Det hetaste inom VR/AR på CES 2018! (Uppdaterad 21 Jan)

VR-headsets med högre upplösning, fler trådlösa alternativ, mobil VR med 6Dof och de första kamerorna för Googles nya VR180-format. CES 2018 lämnade oss inte besvikna.


Än en gång har alla tekniknördars favoritmässa CES gått av stapeln i Las Vegas. En mässa som ger en rätt tydlig bild av hur resten av året kommer se ut och vilken teknik vi kommer att få se.

Vi väljer självklart att fokusera på allt som är VR/AR-relaterat, och precis som förra året har det släppts fler produkter än vi kan nämna. Vi har därför valt att sammanfatta årets CES med produkterna vi tror visar vart AR och VR är på väg under 2018.

I författandet av denna artikel har Anders fått värdefull hjälp med research och del-utkast från Valentin Malmgren. Tack Valentin!


Uppdaterad 21 Jan – Addera Intel VR NUC, Tactical Haptics, Contact Ci Maestro Haptic Glove
Uppdaterad 19 Jan – Addera RealMax AR-glasögon, Vuzix, NextVR, Intel, Insta360
Uppdaterad 15 Jan – Addera uSensAR
Publicerad 13 Jan

VR till PC (premium VR)

Antalet nya headsets som annonserades under CES var relativt få om man räknar bort alla, för oss, okända kinesiska tillverkare. Den största nyheten var nya HTC VIVE Pro.

HTC

HTC teasade om ett nytt Vive-headset med högre upplösning redan vid nyår och på CES visade de mycket väl upp “Vive Pro” med samma 3K-panel som sitter i Samsungs Windows MR headset. En ökning med 78% fler pixlar mot nuvarande Vive. Detta innebär att objekt längre ifrån spelaren får tydligare konturer och liten text blir lättare att läsa.

Dessutom har Vive Pro fått ett bättre headstrap och integrerade hörlurar med inbyggd brusreducering och volymkontroll – en vidareutveckling av Deluxe Audio Strap (DAS – ett tillbehör till HTC Vive som distribuerar vikten jämnare på huvudet än det headstrap som medföljde, samt inkluderar inbyggda hörlurar. Väldigt tacksamt när man slipper krångla med en extra sladd!).

Framtill sitter numera två kameror istället för en. Användningsområdet är inget HTC har varit öppna med, men vissa avslöjanden och lite gissning gör att vi ändå vågar gissa att det kan röra sig om en automatiserad chaperone (inramningen av ditt roomscale-spelområde). Man kanske kan  få en stereoskopisk bild av omgivningen när man kommer för nära fysiska hinder? Kamerornas placering efterliknar ens riktiga ögons, jämfört med en neråtriktad kamera med nuvarande Vive.

Priset för Vive Pro är ännu okänt men release beräknas ske under första kvartalet.

I samband med annonseringen av Vive Pro fick vi även mer information om kommande Base station V2.0. Det ska vara möjligt att köra upp till 4 base station samtidigt för bättre spårning och spelytan ska kunna utökas till upp mot 10X10 meter mot dagens 4X4 meter. Vive Pro stödjer nya SteamVR Tracking 2.0 men dagens Vive kommer inte att lira med de nya Base station. Samma sak gäller handkontrollerna – de får en uppdaterad design men det kommer inte vara de efterlängtade Knuckles-kontrollerna som Valve har visat prototypversioner av. Base station V2.0 kommer säljas först under tredje kvartalet vilket innebär att man kommer behöva köpa dem separat tillsammans med nya handkontroller.

Sist men inte minst presenterade HTC tillsammans med Intel även en ny adapter för trådlöst spelande. Mer om det under sektionen ”tillbehör” nedan.

