett helt annat sätt än något annat medium tidigare. Dock är VR, liksom all annan teknik, bara en facilitator – om det blir något bra eller dåligt beror i slutändan på hur individen själv använder den.”

 

2. Vad är det häftigaste du har testat på av VR/AR? Vad var det som verkligen övertygade dig om värdet med denna teknik?

”Jag tror nog inte att någon VR-upplevelse har berört mig på djupet så som första gången jag provade Tilt Brush. Känslan av magi och utomkroppslighet som det gav är än så länge helt oöverträffat. Det var nog första gången jag kände att jag upplevde något som jag på riktigt aldrig någonsin kunnat uppleva utan VR.”

 

3. För företag som vill dra nytta av VR/AR, vad är ett hinder som de måste komma över? Vad är ditt bästa tips till dem?

”Ett hinder är att många har för hög ambitionsnivå redan från början, vilket leder till att man vill bygga en lösning som blir för dyr och komplicerad. Om man inte har använt VR/AR förut och tror att det kan hjälpa affären på något sätt så är det oftast enklast att keep it simple och börja med något som kan bevisa tesen innan man går vidare mot något mer ambitiöst.

I övrigt är mitt tips samma som med alla annan teknik: Utgå inte från en teknik du vill använda utan utgå från problemet du har och hitta bästa lösningen på det problemet. Det kan såklart vara VR eller AR, men kan mycket väl vara något annat och då är det bättre att spara VR/AR till nästa problem, där det kanske passar bättre.”

 

 

Niclas Johansson

Niclas Johansson är VD på VRS Media (vrsverige.se). Han har en bakgrund inom affärsutveckling i startup/teknikvärlden, och lång erfarenhet av entreprenörskap och försäljning.Hans första VR-upplevelse var på Gröna Lund på 90-talet. Han är en nyhetsjunkie när det gäller teknik och ser en ljus framtid för Virtual Reality.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.