VR-byrån Vobling köper upp Rayvr + insikter om VR/AR från Voblings VD

VR-byrån Vobling köper upp Rayvr + insikter om VR/AR från Voblings VD

Konsolideringar kan vara ett tecken på branschmognad, och kan bidra till att en spretig marknad med många tidiga aktörer blir mer lättnavigerad för företag som vill hitta rätt leverantör till just sitt projekt. Därför är det glädjande att få meddela att VR-utvecklingsbyrån Vobling köper upp Rayvr.  


Voblings förvärv av Rayvr

(från företagets pressmeddelande)

Rayvr lanserades i september 2016 av mediaveteranerna Anders Ribbing, Cecilia Beck-Friis och Per Åström. De har utvecklat produkter och tjänster inom VR/AR till kunder såsom SJ, Academedia och Thomas Cook Northern Europe (Ving) m.fl.

“Förvärvet av Rayvr förstärker Voblings position som den självklara marknadsledaren inom VR/AR. Jag är imponerad av vad Rayvr på kort tid har lyckats bygga upp och deras produkter, kundprojekt och strategiska kompetens medför synergier som vi kommer att få utväxling på”, säger Patrik Hansson, VD på Vobling.


I och med förvärvet blir Rayvrs VD Anders Ribbing ny Business Development Director på Vobling med huvudfokus på att säkerställa integration och leverans av kundprojekt.

“Vi har under en längre tid samarbetat med Vobling och jag har imponerats av Voblings högkvalitativa och effektiva leveranser. Båda parter insåg att Rayvr’s erbjudande, tillgångar och kompetens blev starkare i en Vobling-kontext, vilket gjorde att vi inledde förvärvsdialogen som vi glädjande nog lyckades gå i mål med. Jag ser fram emot att få ansluta till ett vinnarlag”, säger Anders Ribbing, VD på Rayvr.

Voblings VD om VR/AR-marknaden

Vi passade på att ställa några frågor om marknaden för VR och AR till Patrik Hansson. Nedan får du ta del av några insikter från ett av landets mest erfarna branschproffs! Med detta hoppas vi ge dig en lite djupare kontext kring denna affär.

Patrik Hansson VD Vobling

Patrik Hansson, VD på Vobling

Vilka är några av de mest efterfrågade tillämpningstyperna för VR/AR bland era kunder? Dvs vilken effekt vill man få ut, kanske utöver branding/reklam?

”Vi har märkt en ökad efterfrågan när det gäller träningsverktyg för personal samt visualisering av produkter och processer som används i alla olika verksamhetsområden. Inom AR ökar efterfrågan på mobila AR-lösningar där många vill visualisera produkter och annat som en ett led i en försäljnings eller utbildningsprocess. Sammantaget så märker vi tydligt att VR/AR börjar användas mer frekvent i företagens kärnverksamhet än vad vi såg för två år sedan.”

Vilken är den hetaste tekniktrenden i VR/AR 2018?

”När det gäller AR så upplever vi att intresset för olika typer av utomhus- och inomhuspositionering kopplat till mobil AR börjar bli hett. Inom VR upplever vi att standalone headset kommer bli mer populära i takt med att bla Oculus Go kommer ut på marknaden. Överlag tror jag att en generell trend kommer vara mer användbara och bättre, billigare och mer användarvänliga produkter och lösningar på marknaden.”

LÄS MER: VRSveriges spådomar om de viktigaste VR/AR-trenderna 2018

Vilken är kundernas vanligaste fråga eller missuppfattning om VR/AR som ni brukar få börja med att reda ut?


”Fortfarande har vissa företag vi möter initialt svårt att förstå skillnaden mellan 360-filmade upplevelser som används med VR-headset och vad som går att göra med VR-upplevelser som är byggda i spelmotorer.”

Vi tackar Patrik för insiktsfulla intervjusvar, och gratulerar både Vobling och Rayvr till affären! Vi ser fram emot att få höra om nya innovativa kundprojekt framöver.

Niclas Johansson

Niclas Johansson är VD på VRS Media (vrsverige.se). Han har en bakgrund inom affärsutveckling i startup/teknikvärlden, och lång erfarenhet av entreprenörskap och försäljning. Hans första VR-upplevelse var på Gröna Lund på 90-talet. Han är en nyhetsjunkie när det gäller teknik och ser en ljus framtid för Virtual Reality.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.