Vives blogginlägg där de berättar om allt de presenterade under CES 2018

PIMAX

Även om Pimax inte gjorde några annonseringar under CES är det värt att ta nämna dem, då de enligt många erbjuder nästa generations VR-headset med sitt ultrabreda synfält och 8K upplösning. På plats visades senaste prototypen och det är inte långt kvar till den slutgilitga versionen som ska skeppas ut i andra kvartalet till Kickstarterkunderna.

Flera reportrar från de största tekniksidorna har delat med sig av sina upplevelser från senaste prototypen och det verkar som Pimax fortfarande har en hel del att lösa. T ex ska vissa delar i utkanterna av bildern röra sig ur synk med resten av bilden vilket är oerhört distraherande även om det ligger i periferiseendet. Där är även andra artefakter som VR-headsets normalt inte lider av. En annan stor grej är trackingen som har för hög latens och som dessutom hoppar en hel del. Som i tidigare demos är komforten inte den bästa då det är ett stort headset, men Pimax lovar att använda en bättre lösning på den slutgiltiga versionen.

UPPDATERAT: Pimax VD ger svar på tal om CES-kritiken och PC Gamer vittnar om en mycket bättre upplevelse under mässans senare del (då en del problem var åtgärdade). Puh, det låter som att Pimax är kvar i matchen!

The Verge testar Pimax8K

Intel

Intels nya NUC (Mini PC) med kodnamnet Hades Canyon är något så förvånande som ett kärleksbarn mellan dem själva och konkurrenten AMD.

Datorn är trots sin modesta storlek på 1,2 liter kapabel till VR vilket verkligen imponerar. Toppmodellens grafikchip “VEGA M GH” från AMD ska tydligen motsvara ett Nvidia GTX 1060.

Priset kommer motsvara ca 10 000 SEK och då måste man själv köpa till både lagring och RAM. Det blir billigare att köpa en bärbar dator med GTX1060 och ännu billigare om man bygger en stationär dator själv. Men Intels NUC är ämnad för företag som vill gömma undan datorn och inte för de som vill komma billigt undan.

Intels pressrelease

 

Standalone (fristående VR)

Standalone är en ny kategori där tillverkarna hoppas hitta den gyllene medelvägen i kompromissen kvalité/funktioner och tillgänglighet/pris. Sedan tidigare känner vi till HTC Vive Focus (endast för kinesiska marknaden), Pico Goblin/Neo samt Oculus med dels Oculus Go och lite längre fram ”Santa Cruz” (prototypnamn). Nu fick vi se några nya spelare träda in på den lovande standalone-arenan!

Lenovo och Oculus/Xiaomi

Lenovo visade upp sin Mirage Solo, världens första headset med Daydream World Sense inside-out tracking. Detta resulterar i att man kan röra sig i “6DoF” (6 Degrees of Freedom) eller ”full positionsspårning”, precis som med de tyngre VR-systemen till PC och PlayStation. Dock är handkontrollen som följer med endast 3DoF, precis som nuvarande Daydream-handkontrollen. Detta, i tillägg till sämre grafik, gör att Mirage Solo ändå inte riktigt kan konkurrera med Rift och Vive. 

En stor nackdel för Mirage Solo är att spelen måste utvecklas med särskilt stöd för att man ska kunna utnyttja möjligheten med 6DoF (jämfört med de titlar som redan finns på Daydream-plattformen). I dagsläget har det bara talats om en VR-upplevelse från Blade Runner som ska stödja tekniken och om fler hoppar på, återstår att se.

En annan sak som utmärker Mirage Solo är att det är ett standalone headset med egen hårdvara. Det behövs alltså ingen mobil för att driva headsetet. Precis som kommande Oculus Go.

Lyckas inte Lenovo och Google att utnyttja sin styrka med 6DoF, kommer de att få det tufft mot Oculus Go eftersom prislappen sägs landa på det dubbla (400 dollar).

Vi vet inte mycket om hårdvaran i Oculus Go mer än att de troligtvis kommer använda en Snapdragon 821 och en LCD med 2K i upplösning. Hårdvaran i Mirage Solo blir en Snapdragon 835, 110 graders FOV och en LCD med 2,5K i upplösning. Små skillnader med tanke på priset.

