VR-plattformen Windows Mixed Reality: Så funkar den

Windows Mixed Reality är det gemensamma namnet på ett antal olika VR-headset från olika tillverkare under licens från Microsoft. Här kan du läsa om hur Microsoft’s plattform som driver dessa headsets fungerar!


Att denna produktserie bär namnet ”Mixed Reality” trots att det handlar om vanliga VR-headset har en förklaring. Microsoft använder namnet som paraplyterm för plattformen där både deras AR-produkter (Hololens, hittills) och VR finns. Det kan verka förvirrande, men man får helt enkelt se ”Windows Mixed Reality” som ett varumärke och inte en beskrivning. För Mixed Reality kan ju betyda massor av saker… Men mer om just terminologin i en annan artikel!

Prestandakrav

En speciell detalj med Windows Mixed Reality-plattformen är att den anger sina datorprestandakrav – spec requirements – i TVÅ nivåer / ”tiers”. Dels finns det stöd för många datorer med mindre kraftfull processor och som t o m saknar dedikerat grafikkort, vilket är unikt för PC-baserad VR. Och dels finns det ett högre ”Ultra”-prestandaläge som du kan köra om du har en ordentlig gamingdator.


Windows Mixed Reality: headsets från olika tillverkare

Nästan alla WMR-headsets har samma specs och delar grunddesign, inklusive handkontrollerna. Undantaget är Samsung Odyssey som har marknadens mest högupplösta skärm, inbyggda hörlurar och justerbar IPD (avstånd mellan pupillerna). Tyvärr säljs den modellen inte i Sverige än. Vi har i dagsläget ingen jämförelseartikel mellan alla modeller, men HP Mixed Reality har vi testat och Samsung Odyssey är vi på gång med! Priserna är ungefär som en Rift (runt 4.500 kr) förutom Samsung som kostar som en Vive (500 USD).

 

Appar/spel som är testade och funkar bra även på dator UTAN ”Ultra”-prestanda

De mest krävande VR-spelen som Fallout 4 och liknande behöver du ”Ultra”-nivån av prestanda (se ovanstående tabell) för att köra, men det finns mycket som funkar även med en enklare dator. Följande funkar utan problem med de lägre specifikationerna:

  • Space Pirate Trainer
  • Superhot
  • Fantastic Contraption
  • Steam:
    • Rec Room
    • Google Earth
    • Tilt Brush

Inside-out tracking + andra kopplingar till AR/holographic

Alla Mixed Reality-headsets har inside-out tracking, vilket skiljer dem från andra PC-baserade VR-system. Detta är en teknisk utmaning som har tagit lång tid att lösa, men som förhoppningsvis börjar bli standard för VR. Tack vare Microsoft’s ingenjörskap med Hololens (och dessförinnan Kinect) så har de kunnat överföra sitt jobb med datorseende (computer vision) till en smidig kundupplevelse för VR. Äntligen slipper du sätta upp externa sensorer/basstationer för att få ett helt VR-system! På sikt gissar vi att vi kommer se mer samspel mellan Hololens och dessa VR-headsets, och att man lätt kommer kunna kliva in i en delad miljö och uppleva olika multiplayerfunktioner tillsammans över avstånd. (Inside-out tracking är också en viktig underliggande teknik i många av de kommande fristående VR-headseten.) Att spela roomscale-spel med dessa headsets är inga problem, tänk bara på att kabeln är något kortare än de man har till HTC Vive eller Oculus Rift.

Windows App Store

Microsoft ligger nästan två år efter konkurrenterna Steam VR och Oculus Home med sin VR-appstore, men har varit duktiga på att knyta många utvecklare till sin plattform på kort tid. Många av de kända VR-titlarna från start finns på deras app store, och framåt ser det ljust ut både med spel som släpps på flera plattformar samtidigt och exklusiva titlar (t ex Halo!) som bara kommer finnas på Mixed Reality-headsets.

”Cliff House”: Standardmiljön i Windows Mixed Reality

Cliff House miljön i Windows Mixed RealityTanken med Windows Mixed Reality är att återskapa hela Windows-upplevelsen inuti VR (eller AR). Basen för ditt operativsystem inuti headsetet är en rymlig villa i ett idylliskt havsläge, där du kan sätta upp en virtuell version av din arbetsyta. En vägg kanske får kalender och todos, på en annan vägg har du mail och produktivitets-appar, och i ett särskilt rum inreder du din spelhörna… du kommer trivas med tiden du spenderar i ditt klipphus!

Kompatibilitet med Steam VR  (och Oculus Home)


WMR har officiellt stöd för Steam genom OpenVR-API’et, och därmed kan du i teorin spela allt som finns släppt för t ex HTC Vive. Det går också att spela titlar köpta för Oculus Rift på Oculus Home genom appen Revive som är en inofficiell lösning (ett ”hack”). Det ryktas om att WMR-headsets så småningom kommer få kompatibilitet med Xbox One-konsolen, vilket såklart vore ett logiskt sätt för Microsoft att konkurrera med Sonys hit med Playstation VR.

Avslutningsvis så visar Microsoft med sin satsning på Windows Mixed Reality att de satsar ordentligt på VR. Om du funderar på att skaffa virtual reality till din PC så är de olika WMR-modellerna värda att titta på! Vi ser fram emot att Microsoft visar oss ännu mer innovation i VR, AR och Mixed Reality framöver.

Niclas Johansson

Niclas Johansson är VD på VRS Media (vrsverige.se). Han har en bakgrund inom affärsutveckling i startup/teknikvärlden, och lång erfarenhet av entreprenörskap och försäljning. Hans första VR-upplevelse var på Gröna Lund på 90-talet. Han är en nyhetsjunkie när det gäller teknik och ser en ljus framtid för Virtual Reality.

WordPress Security