En annan fördel åt Oculus är att de annonserade ett samarbete med kinesiska Xiaomi som kommer sälja sin version av Oculus Go på den kinesiska marknaden. En marknad som både Oculus och Google har haft svårt att ta sig in på.

Oculus har dessutom redan ett större utbud av spel än Google Daydream, så det ser tufft ut för Mirage Solo med tanke på prislappen, men vi välkomnar 6DoF och hoppas verkligen att det blir något Google fokuserar på.

Lenovos blogginlägg om Mirage Solo

 

Pico

Kinesiska Pico Interactive har blivit rätt stora i Kina men är för oss okända på den europeiska marknaden. De har ett helt eget ecosystem med spel, film och appar vilket ger dem stora fördelar att släppa hårdvara som kräver stöd från spelproducenterna.

Anledningen till att vi tar med deras standalone headset Pico Neo, trots att det aldrig kommer sälja här, är för att det är väldens första standalone headset där både headset och spelkontrollers stödjer 6DoF.

Det har varit möjligt för Pico att ge handkontrollerna 6DoF genom att använda ultraljudsteknik. Dessvärre rapporterade flera medier att spårningen var bristfällig och det kan vara därför både Oculus Focus och Mirage Solo har valt att nöja sig med 3DoF-handkontroller.

Pico Interactives landningssida för Pico Neo

Tillbehör: Trådlöst

Att klippa banden mellan VR-headsetet och datorn är något som flera företag nu tävlar om att hitta den bästa lösningen för. Uppskattningsvis finns det en ca 10 företag som fokuserar på just detta och lösningarna tycks vara lika många. Vissa fokuserar på äldre och stabilare WiFi-teknik i kombination med videokomprimering och andra försöker ta fram ett snabbare WiFi utan att tumma på bildkvalitén.

HTC

HTC / Intel trådlös adapter till Vive - VR/AR på CES 2018

HTC presenterade tillsammans med Intel en ny adapter till Vive som gör headsetet trådlöst.  Tekniken har visats upp tidigare i höst och använder Intels WiGig-teknik. Den erbjuder låg latens och hög bandbredd vilket behövs för 3K-upplösningen i nya Vive Pro.  Samtidigt gör WiGigs användande av 60Ghz-bandet att räckvidden inte klarar mer än ca 4,5 meter. Något som rimmar dåligt med att deras nya basestation kommer tillåta större spelområde än tidigare.

Vives trådlösa adapter beräknas att skeppas under tredje kvartalet. Priset är okänt men troligtvis landar det nära TPcasts som kostar 3200kr.

HTCs blogginlägg om Wireless Vive Adaptor

TPcast

Oculus Rift med TPCast Plus - VR/AR på CES 2018

Det företag som är mest känt för trådlös VR är tveklöst kinesiska TPcast. Under CES lanserade de en uppgraderad version för både Oculus Rift och HTC Vive som ska heta TPcast Plus. Det ska även komma en version för Windows MR.

Störst skillnad mot nuvarande TPcast är en högre stabilitet där dagens användare har fått vänja sig vid att signalen kan försvinna ibland. Formfaktorn och komforten kommer att bli bättre men TPcast har även tagit till sig av kritiken för installation. Därför kommer routern att ersättas av en USB-dongel som automatiskt kommer installera allt som behövs för att komma igång och börja spela.

Det enda negativa, som blev uppenbart med lanseringen av Vive Pro, är att TPcast Plus klarar trådlös överföring på högst 2K – vilket innebär att de inte har stöd för nästa generations VR-headset.

TPcasts VD blev märkbart oroad över HTCs annonsering. Kort efter gick de ut med en press release som avslöja vilken teknik de jobbar med för nästa generation av TPcast. Där de utlovar de en skalbar teknik med stöd för upp mot 8K i upplösning och fortsatt låg latens.

TPcast utannonserar TPcast Plus

Tillbehör: Haptiska spelkontroller och dräkter

Tactical Haptics

Ända sedan 2013 har företaget Tactical Haptics imponerat på mässbesökare och journalister. Med en spelkontroll utrustad med plattor som flyttar sig upp och ner i handgreppet, har de något som inget annat företag kan erbjuda, nämligen illusionen av G-kraft.

Tactical Haptics har skapat och visas ett åtal olika prototyper genom åren utan att släppa någon produkt på marknaden.  Under årets CES visade de en ny prototyp där kontrollerna kan sättas ihop med olika kombinationer via magneter. På så sätt kan kontrollerna även användas som bilratt och gevär.

Än en gång nämns ingen information om när produkten kommer släppas. Tactical Haptics ser dock ut att vara betydligt närmre en slutgiltig version än tidigare även om Rift- och Vive-kontrollerna måste byggas in i kontrollerna först.

Tactical Haptics pressrelease

Contact CI

Få VR-tillbehör imponerade på CES besökarna så mycket som Contact CI Maestro Haptic Glove. Något som är lite lustigt då företaget någon månad innan misslyckades med sin crowdfundingkampanj via seedinvest.com. Maestro Haptic Glove är en handske med flera band på ovansidan av varje finger, som blir kortare när man trycker fingrarna mot något i den virtuella världen. Detta ger fingrarna ett naturligt motstånd och tillsammans med det visuella intrycket övertygas användaren om att det virtuella objektet har en riktig fysisk yta.

Trots att handskarna för tillfället ser ut som de har byggts i en galen uppfinnares garage, blev flera (och däribland uploadVRs journalist) mäktigt imponerade, vilket gör oss minst sagt nyfikna och hoppas att de får de resurser de behöver för att slutföra produkten.

Contract CIs hemsida

AR-teknik och -glasögon

AR verkar lite hetare än VR just nu och anledningarna är många. Dels har ARkit och ARCore hjälpt rent PR-mässigt men där VR, skärmar av användaren från omvärlden, kan AR göra det motsatta och förstärka den. Det gör att användningsområdena för företag är betydligt fler än med VR. I huvudsak jagar företagen möjligheten att effektivisera deras anställdas arbete genom att lägga information i deras synfält. På så sätt kan t ex en hand frigöras eller att AR-glasögonen intelligent guidar den anställda genom en avancerad uppgift.

uSensAR

Kinesiska uSens specialiserar sig på datorseende och har tidigare tagit fram produkter liknande Leap Motion.

Nu ser uSens chansen at släppa en tjänst som ska fylla ett enormt gap i mobilmarknaden där äldre och enklare mobiler helt saknar stöd för AR, liknande Apples ARKit och Google ARCore.

Genom uSensAR SDK kan utvecklare nå betydligt fler användare än de som sitter på highend-mobiler. Det rör sig om flera hundratals miljoner mobiltelefoner, primärt Android, vilket självklart är jätteviktigt för att tekniken ska få större genomslag.

Frågan är bara hur bra det kommer prestera på de riktigt gamla eller billiga mobilerna? Det finns en anledning till varför både Apple och Google ställer höga krav. Men alla AR-appar behöver inte samma precision och det återstår att se ifall uSens lägger in en begränsing för vilka mobiler som kan ladda ner mjukvaran från Google Play Store.

Enligt uSens ska SDK för uSensAR-plattformen släppas inom någon månad. Vi korsar fingrarna och hoppas att det blir en framgång.

uSens landningssida för uSensAR-plattformen

 

RealMax AR-glasögon

Kinesiska RealMax är ännu ett företag av väldigt många som försöker försöker vinna uppmärksamhet i den nya AR-marknaden.

Deras nuvarande AR-glasögon sticker inte direkt ut från massan och den ihopklistrade prototypen de visade under CES såg knappast imponerande ut. Den hade dock en imponerande FOV (field of view) på 100.8 grader vilket är den bredaste betraktningsvinkeln av alla AR-glasögon. Något de har lyckats med tack vare en speciell waveguide optik

Närmsta konkurrerande produkt är Kinesiska Dreamworlds DreamGlass med en FOV på 100 grader, så skillnaden är inte stor. Dreamworld har dessutom anklagats för patentintrång av Meta Company vars Meta 2 har en FOV på 90 grader.

Vuzix

Detta New York baserade företag har skapat vad man kan kalla nästa generations Google Glas.

Vuzix Blade AR påminner om de aktiva 3D-glasögon man kunde få med sin nyinköpta TV när 3D var stort.. Designen kommer knappast konkurrera med ett par RayBan men när man tittar på hur mycket hårdvara de har lyckats pressa in i bågen, är det svårt att inte imponeras.

Vuzix glasögon erbjuder enkel digital information ovanpå den verkliga världen. Det är inte frågan om digital information som sömlöst anpassar sig efter med den verkliga världen i form av animerade figur som kan dansa på ett bord. Nä, Vuzix Blade AR fokuserar mer på att visa information från mobilen som gör att man inte behöver släppa blicken från något viktigare. T ex klarar den enkel GPS navigering, visa notifikationer, meddelande osv.

Det finns även en inbyggd 8MP kamera, högtalare, touchpad och Alexa vilket är Amazons motsvarighet till Apple siri. På så sätt är det möjligt att utföra massvis av uppgifter utan att behöva titta på mobilen.

 

VR-kameror

Än en gång har det lanserats en uppsjö av 360-kameror. Vi kan omöjligt nämna alla men det var några kameror som fångade vårt intresse extra mycket.

VR180: Yi och Lenovo

Google drog i somras igång en satsning på det nya formatet stereoskopisk 180 graders video. Samtidigt annonserade  Lenovo, Yi och LG att de skulle producera kameror som stödjer det nya formatet. Första kamerorna som släpps blir Lenovos Mirage och Yi:s Horizon som förväntas bli tillgängliga någon gång under våren.

VR180-kameror från Lenovo och Yi - VR/AR på CES 2018

Till skillnad från 360-video som inkapslar betraktaren helt, spelas 180-video upp i ett halvklot framför betraktaren. Eftersom samma upplösning fördelas på halva ytan blir upplösningen dubbelt så hög i betraktarens synfält och med stereoskopisk bild (3D) får vi en upplevelse i VR som känns mycket mer verklighetstrogen.

LÄS MER: Google satsar stort på nya formatet VR180

Formatet har sina för och nackdelar. 180-video spelas in på ett traditionellt vis med motivet framför kameran vilket gör formatet enklare att regissera än 360-video. Samtidigt behöver man ett VR-headset för att verkligen kunna uppskatta effekten av stereoskopi medan 360 är användbart i flera syften än för just VR.

Lenovo visade upp sin kamera, Lenovo Mirage som filmar i 4K och 3D med 30fps. Den kan live-streama och är kapabel till professionell ljudupptagning med sina 4 mikrofoner. Kameran ska vara enkel att använda – en knapp för olika lägen och en knapp för att trycka av. Kameran kan även styras via en app i mobilen. Enligt uppgifter ska Mirage kosta ca 300 dollar.

Där Lenovo förlitar sig på att användaren ska nöja sig med mobilen som skärm har kinesiska Yi istället tagit steget längre. De har inte bara slängt på en 2,2 tums pekskärm men den går dessutom att vända för den perfekta selfien. Yi kan även stoltsera med en upplösning på hela 5.7K vilket borgar för en riktigt skarp VR-upplevelse till skillnad från en typiska 360-video. Priset är ännu okänt men med tanke på specarna lär den kosta minst 100 dollar mer än Lenovo Mirage.

Lenovos blogginlägg om Mirage Solo

Yi Technologys landningssida för Horizon camera

 

Äkta VR-video

Det finns 360-video och 360-video med 3D (stereoskopisk) vilket ger en bra upplevelse av att faktiskt vara där det händer. Men enligt de mest inbitna VR-entusiasterna är 360-video inte äkta VR. Det är där den framtida volymetrisk video kommer in i bilden.

Med volymetrisk video fångas/(eller emuleras) data i tre dimensioner vilket tillåter tittaren att luta sig i alla riktningar (6DoF) och på så sätt ändra sitt perspektiv.

Tills nu har det i stort sett endast varit Lytro som har suttit på denna typ av teknik som är unnad några få lyckligt utvalda filmskapare. Men under CES släpptes flera smaskiga nyheter som kan ändra på det.

NextVR

NextVR har ända sedan företaget grundades experimenterat med att skapa emulerad volymetrisk video med en kombination av mjukvara och egendesignade kamerariggar.

Utöver detta har de flitigt byggt upp ett nära samarbete med stora partners inom sportvärlden där sportevent har filmats i 360 grader.

Under CES annonserade de att tekniken äntligen är färdig och att de har skrivit ett kontrakt med Amerikanska World Wrestling Entertainment för att streamas framtida matcher i 6DoF.

Detta är helt unikt av två anledningar. För det första är tekniken i sin helhet fortfarande väldigt ung och det finns inga demos att ladda ner för att uppleva volymetrisk video. För det andra låter det som ren science fiction att det kommer kunna streamas eftersom videofilens storlek normalt är monstruös.

NextVR har alltså inte bara löst hur de kan filma volymetrisk video på ett kostnadseffektivt sätt men de har även lyckats komprimera datan så mycket att vi kommer kunna uppleva detta från våra hem.

Pressrelease från NextVR

Intel

Intel hade den troligtvis största och mest påkostade scenen under CES och trots det framstod den som billig när de visade den mest högteknologiska studion någonsin, nämligen Intel Studios.

Intel Studios använder en form av volymetrisk video där det till skillnad från NextVR inte handlar om att fånga 3D-data från en kamera men hundra, placerade i en gigantisk sfär runt det som ska fångas.

I videon ovan visar Intel hur de kan under en enda tagning filma vad och var som helst. Det kommer vara möjligt att se matcher från spelarnas perspektiv. En enda filmtagning kan förvandlas till en avancerad “The Matrix”-scene med “bullet time”-effekt utan behovet av traditionella specialeffekter och hundratals timmar av hårt arbete.

Vid en sportmatch går det att använda tekniken redan idag för att hitta unika kameravinklar åt tittarna i TV-soffan. På sikt kommer det även vara möjligt att uppleva matchen direkt genom sitt VR-headset. Men i dagsläget känns det senare långt borta när Intels VD Brian Krzanich stolt berättade hur deras studio fångar otroliga 3 terabyte av information per minut.

 

Insta360

Denna kinesiska tillverkare har snabbt seglat upp på marknaden som den mest innovativa tillverkaren av 360-kameror. De har kameror i alla prisklasser och erbjuder mycket kamera för pengarna.

Ingen förväntade sig att de skulle släppa någon jättenyhet under CES då de släppte en 8K 360-kamera under 2017. Därför vad det extra förvånande när de inte bara annonsera en 10K 360-kamera men även en lightfield-kamera för volymetrisk video.

Detta kommer troligtvis bli den första lightfield-kameran som är möjlig att köpa. Lytro hyr i dagsläget ut deras kameror och dessutom endast till filmskapare som de själva valt ut.

Det finns inget pris i dagsläget eftersom kameran fortfarande är en prototyp. Det krävs dock ingen fantasi för att räkna ut att priset kommer vara sjusiffrigt med tanke på att den består av 128 kameror.

Fortsättning följer…


Vi fyller på med ytterligare CES-nyheter lite längre fram!

 

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.

Anmäl dig till VR Sveriges nyhetsbrev

Du får de senaste VR-nyheterna, information om kommande events och mycket mer.